Öppna kategorin

Den sista mjölkbonden släcker lyset

374 inlägg 125294 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421041 Vad jag vet så har Arla hämtningsplikt hos de producenter som redan finns. Vill man leverera mjölk som nystartande så prövas det om Arla vill ta in denne.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421042
isteskog skrev:Busholle! Hade du några fakta över dina påståenden .... ?



Är det något specifikt så fråga gärna. Det mesta jag skriver är allmänt känt inom lantbrukskretsar. Jag bedriver själv jordbruk och får nog betrakta mig som hyggligt insatt i min verksamhet. Läser regelbundet de 4-5 större lantbrukstidningarna och försöker följa med vad som händer internationellt eftersom det påverkar min verksamhet.

Som sagt är det något speciellt du undrar över så får jag försöka gräva fram artikeln jag läst det i.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Göt  
#421043 Resultatet som busholle vill ha är att vi blir utan jordbruksproduktion i Sverige. möjligtvis lite jordbruk i skåne och runt Örebro. Resten av Sverige behöver då beskogas.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421044
isteskog skrev:Vad jag vet så har Arla hämtningsplikt hos de producenter som redan finns. Vill man leverera mjölk som nystartande så prövas det om Arla vill ta in denne.


När de tog över Milko så ålades de mottagningsplikt av konkurrensverket inom sitt verksamhetsområde. Så visst är det i kanten på området så kan de kanske neka.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421045
Göt skrev:Resultatet som busholle vill ha är att vi blir utan jordbruksproduktion i Sverige. möjligtvis lite jordbruk i skåne och runt Örebro. Resten av Sverige behöver då beskogas.


ånej, jag hoppas att jag kan leva på min verksamhet i smålands inland på marknadsmässiga villkor. Men jag är inte förtjust i allmosor från staten.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Göt  
#421046 Ja om du har en tillräckligt stor verksamhet på 1000 hektar åker och 800jölkkor annars är det nog kört

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421047 Skulle gärna vilja se den artikeln där mjölkbönderna sänkt sina kostnader per producerad liter mjölk med 30% på ett år. Och inte en enskild bonde, utan för mjölknäringen i helhet .....

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#421048 I.o.m. att du själv måste äga tanken och kunna leverera en viss mängd föll flera småbönder bort. Som grädde på moset kostar varje hämtningstillfälle ett visst belopp + "något" öre/liter.
Höjer man sedan kostnaden/hämtningstillfälle kan plus minus noll bli minus.
Underhållskostnaden av en vagga (stor tank) är inte större än på en liten tank.
Många bäckar små har gjort att en liten besättning, 50 kr eller mindre får svårt att överleva.
I stället ser man att de som har besättningar på 4 till 700 kor ständigt ökar, är ett tydligt bevis på vilka bidragspolitiken gynnar.
Dessa bönder har dessutom anställd personal med avtalsenliga löner som utför det mesta av arbetet. Däremot måste en bonde med 50 kor och som själv utför arbetet inte sällan förlita sig på frugans löneinkomst från förvärvsarbete för att överleva 😡

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

loppan  
#421055
Göt skrev:Resultatet som busholle vill ha är att vi blir utan jordbruksproduktion i Sverige. möjligtvis lite jordbruk i skåne och runt Örebro. Resten av Sverige behöver då beskogas.


Öhhhm! Det finns en bra slättbyggd både på östgöta och västgöta sidan som klarar att mäta sig med den europeiska.
Då är det bara frågan om spannmålsproduktion,djurproduktionen i sverige dör nog helt utan eu stöd.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421057
isteskog skrev:Skulle gärna vilja se den artikeln där mjölkbönderna sänkt sina kostnader per producerad liter mjölk med 30% på ett år. Och inte en enskild bonde, utan för mjölknäringen i helhet .....



Då måste jag uttryckt mig illa, det var inte min mening att påstå att branschen sänkt sina kostnader med 30%. Det gäller enskilda lantbrukare.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421099 Jag har skrivit det förut.
Eu stöden är två varianter beroende om man är konsument eller producent
Konsumenten ser det som ett stöd till bönder
Producenten ser det tvärs om.
Eu ser det som billigast att ge producenten pga det finns kanske 250 milj konsumenter varav hälften inte kommer att få ekonomin att gå ihop, om matpriserna inte fejkas.
Då får politikerna lugnt och blir inte bortröstade.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421105 Arlas dåliga pris till bönderna.
Beror på stora starka handelskedjor.
Dom importerar tex ost,fil osv.
Bulkvaran hushållsost importerades i sådan omfattning att Arla tvingades lägga ned den ystningen i Sverige.
Vilket i sin tur medförde mer av olönsam pullvertillverkning.
Det här med många små mejerier är nog bra lokalt.
Dessa har väldigt lite med handelns totala inköp av mejerivaror.
Och sannolikt ingen kraft att mäta sig med med handeln.
Dessutom retar Coop mig.
Ena dagen skriver någon Coophöjdare att konsumenten är beredd att betala mer för mjölken.
Naturligtvis Coops emv mjölk.
Rätt vad det är så finansierar de barnteater om hur tarvligt bönder beter sig för att de ska få något att äta.
Eller ännu värre reklam film i tv när kyparen kommer med ryggsprutan och sprutar på restauranggästens tallrik.
Nu är jag så förbannad eller upprörd som det numera heter, så det är lika bra att jag slutar.
Nä COOP och deras medlemmar (som inte bryr sig hur deras förening beter sig) kan fara ända in i H..................

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#421107 Nu är jag ingen mjölkbonde (guds nåde) men dessa har bara att bita ihop och hoppas, dessutom har de inte heller tid att sitta framför en dator och beklaga sig utan istället gäller det att jobba och vara så effektiv det bara går.
För övrigt enkelt för en bonde att öka lönsamheten med 30 %

30 % av 0 är nämligen ingenting. :grin:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421114
jannee skrev:Nu är jag ingen mjölkbonde (guds nåde) men dessa har bara att bita ihop och hoppas, dessutom har de inte heller tid att sitta framför en dator och beklaga sig utan istället gäller det att jobba och vara så effektiv det bara går.
För övrigt enkelt för en bonde att öka lönsamheten med 30 %

30 % av 0 är nämligen ingenting. :grin:


Det är nog inte helt ovanligt att man är så trängd av arbete att man blir hemmablind och traglar runt i samma hjulspår.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421118 Det var skillnad det Busholle! :wink:
Sen att traggla runt i samma hjulspår ..... Känner du många mjölkbönder Busholle? :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).