tor 27 nov 2008, 04:59#42004
Naturligvis finns det en sorts standard, men det finns ju också en massa undantag och förbehåll., beroende på körobjektets form, terrängförhållanden, antal och typ av sortiment etc...
Först skall sägas att skördarföraren måste inse att skotaren kräver andra markförhållanden än skördaren pga marktryck och balans. En oerfaren sködarförare kan totalt omöjliggöra för skotaren om det vill sig illa. En skördarförare skall ha sin inskolning på skogskörning i en skotare, 1/2 - 1år är lämpligt....tiden kan avkortas om det är en "duktig" naturbrukselev...Jag har utbildat några såna genom åren...Tack Ola "Norsken" L ,Harran Norge, Henrik J, Hallen , Martin O, Lit, Mattias D, Östavall, mfl mfl från Jämtland.
Samarbete mellan skördarförare och skotarförare är A och O...speciellt straxt innan snöförhållanden sätter in och där bärigheten är kritisk...
Skotning handlar om att ge varje kubikmeter så få minuter som möjligt....Hög medelhastighet per m3...tänk på hur många lass som skall köras ut på en viss vägsträcka, och ge körvägen kvalitet därefter...skördaren må hellre lägga tid på göra virket tillgängligt än att strikt maximera produktion per timme. är virket otillgängligt så är både skördarproduktion och virke värdelöst...
Regel 1: Börja skotningen i bakändan på objektet
Regel 2: Börja med det största sortimentet, vanligen sågtimmer
Regel 3: Se till att ha virke att fylla, "toppa", lasset med så nära avlägget som möjligt, det handlar främst om volymen över stöttor och grind...
Regel 4: Kör sort rena lass om möjligt, men underskatta inte styrkan i samlastning av sortiment...
Regel 5: Öppna inte för många vägar, utan att först se till att avsluta de först som öppnades...det där knippet som låg lite avsides på första vägen glöms lätt bort efter ett par dagar...
Regel 6: En si så där bas-körväg, kan bli riktigt bra och hållbar med ett antal risknippen i början på körningen...i stället för när vägen är redan är sönderkörd...förebygg i stället för att reparera vägen och i värsta fall slutar det med fastkörning och bärgning...
Kommentarer...
-backa gärna ut om det känns effektivare, kanske bökigt att vända längst bak...
-lasta små udda sortiment på väg till bakändan, städa upp tidgare körda slag...
-stamblock etc, läggs lämpligen ut mot stöttorna, så de enkelt kan sorteras ur vid avlastningen...
-kör ur timret från bakändan på ett par vägar, så får du en bättre känsla för hur resten av sortimenten kan köras...
-lasta lövmassa på ut, och timmer ovanpå på väg mot avlägget..."alltid" grövre sortiment ovanpå klenare sortiment vid samlastning...
-ta rätt på virke som ligger illa till, innan snö eller regn kommer...
-virke i slänter, med-motlut eller dålig bärighet, bör köras upp till halvlass, och fyll på där markförhållanden tillåter större lass...
-beräkna avläggets storlek, börja avlastningen i bakkant...
-samarbeta med lastbilsförarna, se till att de bara skummar av överdelen på vältorna, och lämnar bottenvarven...
- DET FINNS ETT OTAL FLERA KOMMENTARER.....VAR SÅ GOD OCH FYLL PÅ DEN SOM VILL....
DE PRODUKTIVASTE SKOTARFÖRARNA ÄR INTE DE SOM STRIKT HÅLLER SIG TILL REGLERNA , UTAN DE SOM MED KREATIVITET OCH SUNTFÖRNUFT, UTNYTTJAR REGLERNA SOM BAS OCH OPTIMERAR UTNYTTJANDET AV OLIKA SMÅ FINESSER OCH UNDANTAG.
EN MJUK OCH PRECIS KÖRNING SAMT, ETT MJUKT OCH PRECIST KRANARBETE ÄR DET SOM MEST UTMÄRKER EN RIKTIGT FRAMGÅNGSRIK SKOTARFÖRARE.
Hoppas att jag "retat" upp några erfarna skotarförare nu så vi får fart på tråden....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A