Öppna kategorin

Vad vet ni om Finland?

48 inlägg 9491 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

Suzuki Hasse  
#422193 80% tycker det var okej :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

jannee  
#422194 Gjort testet, inga frågor som passade mig, ex att fri höjd endast är 4,2 meter eller liknande :grin:
Och resultatet var 50% = :oops:

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

Blivande snickare  
#422197
jannee skrev:Gjort testet, inga frågor som passade mig, ex att fri höjd endast är 4,2 meter eller liknande :grin:
Och resultatet var 50% = :oops:

Frihöjd är 4.40 å maxlängd 25.25 ;)
Ja å 76 ton såklart :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

alias  
#422200
Blivande snickare skrev:
jannee skrev:Gjort testet, inga frågor som passade mig, ex att fri höjd endast är 4,2 meter eller liknande :grin:
Och resultatet var 50% = :oops:

Frihöjd är 4.40 å maxlängd 25.25 ;)
Ja å 76 ton såklart :mrgreen:


Nu gladde du nog Jannee Snickarn (nu slipper han stanna lika länge vid gränsen för att släppa ur så mycket luft ur däcken :wink: )

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

Blivande snickare  
#422202 [emoji38]

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Bax  
#422203 90%.
Hur vet man vad man hade fel på?

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422210
Bax skrev:90%.
Hur vet man vad man hade fel på?


Backa tillbaks så ser man det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

alias  
#422212 80 %, gick bet på Okänd soldat och fotbollsspelaren

Kändes rätt hyffsat, även om frågan om Mumintrollen var mer tur än skicklighet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

JensSkoog  
#422213
alias skrev:80 %, gick bet på Okänd soldat och fotbollsspelaren

Kändes rätt hyffsat, även om frågan om Mumintrollen var mer tur än skicklighet.

MVH
Alias

Hade inte känd till Mumins adress om det inte hade varit för
familjresa dit med ena dottern när hom var fem! :wink:
(Men hon gillade Vimmerby bättre, och Astrid L's värld)

"Okänd soldat" är bästa boken jag har läst :-BD
Men enligt en militär jag kände, så skulle den
klassas som "subversiv litteratur" :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

alias  
#422214
Magnuc skrev:Kalla mig gammalmodig men alla dessa Finska svordomar som Voi v***u skulle ju kunna lämnats bort, de är inget att
behöva kunna, bara personer med dåligt ordförråd som svär.

Denna quiz i all ära men det skrämmer mig att så få av våra grannar vet så lite om den Finska historien,
eller Österland som det hette från början. Att Sverige och Finland har samma historia enda fram till 1800-talet är
det också många som missar och att vi var samma land fram till 1809.

Finska "Sannfinländarna" vill slopa skolsvenskan i Finland och sudda ut vår svenska historia, och börja vår historieräkning från 1917
det har redan börjat hända. Det som inte finnarna förstår är att skulle det inte varit för oss Finlandssvenskar skulle Finland inte överhuvudtaget inte finnas. ( Redan under Finska kriget 1808-1809 fanns det motståndsrörelse mot Svenska styret (( Gustav IV Adolf är största stolpskottet ni haft på tronen)) och ville bryta sig löst och bli självstyret Finland).

Jag undrar ofta hur det skulle sett ut i Norden/ Europa idag om Sverige aldrig kluvits.


Traditionen uppe på Skogis i Umeå påbjuder att nedersta knappen i jägmästarvästen inte skall knäppas förrän Finland åter har blivit svenskt... :wink:

(känns som att den knappen förblir oknäppt under överskådlig framtid)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422215 80% ! Ändå har jag festat runt i Pargas djupa skogar!

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

Fredrik N  
#422258 Hurra. Jag fick 80%. Det trodde jag inte.

Avatar Fallback

Re: Vad vet ni om Finland?

Magnuc  
#422260
alias skrev:
Magnuc skrev:Kalla mig gammalmodig men alla dessa Finska svordomar som Voi v***u skulle ju kunna lämnats bort, de är inget att
behöva kunna, bara personer med dåligt ordförråd som svär.

Denna quiz i all ära men det skrämmer mig att så få av våra grannar vet så lite om den Finska historien,
eller Österland som det hette från början. Att Sverige och Finland har samma historia enda fram till 1800-talet är
det också många som missar och att vi var samma land fram till 1809.

Finska "Sannfinländarna" vill slopa skolsvenskan i Finland och sudda ut vår svenska historia, och börja vår historieräkning från 1917
det har redan börjat hända. Det som inte finnarna förstår är att skulle det inte varit för oss Finlandssvenskar skulle Finland inte överhuvudtaget inte finnas. ( Redan under Finska kriget 1808-1809 fanns det motståndsrörelse mot Svenska styret (( Gustav IV Adolf är största stolpskottet ni haft på tronen)) och ville bryta sig löst och bli självstyret Finland).

Jag undrar ofta hur det skulle sett ut i Norden/ Europa idag om Sverige aldrig kluvits.


Traditionen uppe på Skogis i Umeå påbjuder att nedersta knappen i jägmästarvästen inte skall knäppas förrän Finland åter har blivit svenskt... :wink:

(känns som att den knappen förblir oknäppt under överskådlig framtid)

MVH
Alias


Jasså intressant. :smile:
Man vet ju aldrig, Sverige hade ju tänkt förklara Finland krig och "rädda" Åland en gång i tiden
men planerna blev aldrig av.
Hela Finland skulle nog inte lossna, men Österbotten skulle nog inte göra så stort motstånd tror jag. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422264 Det blev 90 % och som delvis finne ska det väl vara så" :wink: jag missade en liten författare men överintendent var det bra. Det finska efternamnet gjorde sitt lilla extra. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad vet ni om Finland?

Vedproducent  
#422267 :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).