Inomgårdsmaskiner

Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

14 inlägg 29327 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

axwell  
#421925 Försöker få ordning på en renoverad Lynx 5900 FCE -00 som har gått ca. 350 mil.
Den går bara några sekunder på tomgång, beter sig som en motorsåg med snålställd L-skruv.
Den tvekar påtagligt vid gaspådrag från låga varv men går perfekt sen på normala varv.
Med choken aktiverad är inte tveksamheten från låga varv lika påtaglig.

Att ställa upp tomgången med stoppskruvarna hjälper inte alls, så hög tomgång skulle inte vara någon tomgång.

Luftskruvarna (18) har jag inte vågat röra på dubbelförgasaren, vad påverkar dom ?

Ett tips som jag fått var att filtret med backventilen i tanken kan ha lossnat om slangen lösts upp av den "svenska bensinen".
Det stämmer delvis, slangen är helt slut och ca. 10 cm för kort, metallfiltret som bara är ett filter låg på botten bland gummiresterna.
Innan jag byter till specialslang, rengör metallfiltret, återmonterar den rengjorda tanken och byter bränslefiltret utanför tanken: Kan det här förklara att tomgången är helkass samtidigt som den går perfekt vid körning :?:

Naturligvis, nya stift, färsk 98-oktanbensin, provat även med varmkörd motor.


http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1 ... rands=lynx



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

tallen100  
#421928 Låter konstigt om det skulle bero på slangen, men vem vet :???: .
Har du provat med förgasrengöring, tänker att det kan vara skräp i nått lågvarvsmunstycke?
Går den på båda cylindrarna vid lågvarv?

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

SvenE  
#421934 Ett höftskott
Kolla gummimuffen mellan förgasare och cylindrarna. Är den sprucken så drar den tjuvluft.
På min lynx 650 med rotax 503 så var det felet, med påföljd att den gick dåligt.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Blondin 750  
#421935 Jag är inne på samma spår som SvenE.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Kse  
#421936 Kolla slangen från bränslepumpen till vevhus, alt. membranet i bränslepumpen.
Läckage i vevaxeltätningen kan oxå ge samma symptom.

Testa att spraya lite startgas mot variatoraxeln för att upptäcka läckage, testa även att spraya mot insugsgummit.
Finns där några läckage så stiger motorvarvet något när du sprayar.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Blondin 750  
#421938 Bra där Kse, jag var inne på samma felsökningsmetod men hann inte redigera/komplettera mitt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

axwell  
#421961
tallen100 skrev:Låter konstigt om det skulle bero på slangen, men vem vet :???: .
Har du provat med förgasrengöring, tänker att det kan vara skräp i nått lågvarvsmunstycke?
Går den på båda cylindrarna vid lågvarv?

Förgasaren rengjordes i samband med renoveringen efter ett kolvhaveri.
Den gick ungefär lika dåligt på tomgång före haveriet.
Med tanken borta är det enkelt att både se och mäta att trottlarna står lika högt.
Jag hinner inte avgöra om den går på båda innan motorn stannar.
SvenE skrev:Ett höftskott
Kolla gummimuffen mellan förgasare och cylindrarna. Är den sprucken så drar den tjuvluft.
På min lynx 650 med rotax 503 så var det felet, med påföljd att den gick dåligt.
Lycka till.

Dom är i fint skick och tätar numera bra, tidigare var det beläggning runt förgasarhalsen på luftrenarsidan.
Kse skrev:Kolla slangen från bränslepumpen till vevhus, alt. membranet i bränslepumpen.
Läckage i vevaxeltätningen kan oxå ge samma symptom.

Testa att spraya lite startgas mot variatoraxeln för att upptäcka läckage, testa även att spraya mot insugsgummit.
Finns där några läckage så stiger motorvarvet något när du sprayar.


Memranen bytte jag för 2 års sedan, före bytet kom det luftbubblor i slangarna till förgasarna vid låga varv inte vid arbetsvarv.
Efter det bytet gick den perfekt den vintern.
Membransatsen byttes på nytt "uti fall att" i samband med renoveringen.
Vevaxeltätningen har jag diskuterat med den som gjorde det mesta av renoveringen men han ville hålla det som mindre troligt eftersom motorn invändigt i övrigt ser ut som en helt ny.
Det kan ändå vara värt att testa med startsprayen.

Den har nu gått 6 km efter renoveringen.

Jag har inte kollat om tändstiften har rekommenderat avstånd 0.45 mm, brukar väl vara 0.7 i originalförpackningen. Spelar det någon större roll :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Kse  
#421962 Gapet på tändstiften borde inte spela nån större roll men hellre för lite än för mycket.
Jag har råkat ut för både läckande vevaxeltätning och trasig vacumslang på just 503:orna.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

tallen100  
#421987 Fick vevaxelläckage på en moped en gång, där var symtomet att den gick på tomgång men svarade inte ett dugg på gasen (som tur var).

Brukar försöka att alltid använda startgas runt insugningsgummin och förgasare när skotern tas fram från sommarvilan, för att kolla eventuella läckage. Vanligast är att vevaxeltätningen reser på variator sidan men du har ju även en på "fläktsidan" som är svårare att spreja på.... svårt att ställa diagnos på sånt där.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421999 Om slangen är slut, då kan man kanske misstänka att det kan ha följt med skräp upp till förgasarna.
Det finns en risk att ena gasaren då går magert och då kan den cylindern bli överhettad med skumma symptom
och stark förslitning som följd.
Man kan rycka en tändhatten och lyssna på motorn, sen sätta tibax den och rycka den andra
då ska motorn gå någorlunda lika dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422002 Tempmätning på utgående avgasflänsar kan man ju lätt göra nuförtiden med IR-tempmätare, för jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

axwell  
#422111
tallen100 skrev:Brukar försöka att alltid använda startgas runt insugningsgummin och förgasare när skotern tas fram från sommarvilan, för att kolla eventuella läckage. Vanligast är att vevaxeltätningen reser på variator sidan men du har ju även en på "fläktsidan" som är svårare att spreja på.... svårt att ställa diagnos på sånt där.

Det där med sommarvilan och oförmågan att vara i samma skick drygt ett halvår senare; det fick mig att skänka bort skotern för knappt 1 år sedan. 2T snöskotrar tycks inte ha hängt med i utvecklingen mot mer tillförlitlighet.
Jag har aldrig haft någon 2T- motorsåg som har varit i närheten av dom svagheter som snöskotrarna alltför ofta dras med. Kan det bero på för korta serier i tillverkningen ?
Motorsågar från 1960-talet kommer jag bara ihåg som en opålitlig pryl som min äldre bror alltid hade verkstadsjobb med. Pålitligheten för lättviktarna från 1940-talet med 98cc låg väl i samma härad

Just nu söker jag en lämplig bränsleslang som tål att ligga i tanken trots att bensinen just nu innehåller 5 % etanol. Biltema har en som man rekommenderar för att ha i tank, men "slut hos leverantören". 😡

Slurfi skrev:av Slurfi » Idag, 19:10
Om slangen är slut, då kan man kanske misstänka att det kan ha följt med skräp upp till förgasarna.
Det finns en risk att ena gasaren då går magert och då kan den cylindern bli överhettad med skumma symptom
och stark förslitning som följd.
Man kan rycka en tändhatten och lyssna på motorn, sen sätta tibax den och rycka den andra
då ska motorn gå någorlunda lika dåligt.

Slurfi skrev:Tempmätning på utgående avgasflänsar kan man ju lätt göra nuförtiden med IR-tempmätare, för jämförelse.

Tack för tipset om tändstiftshattarna. 🧠
Visst kan det ha följt med skräp men det borde väl ha fastat i det andra transparenta filtret som sitter efter hopkopplingen av bränsleslangen och primerslangen ?
Den här skotern har tempmätare för resp. tändstiftsgänga (kan det vara en felkälla ?), hjälper inte om ingen tittar på instrumenten.
Om det blir snöskoter av den här igen skall jag försöka komma ihåg att mäta med IR-instrumentet även på avgassidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422115
axwell skrev:Tack för tipset om tändstiftshattarna. 🧠

Varsågod, ett enkelt knep som man borde göra först av allt men så lätt glömmer.
Repetition för många men kan man hjälpa nån så är det ju värt det.
Jag vet en bekant som körde med frusen gasare på en trecylindrig flera mil, inte så lätt att veta
alltid, det blev inte billigt.

Avatar Fallback

Re: Tomgångsinställning Rotax 503 Lynx 5900 FCE

axwell  
#425855 Köpte den Mekonomen slang som ett skoterforum rekommenderade, med brasklappen; ingen är riktigt bra. :roll:
Å´ visst, gummiskiten hade smitit igenom originalfltret före bensinpumpen, smuts i båda flottörhusen.
Det ena lågfartsmunstycket satt igen ännu värre än det andra, dvs båda hade stopp.

Bytte filtret till ett engångs för 20 kr, där skall texten vara upp/ned för att få ev. skit på den synliga sidan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036994/

Nu går 59:an som i fornstora da´r :-BD

Nu har vi inget skoterföre så temperaturtesterna får anstå så länge.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).