Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61709 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422054 Man tjänar inget på att nedvärdera den person som har åsikter man inte gillar. Men är de ute efter att skita ner en så brukar jag vara lite ironisk tillbaka ...... :wink: Det brukar reta gallfebern på vissa ..... :lol:
Här på SF är tonen bättre .... Rå ibland, men skrivet med glimten i ögat :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#422056 Har legat av mig lite...men har varit mycket på jobbet och en viss Göran i den gruppen kommer ju in och upprepar sina mantran och kommer aldrig med något nytt...

Jag försöker komma på någon bra jämförelse med att äga och bruka skog och tex deras jobb...men kommer inte på någon bra...samtidigt så tror jag dom inte skulle förstå...

Den bästa är väl att någon kommer in och säger att mitt jobb är så värdefullt men jag kan inte få någon lön för då kommer företaget att försvinna och det vill inte staten...

Sedan är det säkert inget fel att lägga om till "hyggesfritt" men det är ju inte gjort i en handvändning... Och det kommer ju med största sannolikhet inte innebära mindre maskiner som ska in i skogen...om man inte återgår till motormanuellt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422058 Vad nu "hyggesfritt" nu egentligen är :?: Begreppet förvirrar tycker jag..... :???:
Däremot blädning i skiktad gran eller bokskog med ett virkesförråd på 150-200 m3sk/ha fungerar säkert för den som är intresserad och KUNNIG!
Naturkultur är enligt min mening rena humbugen .... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#422059
isteskog skrev:Vad nu "hyggesfritt" nu egentligen är :?: Begreppet förvirrar tycker jag..... :???:
Däremot blädning i skiktad gran eller bokskog med ett virkesförråd på 150-200 m3sk/ha fungerar säkert för den som är intresserad och KUNNIG!
Naturkultur är enligt min mening rena humbugen .... :shock:


Mmm...det är många begrepp... Ställa en tätt fröställning är ju oxå en typ av hyggesfritt...
Men hur många vill gå i en skog som är fler skiktad...och hur blir det med mångfalden...är det inte risk att det blir en monokultur...hur mår svampar och lavar i en fler skiktad skog...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422065 Var på en skogsdag i Siljansfors för ett par år sedan. Bröderna Uhlås och Mats Hagner var värdar. Jag frågade då Mats H om tillgängligheten för de som är intresserade av att ströva i skogen. Han sa då att: -Det kan man glömma, sikten blir ca 10-15m i en granskog när det ska finnas skog i alla faser. Vissa arter gynnas och andra missgynnas.
Däremot Christer Karlsson på Siljanfors visade provytor där det skett vanlig blädning sen 40-50 talet (om jag inte missminner mig). Han var då mer seriös, hade provrutor under lång tid att stödja sig emot. De andra kändes mer som lite humbug .... :???:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

alias  
#422069
T Landström skrev:Har legat av mig lite...men har varit mycket på jobbet och en viss Göran i den gruppen kommer ju in och upprepar sina mantran och kommer aldrig med något nytt...

Jag försöker komma på någon bra jämförelse med att äga och bruka skog och tex deras jobb...men kommer inte på någon bra...samtidigt så tror jag dom inte skulle förstå...

Den bästa är väl att någon kommer in och säger att mitt jobb är så värdefullt men jag kan inte få någon lön för då kommer företaget att försvinna och det vill inte staten...

Sedan är det säkert inget fel att lägga om till "hyggesfritt" men det är ju inte gjort i en handvändning... Och det kommer ju med största sannolikhet inte innebära mindre maskiner som ska in i skogen...om man inte återgår till motormanuellt...


Jag skulle vilja likna agerandet och retoriken från många av individerna dylika intressegruppers vid ett oppositionspartis (man lovar allt åt alla och säger att om vi hade haft makten så skulle ni ha fått det senast igår). Med samma liknelse så kan man likna ägaren av t.ex. jord och skogsfastigheter vid ett regeringsparti (vet man ungefär vilka inkomster man kan förvänta sig så försöker man att inte dra på sig kostnader som överstiger dessa, för då får man problem antingen direkt eller lite senare).
Vad jag vill komma till är att så länge man inte själv äger något eller har regeringsmakten så är det väldigt lätt att föra en ideologisk retorik och ägna sig åt att klanka ner på allt vad regeringen (eller skogsägaren) företar sig.
Skulle de själva i större utsträckning äga och bruka skog skulle de sannolikt också tvingas till ett mer pragmatiskt agerande eftersom de ekonomiska realiteterna blir skrämmande påtagliga (oj har vi inte obegränsat med ekonomiska resurser?).

Drar man parallellen till MP:s intåg i regeringen, hur många av nedanstående hjärtefrågor har man tvingats vara med att motverka under sin tid i regeringen (antingen av direkt ekonomiska skäl eller för att det helt enkelt inte varit politiskt möjligt att få igenom riksdagen):
-Fortsatt fri invandring och mycket generös asylpolitik
-Stopp mot försäljningen av Vattenfalls brunkolsverksamhet
-Utreda nedläggandet av Bromma flygplats
-Stoppa Ringleden runt Stockholm (vad är nu det officiella namnet?)

Tyvärr verkar det ju som att S har sålt ut de gröna näringarna som plåster på såren för de offer som MP tvingats göra.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#422074 De gröna näringarna har aldrig stått högt i kurs hos S .... Ja förutom i valtider då :???: ..... då kan man ju lova runt och hålla tunt .... 😡

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

JensSkoog  
#422078
tallen100 skrev:Jo vi får väl försöka vara snälla, det är ju ändå jul snart.
Och tomten är ju med på skogsforum....

Tomten följer tråden med stort intress, men han får ta en liten aquavit nu och då för att lugna ner sig :lol:

Å ena sidan blir jag deprimerad av vilken framtid miljörörelsen förespråkar och krävjer för "våra allas skogar", men å andra sidan blir jag deprimerad av att så många av dom som äger skog här skiter i skogskötsel så det blir idelt höstningsskogbruk - lämna den i x antal år, hämta ur det som finns och glöm den igen :???:

Ett fel som jag ochså ser från här, är ju att vi har kommit dithän att skogsindustrien allt mera har blivit råvaruläverantörar och mindre av det man hämtar ur skogen blir förädlat nära uttaget. Då är skogägarna på samma kurs som appelsinodlarna i Guatemala eller dom som jobbar med att gräva ur jorden diamantar i Syd Afrika.

Men, det kommer inte något bra utav att kasta skit på varandra. Man får stå i
kampen och jobba på alla håll för det man vet är riktigt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422082 Angående jämförelsen med skogsbruk och vanligt lönearbete, så är det väl just lönen som är enklast att jämföra. För inkomsterna från avverkning och gallring är ju just skogsägarens lön, som ska betala all skogsvård, vägunderhåll etc.

Om markägaren nekas slutavverka sina avverkningsmogna bestånd, lär ju i de flesta fall 70-85% av rotnettot försvinna. Det är ju som om vanliga arbetare plötsligt skulle få nöja sig med östeuropeiska lönenivåer under de kommande 5-10 åren. Undrar vad facket skulle säga om det... Förmodligen skulle det bli storstrejk ögonaböj.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Mina samtal med fienden...

holmesö  
#422104 Det

Avatar Fallback

Re: Sv: Mina samtal med fienden...

holmesö  
#422109 Det är väl såhär dom vill ha det.

Varken i Nordkorea eller på Cuba får man ställa
En enkel fråga. Där diktatorns ord skall gälla
Vill man ha nån' sorts relevans
Finns där allt lagar någonstans
Som säger, vi skall aldrig fria, bara fälla.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

loppan  
#422126 Jag har läst en del av diskusionen på FB och den innehåller samma okunskap och fel som en stor del av miljö och myndighets sverige lider av i dag.

Om en skog som brukats försiktigt i generationer plötsligt slutas att brukas så förändras de naturliga förutsättningarna för vissa arter.
En del kommer att försvinna,andra tillkomma.

Det skall jämföras med en betesmark.
Det går inte att säga att i denna hage finns så många skyddsvärda växter så här får man inte beta mer.
Så resonerar man i skogsbruket idag.

Det är oerhört naivt att tro att alla dessa arter funnits i skogen på så förhållandevis låg ålder.
De har gynnats genom skonsamt skogsbruk i årtionden.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#422216 En annan sak som jag funderat på... Varför ska det bara sparkas på oss skogsägare...
Hur många arter av blommor, insekter, mm, mm har inte bönderna "utrotat" med sättet de skördar gräs på...
http://www.svt.se/dokumentarfilm/mandelblom-kattfot-och-bla-viol-1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

anersimyra  
#422218
T Landström skrev:
isteskog skrev:Vad nu "hyggesfritt" nu egentligen är :?: Begreppet förvirrar tycker jag..... :???:
Däremot blädning i skiktad gran eller bokskog med ett virkesförråd på 150-200 m3sk/ha fungerar säkert för den som är intresserad och KUNNIG!
Naturkultur är enligt min mening rena humbugen .... :shock:


Mmm...det är många begrepp... Ställa en tätt fröställning är ju oxå en typ av hyggesfritt...
Men hur många vill gå i en skog som är fler skiktad...och hur blir det med mångfalden...är det inte risk att det blir en monokultur...hur mår svampar och lavar i en fler skiktad skog...

Flerskiktat strävar vi efter när vi hugger naturreservat just för den biologiska mångfalden.. :smile: och fint blir det om det är rätt utfört.. :grin: :smile:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

alias  
#422220
T Landström skrev:En annan sak som jag funderat på... Varför ska det bara sparkas på oss skogsägare...
Hur många arter av blommor, insekter, mm, mm har inte bönderna "utrotat" med sättet de skördar gräs på...
http://www.svt.se/dokumentarfilm/mandelblom-kattfot-och-bla-viol-1


Kan väl till viss del hålla med dig, men jag anser att samhällets representanter sparkar rätt friskt på bönderna också - sen anser jag nog att lantbruket och skogsbruket och även jägarna (läs alla inom de areella näringarna) måste hålla ihop mot myndigheter och miljöorganisationer m.m. då det är mer som förenar än skiljer i många frågor (t.ex. art-&habitatdirektiv, fågeldirektiv, Århuskonvention & talerätt m.m.)

Sen är väl problemet inom lantbruket snarare att man håller på att förlora beteslandskapet med dess artmångfald, då djurbönderna är så få att de borde finnas med på rödlistan, snarare än att odling av vall, spannmål eller t.ex. potatis på åker påverkar andra växter där än de aktivt odlade.

Hade det varit lika lätt för LST att tvinga folk att ägna sig åt djurhållning som det är att stoppa en avverkning så hade de säkerligen gjort det med största frenesi!

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).