SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

23 inlägg 20188 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#421344 Maskintillverkaren Gremo med tillverkning i Ätran i Halland var en av de företag som visade gallring på Skogsforums gallringsdagar i september. Tommy Härling Skogstjänst i Dalsland körde Gremos jämförelsecell på gallringsdagarna med sina Gremomaskiner. Nu har vi varit på besök hos dem i en gallring på delvis en mosse utanför Vara i Västra Götaland.

1480685956_gremo-baerande-band.jpg



Företaget har en Gremo 1050H skördare och en Gremo 1050F skotare, båda av 2016 års modell. De arbetar primärt i skogarna runt Grästorp och Vara med flera skogsbolag och köpsågverk som uppdragsgivare. Att det står Dalsland på både maskinerna och firmanamnet kan därför kanske kännas lite missvisande men Tommy Härling som äger företaget är en sann entreprenör med många järn i elden. Bland annat så äger han en skogsgård i Dalsland där företaget också tillverkar brasved.

1480685956_tommy-harling.jpg


Både skördaren och skotaren är nya för 2016, Tommy har dock haft Gremo i sin flotta i flera maskingenerationer - “Varför ändra på något som funkar”, svarar han på min fråga om varför. I tidiga år körde han med Mini-Bruunett och när de slutade att tillverka dessa fastnade han för Gremo 950R, mycket på grund av smidigheten och den låga vikten, resten är som man säger historia.

1480685956_gremo-1050f-skotare.jpg


När jag besöker dem utanför Vara så genomför de en gallring hos en privat markägare och virket går till Levene såg. Delar av denna gallring sker på en mosse. Stora maskiner på en mosse brukar få ett likamedtecken med spännande. Detta givetvis för att en mosse oftast är blöt, djup och oberäknelig som underlag för drivningsvägar och skogsmaskiner. Denna mosse är ca 19 hektar stor men inte så djup, ca 1,5 meter. Det är i och för sig helt tillräckligt för att köra fast men Tommy och maskinförarna har förberett det hela med ett bra upplägg och rejäla band som växlas mellan skördaren och skotaren då de tar sig an mossen i etapper.
Tommy säger också när jag pratar med honom att de kan ta sig an dessa typer av uppdrag mycket beroende på maskinerna från Gremo. Det är dels att skördaren är åttahjulig, dels att både skördaren och skotaren har låg egenvikt och tillsammans med rejält bärande band så får de en mycket bra bärighet.
Upplägget är i stort att alltid köra med bärande band när de är på mossen, att inte få för mycket virke i vägarna (vägdragning som gör att skotaren optimalt har ett lass i varje väg) och att vägarna är mer eller mindre spikraka. Att ha raka vägar på dålig bärighet är ett måste då skotaren lätt skär igenom underlaget om den måste svänga med lass.

1480685956_gremo-1050h-skoerdare.jpg

1480685956_gremo-1050h-hytt.jpg


När man pratar med Tommy märker man att det finns en tanke bakom det mesta. Gremogruppen kan anpassas för en massa olika typer av uppdrag och lider mycket sällan av stopp på grund av bärighetsproblem och liknande. En skotare skotar virket snabbare än skördaren hugger det samma i gallring (oftast). För att inte få skotaren sysslolös tar de därför traktortrailern och flyttar skotaren till riskörning (GROT) tills Emil i skördaren jobbat upp ett lagomt skogslager med virke.
Skulle det bli stopp för gruppen så finns en backup-plan även då. Då växlar de över till vedtillverkning i Dalsland istället.

1480685956_skotare-lastar-virke-gallring.jpg


Ytterligare en aspekt att valet har fallit på Gremo är servicen. Omkring Trollhättan - Mariestad finns flera auktoriserade Gremoverkstäder som snabbt kan ställa upp och serva maskinerna. Brakar det ihop riktigt så kan de ta bilen direkt ner till Ätran och hämta reservdelar.


Beskedet 2014 att Gremo lägger ner tillverkningen var en sorgens dag för Tommy Härling och han tog beslutet direkt att beställa en, vad han kanske trodde då, sista Gremoskotare i samband med detta. Desto roligare då när beskedet kom att Gremo hittar tillbaka till sina rötter och framgent kommer satsa på gallringsmaskiner.

1480685956_skotarchaffis-tummen-upp.jpg


Det är ett spännande upplägg Tommy ligger inne med, kanske ger det inspiration till andra?


Video från dagen:






   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Göt  
#421357 Imponerad vad bra det bar. Fin film

Avatar Fallback

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

wigge  
#421358 Bra och informativt reportage Fredrik ! Ser fram emot fler.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

sundelius  
#421363 :-BD Fredrik och Torbjörn, precis det man vill se mer av :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Fredrik Reuter  
#421378 Tack ska ni ha!
Riktigt roligt att dessa typer av besök uppskattas, det blir lite vinna-vinna! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

jannee  
#421381 Avkopplande att se proffs i arbete, men smålänning som jag är :grin: , gallra där det står blankvatten och är så pass glest måste ändå vara rena Ebberöds bank. Bättre gått runt med en riktig röjsåg med Strandklinga och köra omkull det överflödiga :mrgreen: måste blivit bättre netto = mindre kostnad.
Granplanteringen som gallrades fick man inte se mycket av har jag däremot inga synpunkter på.

Avatar Fallback

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421391 Håller med jannee, det var antagligen inte så lönsam gallring på mossen. :) Men tack ändå, kul att se att man vågar köra även när det inte är fruset ger ju visst hopp, nu när det är varmare i Sverige än någonsin sen man började driva skog industriellt. Du har inte uppgifter om SI, kan det varit T18? Och frågade du om drivningskostnad på mossen?

Tycker det är jätefina reportage, men måste ändå fråga om du inte tar illa upp. Får ni några kick-backs från maskintillverkare när gör reportage och tester? Eller är ni helt oberoende?

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Fredrik Reuter  
#421396 Hej,
Kan nog hålla med om att det kan bli dåligt netto på mosshuggningen. Men mossen var en del av gallringen så det andra väger upp det hela troligtvis. Sedan ville markägaren ha det ordentligt särställt, högst troligt för den låga boniteten. Vet dock inte vad SI var där. 18 kan nog stämma.

Ingen fara annars mangan, vi har inte kick-back på dessa reportage.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

ananders  
#421398 Gjorde en liknande mossgallring i augusti och blev riktigt imponerad av hur lite avtryck maskinerna gjorde där man knappt kunde ta sig fram gående.
De gjorde en test på ett ställe för att känna efter fast botten med en fyra meters massabit, men utan resultat.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

värmSkog  
#421434 Gallrade själv en mosse sommaren 2014 med liknande maskiner, Rottne H-11 med extra breda band samt en Rottne F-10 som stod för skotningen.
Jag blev också förvånad över att det bar såpas bra då det stod vatten i ytan på många ställen. Nu efter gallringen så har mossen blivigt betydligt torrare.

1480747880_20140620_201327.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Fredrik Reuter  
#421626 Häftigt Värmskog!
Jag pratade med en maskinsäljare för typ två år sedan som tyckte jag skulle åka österut och filma en häftig avverkning på blöt mark, med en blå skördare bland annat. Nu hade jag inte tid då, men tänk vad häftigt om våra vägar mötts utan att vi vetat om det... :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

värmSkog  
#421631 Ja det hade ju vart häftigt :smile:

Jag tror denna entreprenör har 2 sådana grupper som går i stort sett enbart på blötkörning

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

loppan  
#421633 Jag är mest förvånad över var man lyckas hitta en mosse i mina trakter med så lite undervegetation,eller var den välröjd innan?
Det brukar vara en djungel.
Jag har dock inte lyckats lista ut var det är,miljön känns inte igen.
Det finns gott om mossar här som skulle kunna gallras och bli lite skog av.

Ja har 15 ha själv som delvis har skog på och kanske 5 av dom är gallrade.
Vid en gallring så går beståndet från ett inpediment till en skog,oftast T16-18 i dessa trakter.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

loppan  
#421640 Angående mossdjup förresten så är det ovanligt med över två meter,men det förekommer.
Oftast så är det 1-1,5 m
Om man kör ner en stock så är oftast lerbotten under vitmossan så mjuk så att stocken fortsätter ner i leran.
Det kan vara svårt att avgöra djupet på så vis.
I dessa trakter så växer ingen skog på mosse som är djupare än två meter,då är det kalmark.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av mosse med Gremomaskiner (video)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421676
värmSkog skrev:Gallrade själv en mosse sommaren 2014 med liknande maskiner, Rottne H-11 med extra breda band samt en Rottne F-10 som stod för skotningen.
Jag blev också förvånad över att det bar såpas bra då det stod vatten i ytan på många ställen. Nu efter gallringen så har mossen blivigt betydligt torrare.

1480747880_20140620_201327.jpg


Blev det dikat samtidigt? Tänker på att det har blivit torrare, normalt blir ju vattennivån högre i marken efter gallring.
Det är fascinerande att se hur bra det bär, ni kan ju nästan köra på grumligt vatten med de där banden :mrgreen:
Hur funkade det att köra till och från mossen, måste väl vara lite besvärligt om det är mycket sten i dagen och man har så pass breda band?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).