Avverkning (slutavverkning)

Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

20 inlägg 7440 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

anersimyra  
#421819
Fluim skrev:Jo @Mangan, skördarens chaufförer för kontinuerlig uppföljning själva, samt att stickprov tas sedan av både arbetsgivare och virkesköpare. Har för mig att det även senaste åren införts att om kast på mätningen överstiger +-2% vid kontroll så mäts hela partiet upp vid fabrik och entreprenören får böta för otillåten överskridning. Min svärfar kör skördare så vi har diskuterat detta och enligt honom brukar kontrollmätningarna oftast hålla kasten under 1 %.

Arbetar själv i skogsbranschen och som kuriosa kan man säga att nu då en stor del av leveransvirke vägs och räknas om med koefficienter till kubik så kan man "vinna" kubik om man har tätvuxen skog(högre densitet) :D

Vad gäller barrvirke är tätvuxet virke lättare med lägre densitet än mer frodvuxet längre söderut.. :surp:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

Camwood  
#421868 Du har fel om densiteten Anders !!! Generellt sett så är tätvuxet virke tyngre (högre densitet).

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

Blivande snickare  
#421881
anersimyra skrev:
Fluim skrev:Jo @Mangan, skördarens chaufförer för kontinuerlig uppföljning själva, samt att stickprov tas sedan av både arbetsgivare och virkesköpare. Har för mig att det även senaste åren införts att om kast på mätningen överstiger +-2% vid kontroll så mäts hela partiet upp vid fabrik och entreprenören får böta för otillåten överskridning. Min svärfar kör skördare så vi har diskuterat detta och enligt honom brukar kontrollmätningarna oftast hålla kasten under 1 %.

Arbetar själv i skogsbranschen och som kuriosa kan man säga att nu då en stor del av leveransvirke vägs och räknas om med koefficienter till kubik så kan man "vinna" kubik om man har tätvuxen skog(högre densitet) :D

Vad gäller barrvirke är tätvuxet virke lättare med lägre densitet än mer frodvuxet längre söderut.. :surp:

Det gäller väl löv?
Ek t.ex. Å björk om jag inte missminner mig.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

alias  
#421884
Blivande snickare skrev:
anersimyra skrev:
Fluim skrev:Jo @Mangan, skördarens chaufförer för kontinuerlig uppföljning själva, samt att stickprov tas sedan av både arbetsgivare och virkesköpare. Har för mig att det även senaste åren införts att om kast på mätningen överstiger +-2% vid kontroll så mäts hela partiet upp vid fabrik och entreprenören får böta för otillåten överskridning. Min svärfar kör skördare så vi har diskuterat detta och enligt honom brukar kontrollmätningarna oftast hålla kasten under 1 %.

Arbetar själv i skogsbranschen och som kuriosa kan man säga att nu då en stor del av leveransvirke vägs och räknas om med koefficienter till kubik så kan man "vinna" kubik om man har tätvuxen skog(högre densitet) :D

Vad gäller barrvirke är tätvuxet virke lättare med lägre densitet än mer frodvuxet längre söderut.. :surp:

Det gäller väl löv?
Ek t.ex. Å björk om jag inte missminner mig.


Hade velat säga att det gäller bandporiga lövträd (högre densitet ju bredare årsringar). För ströporiga lövträd tror jag inte att det skall vara någon skillnad i densitet beroende på tillväxthastighet.

Jag hade spontant velat sätta ek, alm & ask som klart bandporiga och att en stor del av de triviala lövträden är ströporiga - men nu blev jag osäker på exakt vilka som hör till resp. grupp.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan mätsedel och skördardatorn?

Fluim  
#422382 Tänker inte uttala mig om ek, bok eller alm då dessa endast växer i trädgårdar och parker på mina breddgrader :D Såklart har vi gått genom vad som påverkar densiteten under studietiden men det har nog försvunnit i ålderns tökken, men jo skillnaden är större på björk än på tall/gran.
Generellt spelar avverkningstidpunkten större roll för tyngden, men detta har i beaktats då omräkningstabellerna från ton till kubik tagits fram. Men då dessa tabeller har tagits fram för större områden så syns det skillnad på snabbvuxna områden och kargare områden var tillväxten är lägre.

Så man måste välja noga vilka områden som lönar sig att sälja enligt skördarmätning och vilka enligt leverans ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).