Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förare på f-skatt?

50 inlägg 34826 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förare på f-skatt?

Danlin  
#348763 Hej, undrar om detta används idag? Att köra skogsmaskin på f-skatt, alltså deb maskin ägaren på faktura. På så sätt behöver maskin ägaren ej anställa :)
Om det används, är det vanligt och vad kan debiteringen ligga på per timme?

Mvh
Daniel

#köraiskogen



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

Fredrik Reuter  
#348765 Hej,
Jag tror det är skapligt vanligt, vissa trivs bättre med detta än att vara anställd.
Har egentligen inga belägg för det, men efter vad jag har hört för nivåer så tror jag att runt 270 kr/h skulle kunna vara ett medel. Räknar du själv med att köra på F-skatt så rekommenderar jag att man styvt räknar på att 40% av dessa 270 kr kan läggas direkt i din ficka och användas privat, alltså ~110kr. Resten avgår till arbetsgivaravgifter, F-skatt, kommunal/social mm skatt, bil, bokföringsarvode, mm mm.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

jannee  
#348786 Bland chaufförerna är i dag F skattarna i majoritet, går nog lite åt det hållet inom många yrkeskategorier.Tillhör själv den gruppen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Sture Andersson  
#348794 Nyfiken på detta ,vad man kan få om man kör på f skatt

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

jannee  
#348797 Beror helt på körning, själv fakturerar jag nu 285 kr/tim.
Konkurrerar med öststatare som fakturerar/körd mil

Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

Fredrik Reuter  
#348823 Hej,
Tänk också på att i skogen så är det oftast effektiv tid som kan debiteras, alltså G-timmar i skogsmaskinen. Man får inte debitera timmar i bilen till och från jobbet. Också oklart vad som händer om det ex är längre än 6 mil enkel resa. Är du anställd så får du tillägg då, sådant måste man förhandla fram som F-skattare.

Full arbetstid, rakt, 8 h ger ungefär 165 -170 timmar per månad.
Om vi tar mitt snitt (ej fastställt att det är det dock), så kan du debitera/fakturera säg 168x270 = 45.360 kr + moms = 56.700 kr

Tänk dock på att det är först i slutet av nästa månad de kommer in och att du i din egen ficka kan ta ut 18 - 19.000 kr.
Detta är extra viktigt om man har enskild firma, det är många som åkt på rejäla skattesmällar då pengarna kan gå in på samma konto som man kan ta ut lön på, det blir lätt rörigt som attan då och det är lätt att ta ut för mycket, något som kommer surt senare.

Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

skogsjan695xl  
#348855 Sen kan ju tillägga att skogs och trä facket inte gillar f-skattare.
Stora enso tillåter inte entreprenörer som hyr in f-skattare heller exempelvis

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349247 Tror inte sveaskog heller tillåter det, kan ha fel har varit tal om det iaf.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Danlin  
#349891 Ok då vet jag att det används iaf. Tack för svaren :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

Ecologger  
#350142 Är du som skogsentreprenör certifierad får du inte anlita en F-skattare om inte denne också är certifierad. Så är reglerna om du ska ta in f-skattare, upplysningsvis. :)

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

Beavern  
#375355 Tänk på att om du som Fskattare certifierar dig och kör åt en entreprenör inte räknas som anställd utan måste ha en egen ansvarsförsäkring för minst 10 milj.sek. Något som kan va bra om olyckan är framme.

Avatar Fallback

Re: Förare på f-skatt?

aunnr1  
#408860 Nu kör jag visseligen endast en liten del av min tid som maskinförare men jag tycker 270-285kr tim låter helt groteskt, ni måste ha era egna försäkringar ni måste ju ha omkostnader o är också ansvariga på ett helt annat sätt än en anställd, Arbetsgivaren har ju istortsätt inga skyldigheter mot en f skattare, dom som får folk för dom pengarna måste vara väldigt nöjda. själv ligger jag på 375 tim

Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

ner  
#422438 Ansvarsförsäkring för 10 miljoner är inget att vara rädd för. Jag har för 12 miljoner i min verksamhet (annan bransch) och de rör sig om några hundra i månaden i premie. Inte ett problem om man bedriver en seriös verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

anersimyra  
#422440
Beavern skrev:Tänk på att om du som Fskattare certifierar dig och kör åt en entreprenör inte räknas som anställd utan måste ha en egen ansvarsförsäkring för minst 10 milj.sek. Något som kan va bra om olyckan är framme.

Å andra sidan är det alltid huvudentreprenörens försäkring som belastas vid en eventuell olycka. Har huvudentreprenören en gigantisk självrisk kan han eventuellt kräva att få självrisken betald av sin underentreprenör med en väsentligt lägre självrisk.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Förare på f-skatt?

anersimyra  
#422442 Enligt vad jag hört har b.l.a skogssällskapet ingen försäkring som täcker egendomsskador då premierna är alltför dyra, man anser det billigare att ersätta eventuella egendomsskador själva. Det kan ju bli prekärt om man som UE är försäkrad och det egna bolaget hänvisar till att skadan ska regleras av huvudentreprenörens försäkring och ingen sådan finns.. :o

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).