Skogsröjning

Få markägare att få upp ögonen för röjning??

52 inlägg 19387 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Skogsmullle  
#42160
SAGA skrev:Det var nån som nämnde nåt om bidrag för röjning... inte för att vara så men bidraget till röjning borde komma från undansparade pengar från t ex en slutavverkning... ett bidrag är = sämre pris på massaved och timmer! varför ge bidrag till nåt som bara gynnar den som äger skogen? det går inte bara att tjäna pengar på att äga skog utan att ge något tillbaks, tycker jag iaf :P



jag håller helt med på det du säger SAGA och tycker att man sa se en röjning som en investering och inte en utgifft.

från min synvinkel så finns det bra med jobb för de som håller på med röjning tex. mig, men det är för få som gör det.
tycker att det ska finnas någon slags lag eller liknande på att om man har visst stor areal ungskog så måste man röja.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Skogsmullle  
#42162
SAGA skrev:Det var nån som nämnde nåt om bidrag för röjning... inte för att vara så men bidraget till röjning borde komma från undansparade pengar från t ex en slutavverkning... ett bidrag är = sämre pris på massaved och timmer! varför ge bidrag till nåt som bara gynnar den som äger skogen? det går inte bara att tjäna pengar på att äga skog utan att ge något tillbaks, tycker jag iaf :P



jag håller helt med på det du säger SAGA och tycker att man sa se en röjning som en investering och inte en utgifft.

från min synvinkel så finns det bra med jobb för de som håller på med röjning tex. mig, men det är för få som gör det.
tycker att det ska finnas någon slags lag eller liknande på att om man har visst stor areal ungskog så måste man röja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42165 Jag tycker det skall finnas lag på att röjarentreprenörer skall jobba gratis. Det skulle nog öka röjningen lite.

Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42173
Mangan skrev:Jag tycker det skall finnas lag på att röjarentreprenörer skall jobba gratis. Det skulle nog öka röjningen lite.


Säg inte det röjningen skulle nog snarare minska. \m/

Om inte markägaren kommer med gåvor till en då vill säga ~o) =))

Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Skogsmullle  
#42259
valmet901 skrev:
Mangan skrev:Jag tycker det skall finnas lag på att röjarentreprenörer skall jobba gratis. Det skulle nog öka röjningen lite.


Säg inte det röjningen skulle nog snarare minska. \m/

Om inte markägaren kommer med gåvor till en då vill säga ~o) =))




men varför ska man utföra röjningen gratis???

röjer man inte så är det ju ingen idè att gallra och slutavverkra häller eller???
jag tycker det säger sig själft. :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42297
Skogsmullle skrev:
valmet901 skrev:
Mangan skrev:Jag tycker det skall finnas lag på att röjarentreprenörer skall jobba gratis. Det skulle nog öka röjningen lite.


Säg inte det röjningen skulle nog snarare minska. \m/

Om inte markägaren kommer med gåvor till en då vill säga ~o) =))




men varför ska man utföra röjningen gratis???



Är ni inte måna om Sveriges massaindustrier? Det är väl för deras skull ni jobbar, eller? :smile:

röjer man inte så är det ju ingen idè att gallra och slutavverkra häller eller???
jag tycker det säger sig själft. :?:


Läs lite i trådarna om energiuttag i första gallring, istället för röjning.

Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42424 När blev svensk massaindustri mån om svenska skogsägare,verkar som om dom har fullt upp med att importera dyrt österifrån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).