Skogsvagn (Huggarvagnar)

KRAN PATU 425

5 inlägg 5117 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KRAN PATU 425

ulfgustav  
#418958 Har en PAfU 425 på huggarvagnen som jag är rätt nöjd med, men söker reserdelsdokumentation för den. Ett aktuellt problem som dykt upp är att vridmotor inte fungerar som den skall, misstänker att det kommit in vatten som blandats med fett och frusit, kan köra svängen fram och tillbaka och efter ett antal gånger så pressas det upp en "gegga" vid pelaren och ju mera som pressas upp där desto större blir svängvinkeln.
Misstänker en dålig tätning men skulle vilja se hur det ser ut innan jag river ner den
Någon som har dokumentation, erfarenhet av liknande eller förslag?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: KRAN PATU 425

haltegarden  
#418978 Du kan nog hitta info på maskinisten, ligger mycket information instruktioner där.
Alternativt sök på sprängskiss patu 425 på Google, du bör få träffa på http://www.machinerie.com

Avatar Fallback

Re: KRAN PATU 425

ulfgustav  
#419226 Hittade en reservdelssida på PATU 525 och den gav mig svar. Det finns ingen radialtätning upptill i vridmotorn så därför kan vatten tränga in och blanda sig med fettet. Enda sättet att undvika problemet blir att alltid hålla vridmotorn välsmord. Via pruggar har jag nu fått ut det mesta av geggan samt smort upp vridmotorn, så nu är det bara att köra igen

   TS
Avatar Fallback

Re: KRAN PATU 425

Amatöribött  
#420390 Hej

Jag har full dokumentation till 425:an att skicka dig om du PM:ar mig din mailadress.

Med vänlig hälsning!

Avatar Fallback

Re: KRAN PATU 425

Amatöribött  
#420509
ulfgustav skrev:Hittade en reservdelssida på PATU 525 och den gav mig svar. Det finns ingen radialtätning upptill i vridmotorn så därför kan vatten tränga in och blanda sig med fettet. Enda sättet att undvika problemet blir att alltid hålla vridmotorn välsmord. Via pruggar har jag nu fått ut det mesta av geggan samt smort upp vridmotorn, så nu är det bara att köra igen


Ja, vridhuset överdriver jag alltid med fett för att hålla bort eventuella vatteninträngningar.
Jäkla konstig konstruktion att det bara kan rinna in vatten där om man inte fullt med fett.
Jag skulle gärna ha sett tätningar och evakueringshål för smörjfett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).