Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97452 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Rolfo  
#41807 Har også vurdert Patu aggregatet litt. Vet at det har slått godt an i Canada, leste an artikkel om det. Hva koster det i Sverige? Ca 100'000 SEK?

I forhold til Niab tradisjonell stegmater, hvor kvisting skjer medan treet ligger i ro, så krevs det større kraft under kvistingen med Patu ved at hele stammen rørs seg i samme bevegelse som kvistingen skjer. Det gjør vel ikke så mye hvis krafta er tilstede i hydraulikkløsningen.

Min traktoe Valmet 365S 3200 kg blir vel for lett. Har Ålø 920 laster på, tar den aldri av :)

Rolfo

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
stefan andersson  
#41852 Patu/kesla processorn kostar ca 110000 kr plus pump o tank ca 20000 kr sen
tillkommer kran om man inte har en sen förut

Finns två till salu på blocket med kran för ca 170000kr

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41932 såg film på youtube med patu/kesla processorn förut och den var väl lite dumt gjord tyckte jag. small duktigt när kolven gick i ändläge pga att dom inte hade dämpat det och så fanns det ingen tiltkolv, mycket dumt tycker jag. tog ett tag å få av den biten då, fick ju ta hjälp av kran.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Rolfo  
#41981 Jeg har begynt å fundere på å henge en lett stegmater (ex Naarva) i en bom (2-3 meter)i frontlastern framme. Må kanskje ha støtteben framme da det ellers blir ustødigt?

Rolfo

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#41989
getost91 skrev:såg film på youtube med patu/kesla processorn förut och den var väl lite dumt gjord tyckte jag. small duktigt när kolven gick i ändläge pga att dom inte hade dämpat det och så fanns det ingen tiltkolv, mycket dumt tycker jag. tog ett tag å få av den biten då, fick ju ta hjälp av kran.


jag reagerte ochså på smallen når kolven gikk i andelage på den der videoen.
Det forklarerer kanskje något av varfor den er relativt billg, samt at den inte har tiltkolv som du sier.
hydraulpump och tank er jo också extrautrustning på denna.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#42188 Visst saknar man tiltkolven i bland men inte så mycket som jag trodde att man skulle göra,det får man kompensera med kranen vilket går ganska bra.Att man har en kran överväger dess nackdelar,jag hadde niab tidigare o den vill jag inte ha tillbaka.
Känns lite stenålder att vincha in allt som inte är 1,5 meter från maskin.O hur ofta fick man inte springa in i traktorn o flytta tjugo cm för att det är något i vägen när man hadde niab,detta är inget problem när man sitter i traktorn.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42273 problem med att springa å flytta 20 cm har jag inte stött på än. kan väl bero på vilken skog man är i.
att den inte når längre än 2 m,, nja kanske dåligt. dock så har jag inte kört någon annan maskin än niab , så jag har inte så mycket att jämföra med. är bara så skönt att man slipper taska med motorsåg, han inte köra många träd med den innan vi köpte niaben men insåg väldigt snabbt vilken skillnad det blev.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Rolfo  
#42278
getost91 skrev:problem med att springa å flytta 20 cm har jag inte stött på än. kan väl bero på vilken skog man är i.
att den inte når längre än 2 m,, nja kanske dåligt. dock så har jag inte kört någon annan maskin än niab , så jag har inte så mycket att jämföra med. är bara så skönt att man slipper taska med motorsåg, han inte köra många träd med den innan vi köpte niaben men insåg väldigt snabbt vilken skillnad det blev.


Godt å høre. Når man lærer seg utnytte det redskap man har på beste sett, ja da er det vel bra.. Gresset er ikke alltid grønere på andre sidan av gjerdet. En fordel med Niab og liknande processorer er at man fysisk er i skogen, og ikke bare inni traktoren. Man holder seg litt i form :)

Rolfo

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#42284 Der er sant som du sier rolfo, at det er bra og være ute i skogen og få litt trim
Derfor brukar jag ta dom trær som jag inte kan ta med stegmaster`n når været er fint, och så sitter jag tørt og varmt i min gravare med stegmaster`n når regnet spruter ned. :grin:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#42293 Har ni sett annonsen på blocket med den radiostyrda valtran 6350 med hyproprocessorn?
Det måste ju vara det mest ultimata att köra med, då slipper man ju springa ut o in i traktorn!

Intressant att höra vad ni har för erfarenheter av olika processorer, man lär sig ett o annat på det
Skulle det inte va smidigt med en processor som man kunde köra både inifrån traktorn och ute oxå! finns det sånna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#42400 Det där med radiostyrd traktor är nog väldigt smidigt,något som jag ofta önskade mig när jag hadde niaben.
För den som är rädd för att bli stillasittande så är det allt mycket spring i skogen med att fälla o vincha med patu med.Man tar en fyra fem träd sen får man sätta sig i hytten o värma sig en stund.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42420 Under Gudrun O Per blev de ungefär en tank med motorsågen med losskapning/kvista en bit och ev kapa 1a biten ,sen hade jag ett par timmar i värmen i hytten med min Arbro i slutavverkningsskog.
I klenare tog jag oftast träden direkt utan losskapning men det kostade fler kedjor :???:
Under gallring blir det ungefär det samma för att klara mellanfällningszonen oxå men då blir det mer spring ut o in i traktorn på de stammar jag behöver vincha då min kran bara når 6,6 :wink:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Volvo sm868  
#42781 Hei !
Sjekk finn.no under Næringmarked - Landbruk-redskap søk på hypro eller se på www.ablandbruk.no
Der finns en o4 mod valtra n120 m/laster med 05 mod hypro 755

Avatar Fallback

Re:

Z:a  
#43435
stefan andersson skrev:Min Valmet 665 väger 3300 kg enligt boken! Jag har 350 kg i frontvikter o även frontlastare men den vill jag ju gärna ta av när jag kör i skogen, Har haft mina aningar att den kan bli lite lätt i näsan med keslas lösning. Behöver nog då kanske ett ton i vikter fram för att klara det!


Införskaffade mig en fiat 70-90 i fjol med patukran 750 (dubbla utskjut) fastmonterad på bakaxlen, processorn hängde i kranen. I fronten fanns 450 kg frontvikter samt en frontlastare till detta är det vätskefyllda bakdäck. Detta ekipaget blev väl otympligt i skogen då jag har det ganska kuperat.

Nu har jag flyttat över proseccor till min skogskärra en 8-tons mowi med en valtra 700 och fått det att fungera på gårdsplan. Eftersom jag inte provkört detta ännu kan jag inte uttala mig om det är bra eller ej men jag tror detta kommer att bli betydligt smidigare ekipage i och med ramstyrningen på kärran.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43461 Har du bilder på bygget?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).