Servicebyggnader

Förvara Diesel inomhus

24 inlägg 17095 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvara Diesel inomhus

Gaffe  
#422497 Någon som vet vilken volym diesel man får förvara inomhus? Hittar en del info på MSBs hemsida, men det riktar sig till privatpersoner. Inte helt lätt att bena ut vad som gäller.
Hade tänkt mig 500-600 liters tank, skall stå i en verkstad. Vågar ju inte ha något ute nu för tiden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422508 Ska väl först och främst stå i ett skal, bättre att fråga försäkringsbolaget

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422513 Undra om de är lyckat, ska inte den stå 10m ifrån en byggnad.
Kan ha fel men har hört att brandkåren tar en man med slang för att kyla dom om den är närmare en byggnad som brinner.
Men förstår din tanke!

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Gaffe  
#422515 Man kan enligt MSB ha 10000 liter eldningsolja eller diesel för uppvärmning och elproduktion. Som privat person kan du ha 100 liter diesel inomhus. Förstår inte varför denna skillnad, eller så tolkar jag felaktigt.
@bengt.a jo absolut tänker jag mig ett uppsamlingskärl eller dubbelmantlad...har ju golvbrunn [emoji51]

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Tosca  
#422518 En privatperson är ganska hårt reglerad av myndigheterna som du kanske märkt, finns väl de som ställt till det mer än de borde en gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422553 Vad räknas egentligen inomhus för en privatperson, innanför dörren eller i garaget.

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

Elfving  
#422577 Det borde inte vara några problem överhuvudtaget, det finns gott om bostadshus vilka har t ex en trekubiks oljetank platsbyggd i källaren. Har aldrig hört talas om att man inte kan beställa hem eldningsolja på grund av att vätskan är brandfarlig!

Jag tror inte att någon kan ha synpunkter upp till den nämnda volymen 10000 liter så länge som tanken är i godkänt skick.

Användarvisningsbild

Re: Förvara Diesel inomhus

T Landström  
#422581 Skulle inte bli förvånad om det är olika regler från kommun till kommun och om det är en befintlig tank eller nyinstallation...

Har du det inomhus i tex. en verkstad och det finns en brunn i golvet så kan det nog komma ett krav på oljeavskiljare.
Diesel är kanske inte så brandfarligt som bensin...men får man ett läckage så ställer det till med mer problem än tex. bensin...

Användarvisningsbild

Re: Förvara Diesel inomhus

halvproffs  
#422591
Tosca skrev:En privatperson är ganska hårt reglerad av myndigheterna som du kanske märkt, finns väl de som ställt till det mer än de borde en gång i tiden.


Tror nog att företag är hårdare reglerade än privatpersoner. Privat kan du hämta mycket bensin i dunk och ha i bilen men som företagare ordnas dyra kurser som man måste gå om du skall transportera mer än 20-25l bensin.
Kommer ej ihåg exakta mängder. Någon annan som kan detta bättre?

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

jannee  
#422608 Har ett farmaggregat på 3 m3 stående inne på logen. Var till detta nödd och tvingad eftersom "nattjobbarna" fått ett obehagligt intresse för innehållet i behållaren.
Den har jag stående direkt på cementgolvet och haft den så i snart 20 år, tidigare stod den utomhus invallad (kom ett sådant krav någon gång på 70 talet). Ingen säger ingen har opponerat sig :oops: .
De som har en dieseltank i exempelvis källaren får den kontrollerad vart 5:e år. Kommer några "stollar" och tömmer tanken för att sedan via mannluckan krypa ned och se om det blivit några rostskador, därefter pumpar de tillbaka dieseln = dyr vansinneskontroll.

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422612 Besiktigar du tanken?

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

jannee  
#422619 NEJ, däremot ser jag till att den s.k. anoden (offeranoden) inte är borta, suger ur bottensatsen varje vår, kan vara några liter.
Senast redigerad av jannee fre 09 dec 2016, 18:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Förvara Diesel inomhus

T Landström  
#422621
jannee skrev:De som har en dieseltank i exempelvis källaren får den kontrollerad vart 5:e år. Kommer några "stollar" och tömmer tanken för att sedan via mannluckan krypa ned och se om det blivit några rostskador, därefter pumpar de tillbaka dieseln = dyr vansinneskontroll.


Dyrt är det...men vansinnes kontroll vet jag inte...
Jag har varit på saneringar där det läckt diesel och den saneringen blir rätt mycket dyrare...

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422622 Fick besök av miljönissarna från kommunen i somras och de skönt att kunna visa upp ett intyg att tanken är besiktigad då!

Avatar Fallback

Re: Förvara Diesel inomhus

jannee  
#422625 När du fick din tank besiktigad tömde de då den?
Annars kan de inte se hur den är i botten under bottensatsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).