Skördare

Problem med IQAN-styrning.

76 inlägg 31179 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422351 Undrar om det kan vara mej du ska prata med har legat med kräksjukan

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422353 Näpp, :grin: Bor i Finland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422354 Ännu en nogrannare dellista på arbetspumpen.. Verkar finnas tre olika storlekar som använts på dessa. 71, 100 samt 110cc.. Nr 14 på bilden är då regulatorn som då alltså borde finnas till hands då servicegubben anländer?

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422358 Ännu en fråga.. Tycker att maskinen går väldigt tungt då man kör matningen eller sågen, motorvarvtalet sjunker från 1800rpm ner till 1600rpm varje gång det blir större belastning på matning eller såg, Är detta helt normalt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422421 Kan gissa att du har ett keto aggregat det går rätt tungt vid matning men sen är frågan vad pumptrycket ligger på?

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422430 Jepp, keto51supreme.. trycket (och förhoppningsvis mycket annat) klarnar säkert imorgon då servicegubben kommer på plats.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422638 Hade idag besök av servicegubben, kom fram till följande:
Pumpen är ok, annors skulle inte aggregatet fungera felfritt även då kranen börjar krångla, aggregatets separata ls-ventil ger fullt tryck, 200bar till ls-linjen
Elektronikfel nästan helt uteslutet enligt han.
Felet nånstans i ls90-bordet enligt han..

Skall nu ta löst ls90 ventilbordet och skicka iväg det på totalrenovering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422824 Mättes inte ls trycket från kran när den börja rycka. Har aldrig haft krångel med ventilpaketet. Har du en tryckmätare så koppla på den på ls uttaget och mät samtidigt när du kör kran försvinner ls trycket helt när kran inte kan köras eller får du bara standby trycket på cirka 30 bar? Testades det att byta regulator? Ett sätt att få reda på hur sliten regulatorn är att stänga den ena strypbackventilen på ls då ska pumptrycket ligga kvar minst 5 sekunder efter du har släppt spaken.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422858 Jo, ls trycket testades, även då kranen var ryckig, och enligt honom var ls trycket i skick även då, i några skeden blev även lyft/upp funktionen påverkad långt efter att spaken släppts, regulatorn/pumpen kontrollerades inte alls då han inte tyckte att det fanns behov för det.. Han var också i kontakt med nån från sr-fabriken som gav instruktioner,

Har nu märkt upp alla slangar/sladdar och plockat bort bordet, skickar iväg det nästa vecka till en hydraulikverkstad för renovering. Skall fråga om dom kan sätta bordet i testbänk före och efter renoveringen..

Får hoppas att det löser sig med denna åtgärd, går åt en massa tid/pengar på att bara gissa sig fram utan att veta säkert

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422863 det var synd pga när du får ls trycket när du kör aggregatet så har det större flöde än vad du får från ventilpaketet se till att få det provkört innan

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422864 Jepp, men kranen krånglade även fast ls-trycket var 200bar då man samtidigt körde nån funktion på aggregatet.. Testade också att stänga av flödet till aggregatet med bollventilerna på bommen, men påverkade inte kranens ryckiga rörelser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422866 Då skulle jag misstänka servotrycket på paketet
Hoppas du återkommer med rapport på detta

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422869 Jepp, återkommer när jag vet mera, Tar en tid innan paketet är tillbaka påplats, Har en pålitlig hydraulikverkstad ca. 300km härifrån, skall ringa dit på måndag..

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#422976 Synd att ni eller snarare mekanikern inte mätte trycket i PS -porten för att säkerställa servotrycket och göra felsökningen på maskinen vad jag förstår i allafall. Se bifogat dokument på sidan 18, till vad du i alla fall visuellt kan kolla upp innan du skickar ventilen för genomgång om du är intresserad. Jag skulle kontrollera pos 37,39 samt pilottrycksbackventil samt även Insexskruven innanför pos.31 som kan sitta lös och skapa flödesförlust direkt till tank. Hade fel eventuellt uppdagats i ventilpaketet avseende servotryck, hade servotrycksreducerare eller hela ändsektionen kunnat bytas på plats. Om man bara skulle vara i behov av att byta tex. ändsektion spänner man ihop alla övriga sektioner med spännremmar på plats för att inte dela alla ventilsektioner, och få in onödigt med smuts i ventilen vid fältarbete, där tvättmöjligheterna är begränsade.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#423101 Tack, för manualen. Jag har dock redan plockat bort bordet från maskinen, (sitter rätt lätt tillgängligt) och packat in det för transport, Blir väl bäst att låta nån med större erfarenhet se igenom och eventuellt testbänka alla funktioner med mycket varm olja.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).