Verkstan

byta däck på bilen

38 inlägg 18355 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

hlb  
#421576 330 m upp mot himlen använde vi ofta teflonpasta. Efter 10 år kändes det som att lossa bulten omedelbart efter dragning. Mjukt och fint utan rycket som gör ont ända upp i axlarna. Råkade nog komma hem en tub för mina hjulbultar ibland. Dock en katastrof att få på elektriska kontaktytor.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

hlb  
#421584 Mittåt, tillbaka, förlåt. Minnet svek mig. Det var silikonpasta vi använde till bultarna. Finns på tub hos ELFA Best nr 110-66-497.

Användarvisningsbild

Keramisk monteringspasta

traktorz  
#421613 metallfri keramisk (dvs samma som silikon- eller kisel-baserad) monteringspasta är utmärkt till bromsok och till hjulbultar.
I många fall bättre än kopparpastan. Inte elektriskt ledande heller. Självklart vill du varken ha silikonolja eller någon som helst pasta på elektriska kontakter eller elektronik.

Ref:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000037637/

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

axwell  
#421622
traktorz skrev:metallfri keramisk (dvs samma som silikon- eller kisel-baserad) monteringspasta är utmärkt till bromsok och till hjulbultar.
I många fall bättre än kopparpastan. Inte elektriskt ledande heller. Självklart vill du varken ha silikonolja eller någon som helst pasta på elektriska kontakter eller elektronik.

Ref:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000037637/


Såg den här vid senaste besöket på Biltema men köpte kanske dumt nog ingen.

Tänkte på att jag ju har 2 st 1 kg burkar "kåta Molly" grafitfett för liknande situationer.
Marint kuggväxelfett duger även det, även om doften inte är så angenäm. Riktigt bra i demonterbart drag i bilen. 🧠

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Göt  
#421638 jag har brukat använda sågkedjeolja gör stor skillnad det också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

JensSkoog  
#421665
Göt skrev:jag har brukat använda sågkedjeolja gör stor skillnad det också :mrgreen:

Men inte rapsolja :surp:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

r93  
#421675


Bilen har varit på verkstad och fått nya bromsar strax innan byte till dubbdäck.
Tur man har mycket verktyg hemma, gick tillslut med en hylssats modell stor och ett järnrör på dryga två meter.... 😡

Hur roligt är det om man får punktering och behöver byta hjul i vägkanten.

Kära bilverkstäder: lägg undan mutterknacken till gruvtruckarna när ni reparerar folks bilar......

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Göt  
#421688
JensSkoog skrev:
Göt skrev:jag har brukat använda sågkedjeolja gör stor skillnad det också :mrgreen:

Men inte rapsolja :surp:

Jag har faktiskt inte testat än har lite vanlig sågkedjeolja att köra slut på först

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

rocky  
#421707
r93 skrev:
1480855222_img_5858.jpg
1480855224_img_5857.jpg
1480855223_img_5855.jpg


Bilen har varit på verkstad och fått nya bromsar strax innan byte till dubbdäck.
Tur man har mycket verktyg hemma, gick tillslut med en hylssats modell stor och ett järnrör på dryga två meter.... 😡

Hur roligt är det om man får punktering och behöver byta hjul i vägkanten.

Kära bilverkstäder: lägg undan mutterknacken till gruvtruckarna när ni reparerar folks bilar......


Tyvärr vanligt fenomen från bilverkstäder. Och även däckverkstan.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

Tosca  
#421713
Göt skrev:
JensSkoog skrev:
Göt skrev:jag har brukat använda sågkedjeolja gör stor skillnad det också :mrgreen:

Men inte rapsolja :surp:

Jag har faktiskt inte testat än har lite vanlig sågkedjeolja att köra slut på först

Måste vara perfekt, tjock klet som blir kvar när sågarna stått för länge, men på hjulbultarna måste det vara perfekt.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421715 Er ett verksted der eg jobbar dei brukar kobbarpasta på hjulboltane

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421716 Mer eller mindre alla seriösa verkstäder och gummiverkstäder använder numera en typ av momentnyckel likaså använder de pasta och varken fett eller olja.
Olja in bultar till en aluminiumfälg innebär också att du måste dra hjulbulten hårt, egentligen betydligt hårdare än den är avsedd för annars lossnar den - garanterat.
De som nu inte gör ovanstående ska man hålla sig borta från :mrgreen:
Extra viktigt att INTE dra låsbulten för hårt, ingreppet in den är inte mycket att hurra för :grin:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

svenssons  
#421717 Kompisen som har bilverkstad där jag brukar byta mina däck har en momentpinnne (biltemas??) som han kör tillsammans med knäcken. Brukar bli lagom o efterdra efter några mil sen sitter de lagom hårt utan att ta i så man får byta kalsonger om man får punka längs vägen

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421763 Jag drar muttrarna med exakt 90kg, och det räcker med att efterdra en/mån - Lastbilen :grin:
Annars drar jag med fälgkorset tills det knäcker till något, ca 18kg - personbilarna, förutom låsbultarna dessa drar jag knappt alls, å andra sidan tappar jag någon då och då :oops:

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Erre  
#421767 Släng låsbultarna och köp vanliga bultar.
Dom är enbart ett problem som väntar på att uppstå.
Allra helst om man använder muttermaskin. Den som vrålar dit dom torra med full kraft har skapat sig ett jobbigt nästa däckskifte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).