Grävmaskiner

Byta minigrävare!

19 inlägg 12600 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta minigrävare!

henrik_1  
#423153 Tjenare!
Det är inte nyttigt att slösurfa på blocket o då råka hamna på maskinsidorna! hehe
Hittade en riktigt fin volvo ec27c med ett bra pris. Ännu bättre att han ville byta in min maskin till ett bra mellanpris.
Helt nya gummilarver på den och lång sticka o välvårdad. 3000 timmar har den gått.

Kan inte bestämma mig om jag ska slå till eller inte.
Hade ju egentligen tänkt mig stållarver men det går ju att byta o sälja gummilarverna borde inte vara så svårt iochmed att de är nya.
Sen stämde inte snabbfästet, jag har s30 manuellt och den hade s40 hydraulikst.

Mina frågor till er är
Är det bättre med stållarver i skogen? Har krängt av mina gummilarver x antal gånger. Händer det med stållarver också?
Blir det mer svårstyrt med stållarver jämfört med gummilarver?

Volvo känns som ett pålitligt märke så det borde inte vara någon fara att köpa maskinen för det?

Tacksam för alla tips och tankar som kan göra det lite lättare att bestämma sig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

Amatörhuggare 62  
#423163 Stållarver kränger också av i skogen.
Bandstöd är mycket bra på skogsgrävare.
Sprängsten och gummibanden inte
Bra kombo.
Mvh Amatörhuggare

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

källefall8  
#423164 Jag skulle säga att stållarver är det enda i skogen, det går hårt bland vassa stenar. Har inte bandstöd i form av "medar" ännu men jag har 3 styrningar på varje sida för kedjorna. Så visst, då får man tänka sig för även med stållarver.

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

källefall8  
#423165 Om du med "lättstyrt" menar hur det river i backen så blir det mindre dvs mer lättstyrt med stållarver än gummi, prova på en gräsmatta.

Användarvisningsbild

Re: Byta minigrävare!

henrik_1  
#423174 Svarar 2 på samma gång här!
"amatörhuggare"
Okej, är det lika lätt hänt med stållarver som gummilarver?
Bandstöd, är det för att minska risken att de krängs av?

"Källfall8"
Jag menar mer lättstyrt för hydrauliken, så maskinen orkar att svänga. Den maskin jag har nu, är lite dålig på att orka svänga runt, särskillt på en åker. Tänkte om det behövs ännu mer kraft för att svänga med stållarver

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

källefall8  
#423181 Det krävs mindre kraft med stållarver men jag sätter alltid ner skopan och lyfter mig, svänger på hälarna så att säga. Blir mindre skador på underlaget samt sparar bandvagnen. Genom att lyfta sig kan jag ändra riktning utan att göra ngr vidare märken ens i en gräsmatta.

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

Amatörhuggare 62  
#423203 Kan hända m stållarver.
Men man planerar lite före sig hela tiden. Och passar sig noga för stubbar. Min gamla maskin ogillar just stubbar.

Bandstöd hjälper mycket vid skogskörning. Håller banden på plats.

Källefall du använder helt rätt teknik vid svängar. Man kan på d viset . Göra rundpall på stället.

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

hinowa  
#423290 Det funkar bra med gummilarver bara man ser till att inte svänga med drivning mot stubbar,samt har banden riktigt spända,och smidigare att höja maskinen i framkant vid sidoförflyttningar.klättrar bra med gummilarver när du skall upp över bergknallar mm.

Avatar Fallback

En fråga?

hinowa  
#423333 En undran?
Är inte dessa volvo grävare tillverkade i Kina på licens? :surp:

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

Sune_  
#423334 Volvos smågrävare tillverkas i Frankrike i Belley.
De produkter vi bygger i Kina marknadsförs under namnet SDLG.

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

hinowa  
#423339 Tack för svaret!
Man lär så länge man lever,ändå tills man glömmer allt* :-BD

Användarvisningsbild

Re: Byta minigrävare!

henrik_1  
#423371 Bandstöd vore nog en bra investering! Känns som jag satsar på gummilarver framöver de va helt nya o stållarver kostade ca 12000 kr, då lägger jag hellre de pengarna på en tiltmellandel.
Är det ett bra köp att köpa en Volvo ec27c?
Årsmodell 2010
Enda jag ser som är negativt är att infästningen till schaktbladet är lägre än min gamla maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

hinowa  
#423372 Det går att lära sig köra utan bandstöd i skogen,sedan är det nyttigare för rötterna på dina träd med gummilarver.
Tycker bara att det var väl inget bra pris,man skall kolla runt och inte ha brottom. \M/

Avatar Fallback

Re: Byta minigrävare!

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423373 Jag har kört med både gummi och stål. Tycker att gummi är tyst och mjukt att åka med. Bra grepp på berghällar.
Har haft en del avkrängningar, i synnerhet med min äldre större maskin med stål larver.
Nu är jag mer försiktig och bekväm för att slippa meka i onödan.
Lyfter maskin vid svängar och lyssnar efter oljud vid körning.
Funkar för mig.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Byta minigrävare!

stegmaster  
#423381 Har ochså kört med både gummi och stål, och tycker inte det skiljar så mycket.
Hur man kör er det viktigaste.
Krängde gummibandet 1 gång under flera år, stålbanden (på denna maskinen) har jag inte hunnit köra mycket med enn, men körde nästan 4000t på min förra maskin. (en 4,5t)
Det som jag gillar med stålbanden er att dom kostade 2000kr mindre enn gummi, och ska normalt hålla dubbla tiden mot gummi.

Var fick du pris på dessa stålband??
Trodde nästan inte det fanns stålband til såpass små maskiner.
Kan inte se att volvo har detta som option i sina brosjyrer til denna maskin. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).