Servicebyggnader

Maskinhall

159 inlägg 70418 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinhall

Simon.M  
#421477 Funderar på att bygga en maskinhall någon som har erfarenhet av sådana färdiga som kommer i sektioner som man bara monterar upp känns som det skulle bli billigare än lösvirke tex ett sådant här http://lovangersbygg.se/sortiment/maski ... 6-x-228-m/ sen undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av att spränga lite berg för grunden är det svindyrt ?? [emoji6] bästa platsen jag har att bygga det på är det en del berg som går upp över marknivån



   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421479 Låt inte lite bergsprängning hindra dig från att bygga optimalt.
Funderar lite på designen i exemplet bara, nog kan man väl bygga snyggare?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421485 Inte samma konstruktion som Lövånger men jag körde med en hall från Bruksbalken som är exaktkapat lösvirke med limträ till takstolar och bärandestolpar

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Pannben  
#421487 Plansprängt berg är stabilt att bygga på! Det är inte roligt att köpa en massa material att fylla upp med om bärigheten är lite tveksam. Kostnaden bör du kolla upp i det aktuella fallet men jag skulle föredra berget att bygga på. Har både fått spränga för att bygga och byggt på lera.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Grävan  
#421488 Vart i landet befinner du dig?
Jag jobbar som rivningsarbetare och jag river jätte fina hallar ibland.
Just nu håller vi på att riva en gammal lastbilscental i Smålandsstenar, där har vi jätte fina balkar och takstolar om du är intresserad av stommen. Nya plåtar på det så blir det en jätte fin hall.

Kan fixa kort på att efter helgen om du vill.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

haggloader  
#421492 Att bygga på berg kan vara lite vanskligt med tanke på hur blött berget är.
För mig känns det som om det är ytterst svårt att veta grundvattennivån i berget och hur det varierar över året.

Avatar Fallback

Maskinhall

Simon.M  
#421494
gnisten83 skrev:Inte samma konstruktion som Lövånger men jag körde med en hall från Bruksbalken som är exaktkapat lösvirke med limträ till takstolar och bärandestolpar
har dom bara en hall såg en som nästan var 4 kantig på deras hemsida bara ? Men den såg ju fin ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421496 Nej du kan få dom i vilken storlek du vill(nästan)
Min är 24x15 med 5m fritt under spanten

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421551
haggloader skrev:Att bygga på berg kan vara lite vanskligt med tanke på hur blött berget är.
För mig känns det som om det är ytterst svårt att veta grundvattennivån i berget och hur det varierar över året.

Haha, jo och risken för sättningar vill man ju inte ta.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

haggloader  
#421587 Jag hoppas att det för de allra flesta framgick att det är fuktproblem som avses, men man kan tydligen inte var för tydlig...

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#421609
haggloader skrev:Jag hoppas att det för de allra flesta framgick att det är fuktproblem som avses, men man kan tydligen inte var för tydlig...
jo jag förstod att det var fukt problem som menades men då hela gården år bygd på berg så är det svårt att komma ifrån gården heter ju inte åsen för inte [emoji6] blir en jädra massa sprängande om jag ska komma ner i nivå bor på högsta höjden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421619 Var inte orolig för sprängandet, det är inte så dyrt och sen får du en bättre gård och det räcker länge.
Drömmen vore ju om man hade möjlighet att bygga in i berget en bit så får man gratis värme jmfr
att ha byggnaden helt exponerad för blåsten.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421668 Kosta på sprängning så att det inte är något vatten som ställer till det framöver.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#421697 Ja det får nog bli sprängning var ute o kikade lite idag är nog en 50kvm som behöver sprängas är ca 1 meter över den omgivande marknivån.är det någon som köpt någon färdig maskinhall o kan tipsa om något företag mer än Lövånger och bruksbalken ?

   TS
Användarvisningsbild

Maskinhall

gonzzos  
#421701 Hallå intressant att följa funderar på att bygga en verkstadshall med men tiden fattas just nu, jag köpte ett garage från Lundqvist trä förra sommarn och monterade skälv, har dålig koll på om dom säljer hallar men d var ett bra gäng att köpa grejor från .
Vilken storlek har du tänkt bygga? Gjuten platta ? Isolerad? Trä plåt sippo?
Senast redigerad av gonzzos sön 04 dec 2016, 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).