ATV och UTV i skogen

Terralog tl1600

17 inlägg 8346 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396733 Då man blivit med polaris 800 så behöver man ju en timmerkärra :grin:
Nån som har erfarenhet av terralog? Vart sugen som f*n på deras nya tl1600? http://www.pro-terra.se/timmervagnar/te ... -stolpar-1
Hitta även http://www.t-strandsmekaniska.com/timmervagn-1400 som verkar intresant med ramstyrning som tillval.

Eller nån som har några andra tips? 6ha skog och endast ved till badtunnan så känns inte en hydraulvagn försvarbart men ack så frestande 😈



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396980 Idag va jag och hämta en tl1600 :grin:
Hämta hem en tall som blåst ikull, funka bra men det tar väl några vändor innan man hittar rätt teknik. Körde bla fast men det är ju inte kärrans fel :grin:

Måste nog fixa fjäderlåsning med sjunk ner rätt mkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terralog tl1600

JensSkoog  
#396989 Snygg och trevlig ekipage, @dkwquattro :-BD

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

axwell  
#396997
dkwquattro skrev:Nån som har erfarenhet av terralog? Vart sugen som f*n på deras nya tl1600?


Tyvärr ingen erfarenhet av Terralog, vet du hur länge det här företaget har tillverkat ATV-vagnar ?

Ett annat småländskt verkstadsföretag på östra sidan har en liknande vagn. även den med siffrorna 1600.

Tycker att även den här ser rejäl ut.

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397006
axwell skrev:
dkwquattro skrev:Nån som har erfarenhet av terralog? Vart sugen som f*n på deras nya tl1600?


Tyvärr ingen erfarenhet av Terralog, vet du hur länge det här företaget har tillverkat ATV-vagnar ?

Ett annat småländskt verkstadsföretag på östra sidan har en liknande vagn. även den med siffrorna 1600.

Tycker att även den här ser rejäl ut.


Just Terralog startades 2015 men Og teknik tillverkar dom och dom tillverkar hondas vagnar med vad jag fått fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

BM Buster  
#420654 Verkar fara en välgjord o genomtänkt vagn. Skulle gärna höra flera utlåtanden.

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

Viltvård  
#422157
Måste nog fixa fjäderlåsning med sjunk ner rätt mkt.


Köp 2st lastfjädrar från polaris ÅF och byt. Nästan tvunget skulle jag vilja säga om man ska använda en potatis till skogsarbete. Originalfjädrarna är mer gjorda för komfort än arbete.

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422158 Jo jag har bytt till hd fjädrar nu :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terralog tl1600

Emil81  
#433082 Hej
Nyfiken på vilka timmer längder ni kör med som har denna vagn? :shock:

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433217 På bilden har jag 3m men nu kör jag 2m då jag bara kör ut till min badtunna och det blev lite smidigare i skogen. Minns inte hur långt man kan dra isär den men det går säkert hitta nånstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

Taylor  
#803361 Hur har ni löst det med batterikapaciteten? Har ni kopplat det till fyrhjulingen för laddning eller har ni annat förslag på lösning.

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

dkwquattro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803362 Har bara kört med batteriet på vagnen fram till den här säsongen då drog jag kabel från fyrhjulingen, funkar bra. Men köpte vajerkran till traktorn så har mest blivit kört med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

Taylor  
#803475 Vilken typ av batteri använder du? Antal Ah?
Jag har precis köpt en Terralog 1600 och funderar på vilket batteri som jag ska köpa för optimal drift?
Jag kommer att använda kärran för att plocka hem ved.

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

Torpa  
#810821 Tjenare!
Fler som kan lämna recensioner på tl1600?
Står i köptagen

Avatar Fallback

Re: Terralog tl1600

Taylor  
#810886 Hej, Jag fick hem min Pro-Terra TL1600BIGKIT komplett skogsvagn med eget elsystem i augusti, har hunnit köra hem en hel del björk och plockat upp tallstockar 2,3m långa med diameter i ändarna 34 -35cm. Detta har gått utan besvär att både lasta och lasta av.
Vagnen med kran och annat bedömer jag hålla en mycket hög kvalitet, den är stadigt byggd och kommer att hålla länge, svetsar och lösning för att hålla ihop främre och bakre balk ser välgjort ut, den är ganska tung viket jag ser som naturligt då godset är kraftigt. Den går inte att jämföra med billigare vagnar. Det som jag ser som negativt är stödhjulet, hjulet och fästanordningen är också kraftig och bra men den bygger mycket nedåt och begränsar markfrigången, så jag valde att ta bort det och använder en domkraft då jag ställer av kärran. elektrisk saxdomkraft. 12v
Stödbenen är också lite onödigt långa i max uppfällt läge, funderar på att kapa av dessa några få centimeter så att stödbenen kan skjutas upp lite till.
Tittar också på en lösning för att höja även förvaringsytan som batteriet står på, vreden som lossar och spänner stödbenen är lite besvärliga att komma åt, kunde vara smidigare och användarvänligare. Jag lyckades att bränna reläet som går till vinschen, (man får inte köra batteriet tomt, då stiger volten och relät dör). Servisen är på topp från Pro-Terra, svarar snabbt och fixar det som behövs, hade direkt kontakt med Pro-terras vinsch leverantör som jag skickade sms till och han plockade fram rätt relä, tog mina uppgifter som Pro-Terra (Anton) bekräftade sedan skickades relät direkt. Båda dessa som jag haft kontakt med är mycket serviceminded och tog sig tid att få fram det jag behövde. Tiden från beställning till leverans kan tyckas lång men vagnarna byggs på beställning. Trots de negativa sakerna så är jag mycket nöjd med denna vagnen den är kraftig och stadig att åka med följer fint, jag har en C-F Moto 650 som dragare. Man bör vara två vid monteringen. (särskilt kranen.)
Jag har begränsad erfarenhet (kort tid) men hoppas det kan vara till nytta. Jag rekommenderar gärna vagnen till de som värdesätter den fina kvaliteten. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).