Skogsröjning

Röjsåg med klinga eller kedja?

78 inlägg 47060 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Amatörhuggare 62  
#423312 När det är stor dimensionsspridning i beståndet.
Så är klingsågen suverän, snabb och effektiv.

För kedjeröjsågen går för sakta i småslyet, och det petar av kedjan.

Klingskydd skulle jag aldrig köra utan, och rätt modell till rätt klinga
trimmer Tricut och så vidare.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Elfving  
#423332
bgl skrev:I senaste Skogseko från Skogsstyrelsen visas åter en bild på en röjsågare med röjsåg med gräsröjningsskydd.
Att använda gräsröjningsskydd till sågklinga ger väl inte mycket mer skydd än att köra utan - har det blivit godkänt att göra så?

Gräsröjningsskyddet är hopplöst mycket i vägen om man håller på med skogsröjning!
Tror knappast att man får använda detta med klinga, troligen lika "fel" som att köra helt utan klingskydd om man ser till säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

isteskog  
#423377 Hur kan ett klingskydd vara i vägen? Är stammarna grova så får man väl såga från två håll! :???:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

bgl  
#423384 Jo tyvärr finns det fördelar med att köra utan klingskydd. Jag upptäckte det för många år sen, helt utan avsikt, när ett klingskydd sprack och ramlade bort. Det är lättare att påbörja kapning av grova stammar längst in på höger sida av klingan, klockan 5, utan att få kast. Jag såg för några år sen ett gäng polacker som röjde utan klingskydd och konsekvent sågade från vänster till höger, utnyttjade att sågen kastade åt höger! Såg yvigt ut men prestationen var stor.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Amatörhuggare 62  
#423388 Två håll ?

Man kan göra fällskär först .
Sedan höger å vänster sida.
Eller viceversa.
Å så sist bakom.
Då kan man få ner rejäla buskar.
Ja snarare träd. Blir det.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

isteskog  
#423389 Såna grovsingar låter jag skördaren ta ..... :???: Grovt för mig när jag röjer är 10 cm i brösthöjd. Såna stammar kapar jag först på ena sidan och sen ett spår några cm ovanför på andra sidan och då går de ner! :smile: En kedjeröjare är nog kanske snabbare och att man kan göra fällhugg med kedjeröjarn i grov röjning är väl till dennes fördel.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#423566 Hej,
Tack för olika infallsvinklar, synpunkter och förslag!
Hälsningar
Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445679 Då 535 FBx är egentligen en multimaskin med samma 24 mm riggrörsfäste som Husqvarnas "äkta" multimaskiner (typ 525 LK/RK), så går det ju att sätta en klinga på midjeröjaren. Enklast löses detta genom tillbehöret CSA 850/24 kompletterat med snörhållare och handtag. Fast jag skulle personligen byta till ett 110 cm riggrör, för att slippa riskera såga mig i benet.

Med denna kombo fås en smidig röjsåg till klena pinnar och småsly upp till 6-7 cm i rotskäret. (Något jag använder rätt mycket för tillfället). Är det däremot grövre röjstammar som ska ner, så är det ju bara att snabbt byta till svärd och kedja (eller till en "riktig" röjsåg).

För er som tycker att det samlas för mycket skräp under den vanliga svärdskåpan, kan ju även titta närmare på tillbehöret PA 1100, som har 3/8 hobbykedja (H37) och långt riggrör.

Edit: Notera att CSA 850 finns både med 24 mm riggrör och 28 mm riggrör. Till midjeröjaren (Husqvarna 535 FBx) är det alltså 24 mm riggrör som gäller (CSA 850-24).
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 mar 2017, 11:56, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

mrvimek  
#445688 Jag har både Husqvarna röjsåg och kedjeröjsåg :)

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

loppan  
#445692 Jag har en 535 rtx med strandklinga.Fungerar utmärkt för mig som bara röjer några hektar per år.
Om man inte kör så mycket är val av klinga viktigare samt filning än att köpa en stark 555.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445710 Redo inför dagens röjpass!
DSC_0305.JPG

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#445712 Ser bra ut - men klingskyddet :oops:
Fördelar är jag införstådd med men vilka eventuella nackdelar?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445724 Den enda nackdelen hittills är ju att det bara är 34,6 cc i motorn, vilket märks när det börjar bli 6-7 cm i stubbskäret.

Jannee! Vad är det för fel på klingskyddet?

Edit: En nackdel till, ingen handtagsvärme.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

jannee  
#445769 Ursäkta Niking, såg inte klingskyddet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

DrW  
#445773
Niking skrev:Redo inför dagens röjpass!
DSC_0305.JPG

/Niklas

Ungefär hur mycket kostar "klingtillbehöret" du plockat ihop? För visst förstår jag dig rätt att det är ihopplockat av olika delar och inte finns färdigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).