Verkstan

Planteringsmaskin i skördarkran

18 inlägg 7273 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42149 Hoppas ni inte skrattar åt mig!
Jag har funderingar på en tryckluftdriven fröplanteringsmaskin.
Frö inbakat i torvkulor, skjuts ut med tryckluft, typ luftgevär. Så torvkulorna kommer ner under mossan.
När skördaraggregatet tar ett träd passar man på att skjuta ur 4-5 torvkulor.
Korsnäs har gjort liknande försök i början på 80 talet med torvkuddar med frö i, spreds från helikopter. Men det rann ut i sanden dom försöken. Har sökt bland Korsnäsanstälda men ingen jag talat med mins något om de försöken.
Föryngringen som blev på skiftet är helt ok. Nu både röjt och gallrat.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

masterchief  
#42152 Jag tror mer på att sätta vad man nu ska kalla skjutvapnet på basmaskinen, lättare med magasin och sådant.
Dock kan det bli svårt att så överallt då.
Jag finner det inte trevligt att ha magasin mm ute i agragatet då det i regel redan är trångt.
Frösådd tror jag är lättare att kombinera i agregatet.
Fick en syn för ögonen när jag läste om dina ideer, är ju lätt att hålla irriterande arbetsledare/markägare på avstånd med torvpistolen, bara att tillta ned och rotera och fyra av =))

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42191 Hade nog tänkt att ha den i fredliga syften, fast vist en och annan miljömupp utan skinnbyxor kunde ju få en svidare.Det skulle ha varit varannan saltkula då
Själva röret var tänkt att vara på kranarmen.
En skotare vore lika tänkbar, men då kan riset vara i vägen.
Grejen vore om man kunde få iväg torvkulorna 3 till 4m och det fortfarande var kulor som slog in i jorden.
Det är förnärvarande bara en tanke.
Iden med frågeställningen var att få mot hugg på något som jag inte tänkt på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

totte  
#42196 Kanske måste ha vapenlicens? :lol:

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

M_M  
#42201
totte skrev:Kanske måste ha vapenlicens? :lol:

Överstiger anslagsenergin 10j V4 så åker du nog på licens...
:shock:

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

masterchief  
#42221 Bekymret jag ser är magasinet för "projektilerna".
Man måste ha dem nära avfyrningsmekanismen, och på kranstickan är det utsatt.
Frågan om hur den så kallade avfyringen ska ske, så frågan är om tryckluft är rätt väg att gå, kanske skulle spänna en fjäder hydraliskt typ luftgevär, iofs så kan man i ett agregat bygga in spännaren i tilten.
Angående vapenlicens så är frågan om en torvklump kan kallas projektil, iofs har jag minne av att jag i min barndom skjöt en bråkig kamrat i baken med luftgevär, som kula hade jag ett hoprullat apelsinskal.
Det sved rätt bra på en halvmeter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

totte  
#42226 Kan man inte ha magasinet nån annan stans och en armerad slang där dom åker fram med hjälp av lite lagom tryckluft t ex. Hur stora är dom där kulorna egentligen?

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42460 Det är bara att glömma hela iden, gran och tall frö är hyperkänsliga för ovarsam behandling.
Har fått veta det från Bergviks plantskola.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

totte  
#42469 Synd, det lät ju riktigt roligt annars, fast du kunde ju bygga nåt bara för saltskotten 8) Men det blir väl dåligt lönsamt förmodar jag.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

masterchief  
#42478 Iden var onekligen spännande och nytänkande.
Sådd kanske skulle gå att få till med lite lurande?

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42548 Hej!

Kul idé!
Måste du ha med torv, eller skulle det räcka att göra ett hål och släppa ner några frön?
I så fall skulle man ju kunna ställa aggregatet på marken upptiltat och ha en hydraulkolv som tryckte ett hål i marken och sedan nån mekanism som släppte ner frön och kanske lite gödning. En sån anläggning borde kunna rymmas på aggregatet.
Sedan får man räkna lite på den extra tidsåtgången för skördaren jämfört med vad normal plantering kostar innan man plöjer ner för mycket tid och pengar i projektet.

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42559 Jag har sett såddutrustning på en grävmaskin en gång som blåste ut fröna med tryckluft. Var på elmia för ett antal år sen..

Jag läste nån gång om frön som hade "kaplats" in i något som liknade hockeypuckar av torv och gödning. Var inte det i Skogsland förresten? Såna kanske skulle gå att skjuta ner i backen, men då lär man få ha rätt kraftig avfyrningsmekanism.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

totte  
#42560 Hockeypuckar? Då kan man väl hyra in ett hockeylag istället som får träna slagskott på hygget :grin:

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42620 Har varit i kontakt med fd Korsnäs plantskol. Skalat frö var mycket stötkänsligt fallhöjd från 3-4 dm höjd ner i en plåt uppstod groningsproblem. Försöken gjordes av skogsforsk. Problemen upptäcktes när en vanlig dammsugare användes för att tömma såmaskin därav skogsforsks undersökning.
Oskalat frö, visste förmannen på plantskolan inte hur känsligt det var då dom inte använde oskalat.
Så det blir nog till att leja totte och hans hockylag

   TS
Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Boarpan  
#193782 Vägverket har frön i konstgödselkulor och sedan sprutas det ut över slänter. Har du då lite mer vikt konttra densitet bör detta bli lite mer skjutvänligt.
Att ha den på skördaraggregatet är inte så dumt men skulle det inte kunna funka med bara en lång slang som sprutar ut ett frö var 5sek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).