Företaget har en Gremo 1050H skördare och en Gremo 1050F skotare, båda av 2016 års modell. De arbetar primärt i skogarna runt Grästorp och Vara med flera skogsbolag och köpsågverk som uppdragsgivare. Att det står Dalsland på både maskinerna och firmanamnet kan därför kanske kännas lite missvisande men Tommy Härling som äger företaget är en sann entreprenör med många järn i elden. Bland annat så äger han en skogsgård i Dalsland där företaget också tillverkar brasved.
Både skördaren och skotaren är nya för 2016, Tommy har dock haft Gremo i sin flotta i flera maskingenerationer - “Varför ändra på något som funkar”, svarar han på min fråga om varför. I tidiga år körde han med Mini-Bruunett och när de slutade att tillverka dessa fastnade han för Gremo 950R, mycket på grund av smidigheten och den låga vikten, resten är som man säger historia.
När jag besöker dem utanför Vara så genomför de en gallring hos en privat markägare och virket går till Levene såg. Delar av denna gallring sker på en mosse. Stora maskiner på en mosse brukar få ett likamedtecken med spännande. Detta givetvis för att en mosse oftast är blöt, djup och oberäknelig som underlag för drivningsvägar och skogsmaskiner. Denna mosse är ca 19 hektar stor men inte så djup, ca 1,5 meter. Det är i och för sig helt tillräckligt för att köra fast men Tommy och maskinförarna har förberett det hela med ett bra upplägg och rejäla band som växlas mellan skördaren och skotaren då de tar sig an mossen i etapper.
Tommy säger också när jag pratar med honom att de kan ta sig an dessa typer av uppdrag mycket beroende på maskinerna från Gremo. Det är dels att skördaren är åttahjulig, dels att både skördaren och skotaren har låg egenvikt och tillsammans med rejält bärande band så får de en mycket bra bärighet.
Upplägget är i stort att alltid köra med bärande band när de är på mossen, att inte få för mycket virke i vägarna (vägdragning som gör att skotaren optimalt har ett lass i varje väg) och att vägarna är mer eller mindre spikraka. Att ha raka vägar på dålig bärighet är ett måste då skotaren lätt skär igenom underlaget om den måste svänga med lass.
När man pratar med Tommy märker man att det finns en tanke bakom det mesta. Gremogruppen kan anpassas för en massa olika typer av uppdrag och lider mycket sällan av stopp på grund av bärighetsproblem och liknande. En skotare skotar virket snabbare än skördaren hugger det samma i gallring (oftast). För att inte få skotaren sysslolös tar de därför traktortrailern och flyttar skotaren till riskörning (GROT) tills Emil i skördaren jobbat upp ett lagomt skogslager med virke.
Skulle det bli stopp för gruppen så finns en backup-plan även då. Då växlar de över till vedtillverkning i Dalsland istället.
Ytterligare en aspekt att valet har fallit på Gremo är servicen. Omkring Trollhättan - Mariestad finns flera auktoriserade Gremoverkstäder som snabbt kan ställa upp och serva maskinerna. Brakar det ihop riktigt så kan de ta bilen direkt ner till Ätran och hämta reservdelar.
Beskedet 2014 att Gremo lägger ner tillverkningen var en sorgens dag för Tommy Härling och han tog beslutet direkt att beställa en, vad han kanske trodde då, sista Gremoskotare i samband med detta. Desto roligare då när beskedet kom att Gremo hittar tillbaka till sina rötter och framgent kommer satsa på gallringsmaskiner.
Det är ett spännande upplägg Tommy ligger inne med, kanske ger det inspiration till andra?
Video från dagen:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto