ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421126 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Blister  
#413693 Uppskattar verkligen allt ni skriver, gör allt för att slippa "trampa" på onödiga minor! :mrgreen:
Har fortfarande lite blandat liggande lite varstans som jag ska försöka hämta upp i helgen! ser fram imot det! :smile:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BM Buster  
#413709
1476979971_img_0825.jpg

Senaste lasset jag släpade hem,råkade ut för ett litet missöde på väg nerför ett hygge och slog i en stubbe som tryckte upp skyddsplåten under fotsteget och bromspedalen. Så det blev att rikta lite plåt när jag kom hem.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421807 Den här tråden har ju varit med ganska länge nu. Några fler som kör med band både på barmark, med sten som snö. Erfarenheter? Jämfört med hjul?

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#421824 Ja men tog av dom och sålde dom efter någon månad.

Hade dom på grizzly 700 så var ju inget roligt att nöjesköra med heller.

frös is på hjulen så man fick hacka bort (inget värmegarage)
dålig svängradie och trögstyrt
allmänt klumpigt och bängligt i skogen
originalhjul med kedjor är myycket bättre

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

boxer68  
#422556
1481277565_gaterud_velass.jpg


Är det snö så är banden i särklass, två personer och högväxel med min 550 så gick starten trögt men inga problem. La i lågväxeln när vi körde över snöplogskanten. Då märktes det inte att lasset var med. Band är inget att leka med, det går sakta och blir trögstyrt. Endast om man vill köra där det är brant, den tar sig fram över allt med band. Med lass och i snö är den däremot underbar med band. Då det blir nedväxling med band blir maskinen starkare, och inte slirar det utan bara drar. En upplevelse är det att med fullt lass köra utan att det slirar.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432583 Körde ut det idag, men nu är snön som sämst. Som socker med is under. Fick vinscha flera gånger för att komma upp på berget. Kanske dags att sätta på däck med kedjor igen. Är så trött på det klimat vi har nu med vingliga vintrar.
20170123_110022.jpg
20170123_111829.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#432611 Du får ursäkta Uven men för mig som kör fram med traktor har det varit en perfekt vinter. Lite snö och lagom med kyla har gjort att jag hunnit med mycket. Bilder kommer när jag huggit klart.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432612
halvproffs skrev:Du får ursäkta Uven men för mig som kör fram med traktor har det varit en perfekt vinter. Lite snö och lagom med kyla har gjort att jag hunnit med mycket. Bilder kommer när jag huggit klart.

Härligt! Det är de backarna och banden som inte trivs ihop med sån här snö. Men huggningsmässigt har jag inget att klaga på. [emoji3]
Senast redigerad av Uvskogen mån 23 jan 2017, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#432614 Jag kör nu fram med bandsats på och föret är perfekt. Körde fram 6 stora lass i lördags men hann ändå inte riktigt med det som stegmataren gallrade fram.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432615
svampbob skrev:Jag kör nu fram med bandsats på och föret är perfekt. Körde fram 6 stora lass i lördags men hann ändå inte riktigt med det som stegmataren gallrade fram.

Det är perfekt med band när snön griper!

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#432617 Jag hade också gryning snö med hade tidigare trampat ihop basvägen och det hade varit kallt så att den hade frusit ihop bra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432618
svampbob skrev:Jag hade också gryning snö med hade tidigare trampat ihop basvägen och det hade varit kallt så att den hade frusit ihop bra.

Jo den här vägen är väldigt väl trampad, men omväxlande tö och kallgrader kan förstöra den bästa vinterväg. Den bär bra alltså, det är greppet som blir dåligt i branta uppförsbackar. Inte mycket hjälp från vagnsdrivningen heller, de hjulen spann de med. Sen när jag for ned med 1500 kg på vagnen så hade jag hur bra driv,och broms, som helst.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#432637
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Jag hade också gryning snö med hade tidigare trampat ihop basvägen och det hade varit kallt så att den hade frusit ihop bra.

Jo den här vägen är väldigt väl trampad, men omväxlande tö och kallgrader kan förstöra den bästa vinterväg. Den bär bra alltså, det är greppet som blir dåligt i branta uppförsbackar. Inte mycket hjälp från vagnsdrivningen heller, de hjulen spann de med. Sen när jag for ned med 1500 kg på vagnen så hade jag hur bra driv,och broms, som helst.

Kanske en tankevurpa från mitt håll, men behöver hydraulikpaket vara igång för att bromsfunktionen ska funka, alternativt om man låter drivhjulen vara nere men stänger av hydraulmotorn blir det då som en handbromsfuktion?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432646
Hema skrev:
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Jag hade också gryning snö med hade tidigare trampat ihop basvägen och det hade varit kallt så att den hade frusit ihop bra.

Jo den här vägen är väldigt väl trampad, men omväxlande tö och kallgrader kan förstöra den bästa vinterväg. Den bär bra alltså, det är greppet som blir dåligt i branta uppförsbackar. Inte mycket hjälp från vagnsdrivningen heller, de hjulen spann de med. Sen när jag for ned med 1500 kg på vagnen så hade jag hur bra driv,och broms, som helst.

Kanske en tankevurpa från mitt håll, men behöver hydraulikpaket vara igång för att bromsfunktionen ska funka, alternativt om man låter drivhjulen vara nere men stänger av hydraulmotorn blir det då som en handbromsfuktion?

Ja hydraulmotorn måste gå för terrängbroms. Men med drivrullarna nere så får du en tröghetsbroms. Det är det som gör att jag kan stå still i backen på bilden.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#432657 Ahh, som jag misstänkte. Men om du har hydraulmotorn avstängd och står i backe som på bilden och drar i spaken för drift, kommer då bromsen släppa? (Hydraulvätskan borde väl då kunna cirkulera?)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).