Skördare

Problem med IQAN-styrning.

76 inlägg 31198 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#421781 Det är alltid bra med råd från någon som har erfarenhet kring din specifika maskinmodell och dess uppbyggnad. Många fel brukar ju uppträda likartat på flera individer. Det är alltid den svagaste länken som bryter kedjan! Calle.Ö verkar ha erfarenhet från dessa Sampo maskiner och det brukar vara oersättlig information, för att snabba upp felsökningen. En viktig aspekt för dig att tänka på är dock att ALDRIG! , dra ur några kontakter i Iqan enheter som är spänningssatta, du kan då bränna hela systemet och få byta samtliga boxar. Vill bara ge det som ett råd på vägen i din felsökning. Men tror definitivt på Calle's tips.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421801 Jepp, skall titta närmare på detta ikväll. Tack för alla tips hittills. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421845 Letade fram kontakten i hyttväggen...
Bild


Och sprayade först oxidspray på båda kontaktytorna, sedan contactcleaner efteråt...

Bild


Kontaktytorna verkade helt ok/smorda redan före behandlingen så... och efter en halvtimmes körning var det slutkört igen.. skall försöka få hit en liten videosnutt hur det ser ut när det krånglar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#421857 Kort videoklipp just efter att det börja krångla. Funktionerna börjar alla krångla precis samtidigt, försöker man fortsätta köra blir det totalstopp efter en stund. I videon för jag vänstra spaken mycket försiktigt framåt och bakåt


   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med IQAN-styrning.

bodaedet  
#421974 Skulle nog testat att byta spak iaf jag[emoji15]

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422009 Kanske det, men spakarna ger korrekta mA-värden på mdm-displayen även då det krånglar, idag putsade jag den stora elkontakten vid hyd.tanken samt stora kontakten vid XP-modulen samt alla jordningar i hytten. Men samma krångel fortsätter, skall tillnäst testa att skifta förstyrningsventilerna från bomsvängen till parallellföringen.

Har servicegubbarna månne nån sorts diagnostikprogram för att kunna hitta dylika fel, kanske man borde anlita nån expert för att titta på det här, att börja byta komponenter utan att veta exakt är ju inte helt billigt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med IQAN-styrning.

bodaedet  
#422088 Kan du skifta plats på spakarna? Då behöver du inte köpa nån ny för att testa. Har varit med om ett flertal ggr att värden sett rätt ut i övervakning men komponenten felaktig ändå.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#422119 Som svar på dina funderingar kring ovanstående, finns mer hjälp i nyare styrsystem än äldre som underlättar felsökningen direkt i maskinerna, men det viktigaste om det är någon ny maskin och okänd maskin man ger sig i kast med är alltid att börja med att läsa kartan för att hitta fram, sen rattar du vidare med en vanlig multimeter och manometer. Således behövs el- och hydraul-scheman plockas fram nu. Lär erkänna att jag blev lite nyfiken själv på dina problem, så jag kollade på Sampo Rosenlew.fi 's hemsida men där fanns bara mer eller mindre innehållslösa instruktionsböcker som inte innehöll någon relevant information. I det här fallet skulle jag själv börja med att studera elschemat och även ta en kik på hydraulschemat, och se vad och hur det hänger ihop. Mitt råd är att börja definitivt inte att riva och slita och byta och flytta omkring delar planlöst i någon ansats för att felsöka, det har givit många mekaniker sämre förutsättningar att åtgärda rotfelen alldeles för många gånger. Det göra bara mekanikern frustrerad och kunden högre kostnader i slutänden. Det kan bara uppstå flera fel, efter vägen! Vet inte dina förkunskaper i schemaläsning, så hoppas att du ursäktar men antingen behärskar du det eller tar hjälp av någon i din närmsta bekantskap eller anlitar kunnig skogsmaskinsmekaniker. Om ni skall skifta någon förstyrare sitter det tex. strypbrickor påknäppta på varje förstyrare som oftast har individuella storlekar, och ibland lossnar dessa vid demontering och den som inte vet av detta tvingar då ner en för mycket och försöker dra åt den skiftade med i värsta fall kvaddad både förstyrare och servokåpa och vet inte heller vilken strypbricka som satt vart som resultat mm. Det verkar också vara gamla typen av EME spakar, och då troligen Gessman underdelar, vilka oftast går att skifta mellan HoV men dessa brukar det nästan aldrig vara fel på om de är från sent 90 tal eller nyare. Kablage fel är då mer troligt. Är det skillnad med arbetsbelysningen på eller inte, kan vara en relevant fundering, då jag såg att det verkade vara på i filmen?

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422136 Har inte själv mer scheman än de som finns i manualen/reservdelsboken. Lägger till det som finns ändå..

Bild

Bild




Till hydrauliken har jag inget schema alls, bara en förteckning på slangdragningen, där kan man ändå lite se hur det hänger ihop.
Bild


Dessa kompletta böcker finns på SR:s sida: http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/media-c ... hjeet.html SR-1046X

Vad jag nu märkte från schemat är att ramstyrningen inte finns med på kranens ventilbord överhuvudtaget, ändå krånglar även den åt ena hållet?
På videon var alla arbetsljus på som drar en massa ström och kan ge störningar, men det blir ingen skillnad i detta problem om ljusen är på eller av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

bgl  
#422142 Om ett annat ventilpaket reglerar styrningen och även den ventilen har kanelburkar kan det vara ännu en indikation på problem med dessa burkar.
Dom kan fara illa av vatten i hydrauloljan, i så fall drabbar det flera samtidigt.
Du bör ta kontakt med Sampo eller Parker för bättre stöd än våra gissningar.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422257 Var idag i kontakt med fabriken o de var mera inne på att felet skulle vara hydrauliskt och inte elektriskt.. Fick även ett tips om en ls-ventil som kunde vara boven (de vid nr 4 på schemat) men att ställa in dessa enligt deras instruktioner hjälpte inte. Idag när jag prövade lade inte alla funktioner av samtidigt. Först ut var parallellföringen utåt, 5min senare styrning-vänster, (vars ventil nog fanns på ventilbordet) och till sist bom uppåt, nu var det bara 3st. Funktioner som krånglade, tidigare var det 5..

En annan sak som i mitt tycke tyder på hydraulikfel är att tvångsstyrningen vid kanelburken till parallell/utåt ger en mycket ryckig rörelse fast man trycker försiktigt.. de andra tvångsstyrningarna rörde sig mjukt och fint..

Skickade även tidigare pm till en annan användare här på skogsforum som hade precis likadana problem på Vem kan fixa IQAN- boxar till en Gremo? men hans problem hade blivit ok utan åtgärder..

Fick även kontaktuppgifter till SR:s närmaste (150km) servicegubbe, ska ringa honom imorgon och se om han har tid att komma o titta närmare på felet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#422333 Kul och bra att du fått kontakt med några som verkligen kan din Sampo. Fråga gärna mekanikern när du kontaktar honom om du enkelt kan kortsluta Ls för stabilare signaltryck, och se om det gör någon skillnad, och provköra kranen då.
Av den visuella och inte kompletta hydrauliköversikten du bifogat verkar det i alla fall likna en oerhört vanlig Rexrothpump. Då jag känner igen pumpregulatorn i bild, där det är två justerbara reducerar, den yttre för standby och den inre med grövre fjäderhylsa för maxtryck. Dessa regulatorer har jag bytt många genom åren och finns som lös reservdel att beställa, saknar dock i bilden även Ls skyttel och tryckreducerare för aggregatpålastning. Tycker själv det borde vara bra om du tar ut mekanikerhjälp att han i alla fall har en pumregulator med sig i bussen då han kommer, om det skulle vara den eller om det är någon Ls-skyttel som brukar hamras sönder med tiden, och i sådana fall även en dito, så du slipper betala dubbel resekostnad för att eventuellt byta och justera in en regulator som skiftas på kort tid, bara den sitter någorlunda åtkomligt till. Viktigt att tillägga är att jag inte påstår att regulatorn är trasig utan att först mäta Ls tryck etc. men har som sagt bytt ett antal på andra skogsmaskiner genom åren som både har haft inre läckage med svajigt tryck och varit totalt ledlösa att justera in, kärvande har också förekommit, och även med trasiga fjädrar etc, men då händer det ju inte något alls hur du än drar i spakarna.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

Calle.ö  
#422334 Hur många timmar har maskinen? Pumpen i dom brukar hålla mellan 8000-12000 timmar mycket tyder på pumpen tyvärr men mät pumptryket och se hur mätarn beter sig, uttaget sitter framtill vid vänster sida.
Spakarna är det inget fel på då skulle iqan larma.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

JoTh  
#422335 Calle har rätt i att pumpen kan vara slut på dessa timmar. Men pumpbyte rent allmänt bör inte ske med härledning av att korrekt pumptryck inte uppnås, före mätning av pumpens läckoljeflöde, eller kontroll av regulator om det är regulator enligt bilden i alla fall, eller direkt märkbart kärvande oklager. Konstateras det fel på pumpen, och maskinen inte körs mer än som gårdsmaskin är det många gånger ett bra alternativ att lämna in pumpen för reparation, eller välja en utbytespump om det finns att tillgå, för att dämpa kostnaden. Alftaprodukter bla. renoverar och provkör den här typen av pumpar, och lämnar även garanti på dessa, så det är ett tips att överväga om det skulle vara pumpen som inte vill vara med.

Avatar Fallback

Re: Problem med IQAN-styrning.

adahlm  
#422350 Ok, har inte fått tag på servicegubben ännu.. Maskinen har gått 13200h varav ca. 500h har jag kört själv. Har servicehistoria endast på dessa 500h så har ingen aning om det gjorts nån service/utbyte på pumparna tidigare. Återkommer när jag vet mera,

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).