Traktorer och processorer

valmet 700

3 inlägg 3189 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 700

Sthi  
#421244 Är det någon som vet vart märkningen står på spridarna på en Valmet 700, år 2001.
Det ska finnas två olika typer spridar spetsar, men vart står märkningen på dem?
Jag har ännu inte demonterat dem!

sthi
Fler än 1 inlägg

Blev medlem: 11:11:10, 25-10-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: valmet 700

JoTh  
#423092 På vissa injektorer står det ett nummer utanpå själva injektorn som det förr iallafall gick att vara ganska säker på med en gammal erfaren reservdelssäljare på Lantmännen vilken spets som var aktuell. Men för att vara helt säker är det bara att plocka ur spridarna och demontera dem. När du demonterat injektorn är det bara att dela på den och plocka ut spridarhållaren och då hittar du tydlig märkningen runt om på själva spridarhållaren, som själva spetsen sitter i. Spridarhållare och spridarspets är vad som alltid säljs tillsammans, och i dagligt tal bara går under benämningen spridarspets. Kan inte säga hur det är med spridarna just i din Sisumotor, men vanligt kring dessa årgångar är att även spridarschims kan behövas. Det har funnits beroende på storlek av motor och årsmodeller både CAV, Bosch och Stanadyne insprutningspumpar och spridare på denna motorfamilj från SisuDiesel. Om de är schimsade får man stoppa i nya spetsar och skruva ihop spridaren och provtrycka den, och eventuellt skruva isär och byta schims och testa igen. Viktigast är dock att du har ett rätt så lika öppningstryck, om du har tillgång till någon spridarprovare själv. Vill minnas att öppningstrycket bör ligga kring 200bar +-5 och kontrolltryck 5 till 10 bar över detta på dessa mindre tre- och fyr- cylindriga motorer, är det en sexcylindrig motor ligger dessa spridare 30 bar högre.

Användarvisningsbild

Re: valmet 700

Sthi  
#423304 Tack för ett bra svar. Jag hittade numret på spridaren, det är stansat på den sidan mot hytten.
Har nu beställt helt nya spridare, inte bara nya spetsar, från Olssons i Ellös. Hoppas det bara är att montera dem nu

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).