Skotare

Hemek 650

45 inlägg 46725 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#421667 Tack SvenE jag har ju rotorn som är den gammla modellen som svänger bara ett varv så slangarna går direkt från ventilbordet men förr så hade jag att jag måste pysa hela tiden så inte gripen skulle öppna sig men satte nya oringar då så blev den låst då jag släppte spaken och fick mera kraft, men det finns väl nog någon strypning kanske vid tubens inlopp men varför kan det finnas strypning då till vilken nytta.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hemek 650

SvenE  
#421673 Ja känns onödigt, om det nu sitter strypning på gripen. Det vanliga är ju att sätta strypning för att minska hastigheten.
Väldans kul att du delar med dig av dina äventyr med Hemeken.
Vi har tidigare haft en Hemek 350 3/4-bandare utan drift på vagnen.
Ja det blir nostalgi när jag läser om din och era Hemekar.

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#421680 Jo det är ju så nog konstigt i vår värld att det gamla på något sätt lämnar i minnet och vi minns för det mesta det positiva som nog är bra och hälsosamt. Då den gamla goda tiden som vi brukar säga ändå var mycket mera enklare och att ha en maskin med kran var ju enormt samt att den kom fram var som helst. Och det bästa med den tiden var den uppmuntrade framtidstron och möjligheternas tid kan man säga. Och om man börja från noll så hade man tid på sig 20 år att arbeta upp sig med ekonomi och maskininvesteringar idag skall du helst kunna konkurera med det samma för att ha möjlighet att få kontrakt med ett bolag tex. och man tänker alltid bakåt i tiden för arbets livet är nog en kort tid och den tid man är på toppen är oerhört kort och man funderar vill någon ta över efter mig och jag har ett ordspråk som säger 1:a generation arbetar upp 2;a generation håller och den 3:je generationen säljer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

machonisti  
#421838 Bra Lindqvist att få maskin fixad. Tänk vad lite tid och reservdelar kan göra mycket gott.

Avatar Fallback

Re: Hemek 650

Beper  
#427837 Körde sönder min Hemek förra veckan .
Har inte hunnit skruvat något än .

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#427869 Ojdå vad var det som hände är det drivaxeln till kärran eller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 650

Beper  
#427872 Muttern hade gängat lös sig . Föll i backen :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#427920 Den skulle kanske gå att pressa rak i en press kanske splainsen inte behövs ända in om den nu inte är sprucken då kanske det går med att svetsa i en ny stump av rundstål som du kan sätta i ett vinkeljärn med två skruvtvingor och punkta lite från tre håll innan du svetsar. Brukar skarva propelleraxlar till båtar på det viset. Båda axlarna bör ha samma diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#461238 Hej igen jag måste nog uppdatera Hemekens tråd också. Jo jag laga ju i vintras också mellan huggkontrakten en topplockspacknings byte samt insugsventilerna satte jag 4 st nya de gamla var så tunna som kniv bett och nytt större batteri och vattenpumpslagren samt nivelkorsen till hydr. pumpen. Så resultatet av detta var att den blev ju som en helt ny maskin sedan satte jag även en helt ny sits från IKH blev helt bekvämt och lyxit samt att jag laga tankmätare med tankgivare från en saab som jag böjde om lite och tempmätare. Samt att jag har också bytt ett framdäck fick två begagnade för 50€ per styck. Det är nog en välsignelse när man kan reparera till nästan självkostnads pris. Har nog tänkt göra något åt framhjulens kobenthet också men det är så mycket jobb. Och inte kör man ju med det vackra heller utan att den funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461242 Kul läsning, extra kul att det går att fixa saker själv och kan hålla ner kostnaden med billiga delar.

Avatar Fallback

Re: Hemek 650

Beper  
#488529 ]Tillslut är vi i skogen igen

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#488570 Roligt Beper att vi är två åtminstone som har Hemek.
Jag har kört ut nu det första med min men har haft problem med underlaget och får gå med långskaftade Nokia gummistövlar och bara vill fastna. Så var det först brast larvbandets länkar så jag måste ta hem det på shaktbladet med David Brown när jag fick på det tillbaka så börja den stanna hela tiden och när jag lufta kom det vitt som vattenblandat bränsle. Tror det kom in vatten via tankgivarn när det har bara regnat hela tiden. När jag sedan slapp iväg så for en stubbe mellan larvbandet som tryckte det i drivkedjan som skar upp framdäcket så det blev punktering slapp ut med halva lasset för larvbandet höll däcket på plats. Så det blev däckbyte i skogen för jag hade ett extra begagnat ännu hemma med en innerslang. Efter det har bara drivkedjan hoppat av när jag backar. Jag hade ju svetsat fast kedjespänningen för ett år sedan och nu var båda kedjorna för långa. Har lagat ena sidan nu i skogen fick tryckluft från ÖSA så jag fick upp ena svetsen kapad med en luft vinkelkapare ock en ny spännarbult.
Senast redigerad av Lindqvist fre 29 dec 2017, 08:24, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488581 Smidigt!

Avatar Fallback

Re: Hemek 650

Beper  
#488625 Då gick det bättre för mig #:-s

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#497415 Finns det något man kan göra åt cranab kranen på Hemeken att få den lite snabbare gripen är långsam upp och fast bommen lyfter långsamt och kraftlöst efter halvägs när den skall över bankarna så får jag ta stickan eller vipparmen till hjälp. Sväng tex är snabb nog förstår inte vad det kan vara. Har någon nåt tipps.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).