Öppna kategorin

Den sista mjölkbonden släcker lyset

374 inlägg 125011 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#420976 Inte har det då blivit till det bättre Busholle! ..... :???:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420997 Jag var inte så gammal innan inträdet i eu så det ska jag inte uttala mig om. Andelen av disponibel inkomst som läggs på diverse inköp sjunker ständigt eftersom lönerna ökar mer än producentpriser det är det som driver vår tillväxtbaserade ekonomi. Visst skulle jag som månskensbonde vilja att det var som förr då 30% av inkomsten lades på mat, företrädesvis då svensk mat. Men skulle jag som konsument vilja det?
Varför ska lantbruket vara det enda i samhället som inte utvecklas, rationaliseras och blir effektivare? Och varför skulle inte den rationaliseringen komma konsumenten tillgodo som den gör i andra branscher?

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421007 Busholle! De bönder som är kvar i dagsläget är nog så effektiva som det går. Vi har ju också en lagstiftning i Sverige som är hårdare än de andra EU-länderna. Nästa steg för dig som prioriterar billigaste maten är nog att lägga ner Sveriges matproduktion och importera den i stället. Ingen utveckling som då jag stöder iaf .... :surp:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#421009 Staten och EU subventionerar idag bönderna betydligt mer än på 70 och 80 talet.
Å andra sidan har Sverige själva sett till att det blivit höga avgifter och flera förbud som EU ej rekommenderat.
Sverige har effektivt sett till att alla små enheter blivit direkt olönsamma, svenska regeringen är direkta orsaken till att allt växer igen.
Därigenom har de lyckats med vad de var ute efter = slå ut så många bönder som möjligt. Får de hållas har vi snart ingen matproduktion kvar i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421014
isteskog skrev:Busholle! De bönder som är kvar i dagsläget är nog så effektiva som det går. Vi har ju också en lagstiftning i Sverige som är hårdare än de andra EU-länderna. Nästa steg för dig som prioriterar billigaste maten är nog att lägga ner Sveriges matproduktion och importera den i stället. Ingen utveckling som då jag stöder iaf .... :surp:



Iste, Jag försöker inte reta upp dig men kan inte förstå vad det är som provocerar så när jag påstår att det är ohållbart med en näring där produktpriset tillåts stiga i samma takt som lönerna?

För att retas lite så skulle jag kunna jämföra ditt uttalande om
isteskog skrev:De bönder som är kvar i dagsläget är nog så effektiva som det går.
med faktoiden ''Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket''. Jag vill hävda att man är så effektiv man behöver. Ett nära exempel på det är hur bönder sänkt sina kostnader med en krona per producerad liter mjölk. Hade du frågat dem för ett år sedan om de var effektiva så hade de säkert svarat ja. Frågan är vad de skulle svara nu när de sänkt kostnaden med ca 30%?

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421019
jannee skrev:Staten och EU subventionerar idag bönderna betydligt mer än på 70 och 80 talet.


Gör de verkligen det? Hur ska man då se på kombinationen av skyddstullar och kvoter för produktionen som fanns då som skapade ett konstgjort underskott med fiktivt höga priser?
Anser att statlig subvention är ärligare än konstgjorda av tullar upptvingade priser. Men helst skulle jag slippa båda. Sedan finns det absolut stora problem med frihandel men frågan är ändå om inte fördelarna överväger, det krävs ''bara'' en påläst konsument som väljer aktivt.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421020 Busholle! Lite fakta för dina påståenden, tack! :???:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#421021 Fläskfilne 89 kr/kg - ELLER fläskfile 49 kr/kg
Nötfärs 109 kr/kg - ELLER nötfärs för 39kr/kg
Vilket tror du folk i gemen köper?
Vill folk ha en levande landsbygd? Tror att svaret obetingat är JA
Vill folk betala för en levande landsbygd? Tror att svaret är ett lika obetingat NEJ
Tror du/ni inte mig - titta bara i köttdisken :mrgreen:
Kom nu inte dragandes med dessa små mikromejerier eller gårdsbutiker, dessa spelar ingen roll i det hela.
Nu är stödet till bönderna utformat så att desto större, desto större bidrag - eller mindre avgifter/djurenhet.
I ärlighetens namn blir jag heligt förbannad desto mer jag kommer underfund med hur hela systemet med avgifter och bidrag är konstruerat - orättvist är bara förnamnet.
Skulle EU slopa det EU kom till för skulle svenska bönder lätt konkurrera med utländska.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421030
isteskog skrev:Busholle! Lite fakta för dina påståenden, tack! :???:


Gällande producenter som sänker sina kostnader eller vad?

Ni som är så mycket äldre än mig måste väl ändå lätt kunna se att lönerna stigit mer än era privata kostnader?

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

JörgenO  
#421032
busholle skrev:
isteskog skrev:Busholle! Lite fakta för dina påståenden, tack! :???:


Gällande producenter som sänker sina kostnader eller vad?

Ni som är så mycket äldre än mig måste väl ändå lätt kunna se att lönerna stigit mer än era privata kostnader?


Här är siffror från ett debattinlägg från nedanstående länk. Inlägget är säkert vinklat men siffrorna om hur mycket av vår inkomst vi lägger på mat verkar rimliga men jag hittar ingen källa.

1956 - 52 %
1976 - 25%
1996 - 19%
2016 - 14%

http://www.livsmedelshandlarna.se/livsm ... -i-sverige

Här är likartad siffra (2012 - 12%) från ev mer opartiska råd&rön
http://www.radron.se/artiklar/Dyr-maten-myt/
Senast redigerad av JörgenO ons 30 nov 2016, 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

Bosse1  
#421033 Sen måste ju kontrollverksamheten snurra,vart ska alla akademiker ta vägen annars.Nya tjänster nya möjligheter.
http://www.atl.nu/lantbruk/skarp-kritik ... uksverket/
Man har ju lärt sig att bidragen är till för konsumenten, hur skulle övrig industri överleva om man bara har råd med maten?

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

jannee  
#421035 Subventioner och bidrag i all ära, tyvärr förfelar de inte sällan sina mål.
EU kom till för att skydda/hjälpa Europas bönder, detta var det primära.
Det sekundära blev ett "skyddsfäste" för avdankade/odugliga politiker.
Sverige som är ett VÄLDIGT rikt land är en stor nettobetalare till EU.
EUs jordbrukspolitik är EUs enskilt största utgift, vilket i sin tur innebär att svenska bönder subventionerar sina utländska bröder.
Det mesta är dyrt i Norge, inte minst livsmedel, dock hyllar jag deras jordbrukspolitik eller landsbygdspolitik.
Hade svenska staten satsat, eller subventionerat de företag som tidigare funnits på landsbygden hade vi även idag kunnat haft en levande landsbygd, men icke sa Nicke, beskatta och bestraffa har varit melodin.
Bara räkna på vad alla kontroller och kontrollavgifter kostar /djurenhet idag mot vad det gjorde för låt oss säga 30 år sedan. Vilka pålagor svenska bönder har på gödning, bekämpningsmedel gentemot övriga Europas bönder.
Arlas motvilja att hämta mjölk hos en liten leverantör har gjort att de successivt höjt kostnaden (avgiften).

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421037
jannee skrev:Fläskfilne 89 kr/kg - ELLER fläskfile 49 kr/kg
Nötfärs 109 kr/kg - ELLER nötfärs för 39kr/kg
Vilket tror du folk i gemen köper?
Vill folk ha en levande landsbygd? Tror att svaret obetingat är JA
Vill folk betala för en levande landsbygd? Tror att svaret är ett lika obetingat NEJ
Tror du/ni inte mig - titta bara i köttdisken :mrgreen:
Kom nu inte dragandes med dessa små mikromejerier eller gårdsbutiker, dessa spelar ingen roll i det hela.
Nu är stödet till bönderna utformat så att desto större, desto större bidrag - eller mindre avgifter/djurenhet.
I ärlighetens namn blir jag heligt förbannad desto mer jag kommer underfund med hur hela systemet med avgifter och bidrag är konstruerat - orättvist är bara förnamnet.
Skulle EU slopa det EU kom till för skulle svenska bönder lätt konkurrera med utländska.


Till del drar jag samma slutsatser som dig. Framför allt gällande konsumenter och dubbelmoral.

Mikroproducenter har jag samma åsikt som dig om men det det blir i alla fall något som stillar vissa konsumenters behov.

Men stöden har vi diskuterat förr och vi är fortfarande inte eniga. Stöden är ett företagsstöd så därför får jag som liten ett litet stöd, den som är stor får ett stort. Nu håller det på att förändra sig så det ska bli lika för lika areal över hela sverige men tidigare har det varit så att bra mark får mer stöd än dålig, helt enkelt för att stödet skulle fördelas på skördad mängd. Detta är grunden sedan tillkommer diverse nationella stöd för miljö, djurvälfärd och norrlänningar.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

isteskog  
#421039 Busholle! Hade du några fakta över dina påståenden .... ?

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölkbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421040
jannee skrev:Subventioner och bidrag i all ära, tyvärr förfelar de inte sällan sina mål.

Det mesta är dyrt i Norge, inte minst livsmedel, dock hyllar jag deras jordbrukspolitik eller landsbygdspolitik.
Hade svenska staten satsat, eller subventionerat de företag som tidigare funnits på landsbygden hade vi även idag kunnat haft en levande landsbygd, men icke sa Nicke, beskatta och bestraffa har varit melodin.
Bara räkna på vad alla kontroller och kontrollavgifter kostar /djurenhet idag mot vad det gjorde för låt oss säga 30 år sedan. Vilka pålagor svenska bönder har på gödning, bekämpningsmedel gentemot övriga Europas bönder.
Arlas motvilja att hämta mjölk hos en liten leverantör har gjort att de successivt höjt kostnaden (avgiften).


Det finns två sidor av alla mynt, har en svåger som bor i Norge och det är inte bara priset som gör att de handlar i Sverige. Ett land som stänger konkurrens ute får en industri som slutar utvecklas. I Norge visas det av att produktsortimentet befinner sig på 90-tals standard med svenska mått.
Jag tror inte att subventioner är vad vi behöver utan vi behöver få behålla mer av det vi producerar istället för att skatta bort det i en ständigt svällande statsapparat.
Pålagorna som LRF tidigare illustrerat med böndernas ryggsäck är något som ständigt verkar fyllas på.
Arlas motvilja är också en sådan sak med två sidor. Hur mycket är det rättvist att de stora subventionerar de små med för att betala deras intransport? Sverige med sina stora avstånd är bland de få länder där slakteri och mejeri står för hämtning oavsett avstånd.
Arla har ett stort problem och det är företagsformen. Starta ett jordbruk mitt i ingenstans och producera massor med mjölk och Arla är skyldiga att hämta den vare sig de behöver eller vill ha den. Vilket annat företag har en sådan affärside?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).