jannee skrev:Gjort testet, inga frågor som passade mig, ex att fri höjd endast är 4,2 meter eller liknande
Och resultatet var 50% =
Blivande snickare skrev:jannee skrev:Gjort testet, inga frågor som passade mig, ex att fri höjd endast är 4,2 meter eller liknande
Och resultatet var 50% =
Frihöjd är 4.40 å maxlängd 25.25
Ja å 76 ton såklart
alias skrev:80 %, gick bet på Okänd soldat och fotbollsspelaren
Kändes rätt hyffsat, även om frågan om Mumintrollen var mer tur än skicklighet.
MVH
Alias
Magnuc skrev:Kalla mig gammalmodig men alla dessa Finska svordomar som Voi v***u skulle ju kunna lämnats bort, de är inget att
behöva kunna, bara personer med dåligt ordförråd som svär.
Denna quiz i all ära men det skrämmer mig att så få av våra grannar vet så lite om den Finska historien,
eller Österland som det hette från början. Att Sverige och Finland har samma historia enda fram till 1800-talet är
det också många som missar och att vi var samma land fram till 1809.
Finska "Sannfinländarna" vill slopa skolsvenskan i Finland och sudda ut vår svenska historia, och börja vår historieräkning från 1917
det har redan börjat hända. Det som inte finnarna förstår är att skulle det inte varit för oss Finlandssvenskar skulle Finland inte överhuvudtaget inte finnas. ( Redan under Finska kriget 1808-1809 fanns det motståndsrörelse mot Svenska styret (( Gustav IV Adolf är största stolpskottet ni haft på tronen)) och ville bryta sig löst och bli självstyret Finland).
Jag undrar ofta hur det skulle sett ut i Norden/ Europa idag om Sverige aldrig kluvits.
alias skrev:Magnuc skrev:Kalla mig gammalmodig men alla dessa Finska svordomar som Voi v***u skulle ju kunna lämnats bort, de är inget att
behöva kunna, bara personer med dåligt ordförråd som svär.
Denna quiz i all ära men det skrämmer mig att så få av våra grannar vet så lite om den Finska historien,
eller Österland som det hette från början. Att Sverige och Finland har samma historia enda fram till 1800-talet är
det också många som missar och att vi var samma land fram till 1809.
Finska "Sannfinländarna" vill slopa skolsvenskan i Finland och sudda ut vår svenska historia, och börja vår historieräkning från 1917
det har redan börjat hända. Det som inte finnarna förstår är att skulle det inte varit för oss Finlandssvenskar skulle Finland inte överhuvudtaget inte finnas. ( Redan under Finska kriget 1808-1809 fanns det motståndsrörelse mot Svenska styret (( Gustav IV Adolf är största stolpskottet ni haft på tronen)) och ville bryta sig löst och bli självstyret Finland).
Jag undrar ofta hur det skulle sett ut i Norden/ Europa idag om Sverige aldrig kluvits.
Traditionen uppe på Skogis i Umeå påbjuder att nedersta knappen i jägmästarvästen inte skall knäppas förrän Finland åter har blivit svenskt...
(känns som att den knappen förblir oknäppt under överskådlig framtid)
MVH
Alias