Öppna kategorin

Öppna inte mail från post nord.

19 inlägg 6751 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Öppna inte mail från post nord.

anersimyra  
#421202
1480599197_img_0821.jpg
1480599197_img_0821.jpg
. En kompis öppnade ett mail från post nord och det här blev resultatet. Hela datorn har låst sig.. :sad: :surp: :surp:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

jannee  
#421204 Det var ord och inga visor. Bara till att se sanningen i vitögat och lätta på kontot eller :?: 😡

Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421205 Problemet är att har du betalat så är det inte säkert att allt
kommer tillbaka i din dator.
Lagra bilder mm i det s.k. molnet så finns det kvar om dator kraschar eller blir stulen.

Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

Vardon  
#421209 Är man rädd om sina filer etc på sin dator måste du ha backup eller använda lagringstjänst med backup. I ett sådant läge så försöker man formatera om hårddisken alternativt slänger den och köper en ny.

Annars är nog alternativet att betala och hoppas du får rätt kod för avkryptering. Nackdelen är att du sporrar dem till fler attacker. Samt att det inte är säkert att du får rätt kryptonyckel, det kan vara en sida säger som du behöver betala mer.

Det de gör är som det står, filer krypteras. (Ett enkelt krypto är att byta A till B och B till C etc). Alla krypton kan i princip knäckas, det är bara att det tar brutalt lång tid idag.

Jävligt surt när det sker dock. Mina tips är dock:

Ta backup på allt som är viktigt eller räkna med att det du kan förlora det. Det behöver inte vara hackare, det kan vara stöld, brand etc med.
Öppna inga länkar från avsändare som du inte brukar få mail från.
Öppnar du länkar kontrollera att länken avslutas med något vettigt. tex https://skogsforum.se är en bra länk. Medan länken https://skogsforum[punkt]skojare[punkt]se leder till en sida som sidan skojare har skapat. Väldigt vanligt mot tex banker att den tekniken används.
Banken vet allt om din ekonomi. Vill de kontakta dig så skrier de brev, internetbanken eller möjligen ringer dig och då behöver du ändå identifiera dig via en telefonbank.
Tro mig: Ingen behöver veta ditt bankkortsnummer, misstänker banken konstigheter så spärrar de kortet och väntar på att du kontaktar dem.

Jävligt surt dock, hoppas det löser sig för din kompis.

Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

Blivande snickare  
#421211 Väldigt bra skrivet Vardon!

Användarvisningsbild

Öppna inte mail från post nord.

traktorz  
#421230 Ännu ett plus att vara MAC-användare! Linux-användare är inte heller drabbade. Men tar inte uppdaterade antivirusprogram hand om eller åtminstone varnar för skumma bilagor??? Det här är ju gamla hot, men tydligen fortsätter virusspridningen än idag på Windows-datorer.

Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421233 Fick nog samma mail för nån vecka sen men anade skit då jag inte hade nåt på ingående från dom.
Öppnade en paketsökning på numret via postnords sida ist för länken och paketnr sades vara felaktigt.
Hade skiten kunna låst telefonen med? iPhone ?

Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

anersimyra  
#421235 Sen ska man vara noga med att kontrollera stavning och meningsuppbyggnad i mailen, ännu har jag aldrig sett att skurkarna klarat språket på ett oförvitligt korrekt sätt. Det smyger sig alltid in något fel, det oavsett hur noggergrana de tror de är.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

alias  
#421236 Det är inte bara mejl som synes vara från Postnord som har skadliga länkar. Vet att även Spotify å Skatteverket förekommer i liknande kriminalitet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421239 Kan säga att detta mail inte hade konstiga meningsuppbyggnader eller felstavningar så långt jag läste, däremot syntes de direkt i datorn när muspekaren stod på adressen att de var nån annan avsändare

Avatar Fallback

Re: Öppna inte mail från post nord.

bema  
#421240 Ja jistaneme. Öppnade ett sånt mail på arbetet förra året. Totalkrasch. Men fanns en backuplagring hos IT-leverantören. Var lite svettigt ett par timmar där.
Varit relativt lugnt på mailen hemma nu ett tag, såna där roliga från spotify, skatteverket och vad det nu är.

Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421242
anersimyra skrev:
1480599197_img_0821.jpg
1480599197_img_0821.jpg
. En kompis öppnade ett mail från post nord och det här blev resultatet. Hela datorn har låst sig.. :sad: :surp: :surp:


Det räcker väl inte med att öppna mailet utan man måste klicka på länken inuti?

Jag har också fått liknande och man ser ju att avsändaradressen inte är tex support@postnord.se utan nåt helt obegripligt.

Ett lite svårare lurendrejeri är ett pop-up fönster som ser ut att komma från Telia, rättstavat och väldigt korrekt, det står att det är en kundundersökning och att man kan vinna nåt till ett värde av 499kr eller nåt om man deltar. Det ser väldigt äkta ut, hade det flera gånger för nån månad sen men eftersom jag aldrig deltar i undersökningar så klickade jag bort det varje gång. Såg sen på Telias hemsida att de varnade för just detta!

Mitt motto är att aldrig klicka på länkar och aldrig delta i några undersökningar eller lotterier.

Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

anersimyra  
#421246 Jo kamraten klickade tyvärr på länken, hela företagsdatorn åt helvete.. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

anersimyra  
#421247
gnisten83 skrev:Kan säga att detta mail inte hade konstiga meningsuppbyggnader eller felstavningar så långt jag läste, däremot syntes de direkt i datorn när muspekaren stod på adressen att de var nån annan avsändare

Nej ok. Men meddelandet jag bifogat är rejält dåligt formulerat.. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öppna inte mail från post nord.

hoje  
#421304 Uff..det er kjedelig når slikt skjer. Men som flere har nevnt allerede, et par veldig gode råd:
1. Klikk aldri på lenker eller vedlegg uten at du er 100% sikker på at mailen er autentisk.
2. Sørg for å ha backup. Det hjelper ikke å ha en ekstern harrdisk tilkoblet, den blir også kryptert.

Jeg har ansvar for ca 6000 databrukere på jobbet og det er alltid en stor utfordring å forhindre at de klikker på skadelige vedlegg. Backup er det eneste som forhindrer skade...dessverre. Det har de siste månedene kommet verktøy som forhindrer denne type malware, men for oss som kommune blir de for kostbare. Backup!

Noen ganger får man nøkkelen dersom man betaler, andre ganger ikke. Er dataene kritiske er det vel kanskje forsøket verdt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).