Skotare

Tips : Smartast skotning, slutavverkning

16 inlägg 131326 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips : Smartast skotning, slutavverkning

Alex  
#41713 Vilken är det smartaste sättet att skota virke från en slutavverkning?
Det är klart att det beror på flera faktorer, men finns det någon standard?

Fredrik Reuter skrev:
Detta är en tråd med riktigt bra tips för att göra ett bra arbete med skotningen i en slutavverkning (men även gallring). Tråden är nu klistrad i kategorin för skotare för att intresserade enklare ska hitta den.

Lägg gärna in ditt tips, det kommer uppskattas!





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
gremo  
#41715 Att alltid ha så att man kan fylla upp på "fast, bra" mark innan man kör mot avlägg.Alltså se till att man tömmer dom dåliga områdena innan dom bra är slut.Har sett folk som börjar lasta när dom kommer in på hygget o sen vänder när dom får fullt,dom första lassen går jävligt fort men dom sista är inte lika roliga.

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#41753 Jadu, själv kör jag mest gallring men det är snarlikt.

När du åker vägen första gången så skaffa dig en överblick hur mycket det är av sortiment osv.
Jag börjar längst bak på vägen och jobbar mig till avlägget sort för sort(oftast).
Är det nån skvätt av nån sort kan man lasta det i vaggan på väg in.

Spana in "Tips & Trixs" sidan.

Avatar Fallback
Alex  
#41810 Det med att börja längst in pâ vägen verkar vi alla vara överens om , jag andvänder mycket utsjutet och ``drar mig ´´ sâ mycket virke det gâr,har inte kollat det noga men jag tror att man sparar nâgra meters körning (sopa) till sist.

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#41818 jag skulle säga att det inte finns nån standard,det finns ju ingen standard på hur en avverkning ser ut heller,ibland kanske man måste börja på framänden och ta bort några slag så man kan gena ut där om det är blött eller för snett eller nåt sånt,efter man kört ett tag så brukar man se sånt där relativt snabbt,om du kör 2 skift så kan du ju alltid diskutera med din kollega om hur ni ska lägga upp körningen!

Avatar Fallback

Re:

Alex  
#41930
gremo skrev:Att alltid ha så att man kan fylla upp på "fast, bra" mark innan man kör mot avlägg.Alltså se till att man tömmer dom dåliga områdena innan dom bra är slut.Har sett folk som börjar lasta när dom kommer in på hygget o sen vänder när dom får fullt,dom första lassen går jävligt fort men dom sista är inte lika roliga.

Jag har sett ofta pâ olika inlägg att man ``vänder och kör ut´´ , är de inte mycket bättre att backa in och sedan köra framât när man ska lasta av ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

AKKAMAAN  
#42004 Naturligvis finns det en sorts standard, men det finns ju också en massa undantag och förbehåll., beroende på körobjektets form, terrängförhållanden, antal och typ av sortiment etc...

Först skall sägas att skördarföraren måste inse att skotaren kräver andra markförhållanden än skördaren pga marktryck och balans. En oerfaren sködarförare kan totalt omöjliggöra för skotaren om det vill sig illa. En skördarförare skall ha sin inskolning på skogskörning i en skotare, 1/2 - 1år är lämpligt....tiden kan avkortas om det är en "duktig" naturbrukselev...Jag har utbildat några såna genom åren...Tack Ola "Norsken" L ,Harran Norge, Henrik J, Hallen , Martin O, Lit, Mattias D, Östavall, mfl mfl från Jämtland.
Samarbete mellan skördarförare och skotarförare är A och O...speciellt straxt innan snöförhållanden sätter in och där bärigheten är kritisk...

Skotning handlar om att ge varje kubikmeter så få minuter som möjligt....Hög medelhastighet per m3...tänk på hur många lass som skall köras ut på en viss vägsträcka, och ge körvägen kvalitet därefter...skördaren må hellre lägga tid på göra virket tillgängligt än att strikt maximera produktion per timme. är virket otillgängligt så är både skördarproduktion och virke värdelöst...

Regel 1: Börja skotningen i bakändan på objektet

Regel 2: Börja med det största sortimentet, vanligen sågtimmer

Regel 3: Se till att ha virke att fylla, "toppa", lasset med så nära avlägget som möjligt, det handlar främst om volymen över stöttor och grind...

Regel 4: Kör sort rena lass om möjligt, men underskatta inte styrkan i samlastning av sortiment...

Regel 5: Öppna inte för många vägar, utan att först se till att avsluta de först som öppnades...det där knippet som låg lite avsides på första vägen glöms lätt bort efter ett par dagar...

Regel 6: En si så där bas-körväg, kan bli riktigt bra och hållbar med ett antal risknippen i början på körningen...i stället för när vägen är redan är sönderkörd...förebygg i stället för att reparera vägen och i värsta fall slutar det med fastkörning och bärgning...

Kommentarer...
-backa gärna ut om det känns effektivare, kanske bökigt att vända längst bak...
-lasta små udda sortiment på väg till bakändan, städa upp tidgare körda slag...
-stamblock etc, läggs lämpligen ut mot stöttorna, så de enkelt kan sorteras ur vid avlastningen...
-kör ur timret från bakändan på ett par vägar, så får du en bättre känsla för hur resten av sortimenten kan köras...
-lasta lövmassa på ut, och timmer ovanpå på väg mot avlägget..."alltid" grövre sortiment ovanpå klenare sortiment vid samlastning...
-ta rätt på virke som ligger illa till, innan snö eller regn kommer...
-virke i slänter, med-motlut eller dålig bärighet, bör köras upp till halvlass, och fyll på där markförhållanden tillåter större lass...
-beräkna avläggets storlek, börja avlastningen i bakkant...
-samarbeta med lastbilsförarna, se till att de bara skummar av överdelen på vältorna, och lämnar bottenvarven...

- DET FINNS ETT OTAL FLERA KOMMENTARER.....VAR SÅ GOD OCH FYLL PÅ DEN SOM VILL....


DE PRODUKTIVASTE SKOTARFÖRARNA ÄR INTE DE SOM STRIKT HÅLLER SIG TILL REGLERNA , UTAN DE SOM MED KREATIVITET OCH SUNTFÖRNUFT, UTNYTTJAR REGLERNA SOM BAS OCH OPTIMERAR UTNYTTJANDET AV OLIKA SMÅ FINESSER OCH UNDANTAG.
EN MJUK OCH PRECIS KÖRNING SAMT, ETT MJUKT OCH PRECIST KRANARBETE ÄR DET SOM MEST UTMÄRKER EN RIKTIGT FRAMGÅNGSRIK SKOTARFÖRARE.

Hoppas att jag "retat" upp några erfarna skotarförare nu så vi får fart på tråden....

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

gremo  
#42005 håller med dej.jag tror alla skördar förare skulle börja i en skotare.själv har jag knappt rört en skotare på 2 år o man märker att man tänker mindre o mindre på skotaren,men idag tänkte jag skota lite man lär väl flyga i luften :lol: (vem i helvete har huggt detta o hur i helvete har han tänkt) :lol: :lol: :lol:


AKKAMAAN skrev:Naturligvis finns det en sorts standard, men det finns ju också en massa undantag och förbehåll., beroende på körobjektets form, terrängförhållanden, antal och typ av sortiment etc...

Först skall sägas att skördarföraren måste inse att skotaren kräver andra markförhållanden än skördaren pga marktryck och balans. En oerfaren sködarförare kan totalt omöjliggöra för skotaren om det vill sig illa. En skördarförare skall ha sin inskolning på skogskörning i en skotare, 1/2 - 1år är lämpligt....tiden kan avkortas om det är en "duktig" naturbrukselev...Jag har utbildat några såna genom åren...Tack Ola "Norsken" L ,Harran Norge, Henrik J, Hallen , Martin O, Lit, Mattias D, Östavall, mfl mfl från Jämtland.
Samarbete mellan skördarförare och skotarförare är A och O...speciellt straxt innan snöförhållanden sätter in och där bärigheten är kritisk...

Skotning handlar om att ge varje kubikmeter så få minuter som möjligt....Hög medelhastighet per m3...tänk på hur många lass som skall köras ut på en viss vägsträcka, och ge körvägen kvalitet därefter...skördaren må hellre lägga tid på göra virket tillgängligt än att strikt maximera produktion per timme. är virket otillgängligt så är både skördarproduktion och virke värdelöst...

Regel 1: Börja skotningen i bakändan på objektet

Regel 2: Börja med det största sortimentet, vanligen sågtimmer

Regel 3: Se till att ha virke att fylla, "toppa", lasset med så nära avlägget som möjligt, det handlar främst om volymen över stöttor och grind...

Regel 4: Kör sort rena lass om möjligt, men underskatta inte styrkan i samlastning av sortiment...

Regel 5: Öppna inte för många vägar, utan att först se till att avsluta de först som öppnades...det där knippet som låg lite avsides på första vägen glöms lätt bort efter ett par dagar...

Regel 6: En si så där bas-körväg, kan bli riktigt bra och hållbar med ett antal risknippen i början på körningen...i stället för när vägen är redan är sönderkörd...förebygg i stället för att reparera vägen och i värsta fall slutar det med fastkörning och bärgning...

Kommentarer...
-backa gärna ut om det känns effektivare, kanske bökigt att vända längst bak...
-lasta små udda sortiment på väg till bakändan, städa upp tidgare körda slag...
-stamblock etc, läggs lämpligen ut mot stöttorna, så de enkelt kan sorteras ur vid avlastningen...
-kör ur timret från bakändan på ett par vägar, så får du en bättre känsla för hur resten av sortimenten kan köras...
-lasta lövmassa på ut, och timmer ovanpå på väg mot avlägget..."alltid" grövre sortiment ovanpå klenare sortiment vid samlastning...
-ta rätt på virke som ligger illa till, innan snö eller regn kommer...
-virke i slänter, med-motlut eller dålig bärighet, bör köras upp till halvlass, och fyll på där markförhållanden tillåter större lass...
-beräkna avläggets storlek, börja avlastningen i bakkant...
-samarbeta med lastbilsförarna, se till att de bara skummar av överdelen på vältorna, och lämnar bottenvarven...

- DET FINNS ETT OTAL FLERA KOMMENTARER.....VAR SÅ GOD OCH FYLL PÅ DEN SOM VILL....


DE PRODUKTIVASTE SKOTARFÖRARNA ÄR INTE DE SOM STRIKT HÅLLER SIG TILL REGLERNA , UTAN DE SOM MED KREATIVITET OCH SUNTFÖRNUFT, UTNYTTJAR REGLERNA SOM BAS OCH OPTIMERAR UTNYTTJANDET AV OLIKA SMÅ FINESSER OCH UNDANTAG.
EN MJUK OCH PRECIS KÖRNING SAMT, ETT MJUKT OCH PRECIST KRANARBETE ÄR DET SOM MEST UTMÄRKER EN RIKTIGT FRAMGÅNGSRIK SKOTARFÖRARE.

Hoppas att jag "retat" upp några erfarna skotarförare nu så vi får fart på tråden....

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42015 Vi kör med A och B vägar när vi skördar om det inte är grot uttag.Först hugger man upp en Aväg och lägger allt virke åt tex vänster sida sen kör man en Bväg brevid å lägger ut virket till Avägen.På så sätt behöver skotaren bara åka varannan väg och kan plocka virke på båda sidor om sig,blir ruggigt med virke efter vägarna.Sen ett till plus är att man med skördaren inte behöver tänka på skotaren när man hugger upp B vägen,då är det bara å köra som man vill huvudsaken är att skotaren når virket från A vägen.Blir mera kran körning för skördaren med den här metoden men enligt våra erfarenheter så har man igen det på att skotaren blir så effektiv.

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

Ellingsson  
#42016
ÖSA4ever skrev:Vi kör med A och B vägar när vi skördar om det inte är grot uttag.Först hugger man upp en Aväg och lägger allt virke åt tex vänster sida sen kör man en Bväg brevid å lägger ut virket till Avägen.På så sätt behöver skotaren bara åka varannan väg och kan plocka virke på båda sidor om sig,blir ruggigt med virke efter vägarna.Sen ett till plus är att man med skördaren inte behöver tänka på skotaren när man hugger upp B vägen,då är det bara å köra som man vill huvudsaken är att skotaren når virket från A vägen.Blir mera kran körning för skördaren med den här metoden men enligt våra erfarenheter så har man igen det på att skotaren blir så effektiv.



varför fäller ni inte åt båda hållena med skördaren hela tiden för? det tjänar man ju garanterat mest på både på skotning och skördning,om man först kör en vanlig väg med skördaren och fäller åt båda håll sen kör man 2 vägar tillbaka men då lägger man in en mellanzon mot skotarvägen med skördaren och sen kör man så hela tiden så varje virkesstråk får en mellanzon inlagd i sig,många tycker det låter struligt,men när skördarförarna väl behärskar den metoden finns det inget som slår det..enda negativa som jag vet är att det i bland kan hamna nån toppp på högarna,men det är väl 2 av 100,sen måste man ställa in massalängderna på skördaren sen funkar det otroligt bra tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42018 Den metoden är det då första gången jag hörtalasom i slutavv,måste bli en jävla röra om det är grovt å skogtätt å många sortiment??Funkar säkert bra uppe i norrland på glesa tallhedar :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

Ellingsson  
#42024
ÖSA4ever skrev:Den metoden är det då första gången jag hörtalasom i slutavv,måste bli en jävla röra om det är grovt å skogtätt å många sortiment??Funkar säkert bra uppe i norrland på glesa tallhedar :wink:



man får styra det genom att inte ta så brett på den sidan man lägger in virke i högarna,också ska skördarförarna kunna fälla bra,då är det väldigt bra att köra på det viset,man behöver ju aldrig dra över träden me kranen då så man sparar rätt mycket och det blir hemskt mycket virke i vägarna!..vi körde nån avverkning som höll 0.25 med alla sorter,och jag trodde som du du att det skulle bli ett jävla strul fast det va inga problem alls att skota!

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42063 *Att fälla åt båda håll i en slutavverkning är ju knappast att föredra då man kommer slå sönder högarna man tidigare kört upp. Tror inte det funkar i grövre skog, plus att långa träd brukar ha svårt att klara "fritt fall" särskilt om man fäller dom över stora virkeshögar.
*jag anser inte att dett viktigaste är att ha sjuhelvete mkt virke utmed vägarna genom typ "A och B-vägar", bättre enligt mig att ha rejäla högar men med bibehållen god sortering. Jag försöker hugga relativt "tätt" mellan vägarna så att skotaren kan lasta från två slag. Då kan han även "hoppa över" en väg med dålig bärighet exempelvis.
*håller med akkamaan om allt utom att börja i bakkant på avlägget, bättre att börja med det stora sortimentet närmast, annars kör man den största volymen längre än nödvändigt. Dessa lassen är oftast tyngst också vilket sliter onödigt mkt på avlägget...

Detta va mina tankar kring detta.

Avatar Fallback

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42334 Håller med AKKAMAAN och skulle vilja lägga till följande tips:

Plocka det mest värdefulla först. Timmer, massaved, bränsleved. Granmassa före tallmassa. Om något händer och man måste dra vidare till något annat ställe ligger i bästa fall bara bränsleveden kvar och förhoppningsvis är allt timmer skotat. Samma sak gäller om det börjar snöa och virke försvinner under den. En annan fördel är att om man missar t.ex. en klen granmassebit när man plockar granmassan kan man ta den sen när man plockar tallmassan.

Kolla i traktdirektiven och/eller snacka med skördarföraren om hur mycket som ligger men också var det ligger så du kan planera avlägget utifrån det. Se till att köra det mesta så kort sträcka som möjligt.

Köra sortimentsrent och skyffla av vid avlägg går snabbt men det är bra irriterande att åka långa sträckor för att hämta några få bitar. Baka då hellre in "udda" sortiment i botten på lasset på väg in och fyll sedan med "massa" på vägen ut igen. Som alltid är det en avvägningsfråga som man oftast vet bäst i efterhand. Beror på hur hygget och avlägget ser ut. Avlägg som det inte går att lasta av på båda sidorna och/eller man måste köra lugnt på -> sortiementsrent. Få "udda" soritment -> sortimentsrent.

Har du fått med dig något som borde vara i ett annat sortiment. Släng av vid sidan av traven och städa upp vid avlägget vid slutet, istället för att köra bort med biten till rätt trave. Så vida den inte kan gå i det sortimentet och det är ekonomiskt försvarbart att lämna biten i den traven.

Om terrängen är besvärlig, lasta "tyngre" sortiment (hög densitet och/eller hög fastmasseprocent) i botten och "lättare" ovanpå. Kan strida mot att lasta timmer ovanpå massaved. Kan även ta grot ovanpå timmer om terrängen är så besvärlig att grotskotningen blir omöjlig och grot ska ut samtidigt (byggarbetsplatser exempelvis).

Ibland kan det vara smart att lyfta över ett knippe som ligger på "fel" sida så att du når den från nästa stickväg så du slipper köra på den du kör nu nästa gång. Gäller i slutet av skotningen då man kör de sista "stora" sortimenten. Se till att du ser från nästa stickväg att de t.ex. är bränsleved så att du ser rötan från nästa stickväg som du tänker plocka ifrån nästa gång.

När det gäller kubb brukar jag lasta lite timmer i botten som är lite förskjutna bakåt och sedan lasta dubbla stuvar kubb. Normalt behöver jag även lasta lite timmer ut mot stöttorna så inte kubben ramlar igenom.

Ibland kan det vara värt att lunna fram lite virke från mark med dålig bärighet (eller dåligt lut) till en basväg och sedan åka tillbaka och lasta på mer och sedan lasta på det avlastade vid basvägen. Gäller om av och pålastningen av dellasset går snabbare än att köra fram och tillbaka på basvägen med ett litet lass och det inte finns något att fylla på basvägen. Bättre att köra smålass över dålig mark flera gånger än att klämma sönder och fastna med fullt lass.

Det är alltid svårt att veta hur lång tid något tar, med tidtagarur får man ett hum och kan trimma in sin känsla för effektivitet. Ibland går något långsammare än om man gjort på något annat sätt men det vet man till nästa gång, utan tidtagning vet man inte.

Slutligen som AKKAMAAN skrev, de produktivaste skotarförarna är de som inte strikt håller sig till reglerna (och kör efter bra skördarförare). Det är massa avvägningar och frågan är bara vad som går snabbast i slutändan. Fastkörningar eller långsamt krypa fram över besvärlig terräng med fullt lass när man kan lasta lite mindre istället och fylla närmar avlägget tar bara onödig tid. Kör sortimentsrent och sedan komma ned på småsortiment och åka långa sträckor för att hämta eller lasta av småsortiment som liknar varandra tar också onödigt tid. Kaizen är min filosofi.

Användarvisningsbild

Re: Tips : Smartaste att köra pâ slutavverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42354 Där fick jag svaret på frågan jag grunnade på, är det värt att nångång lunna fram ströbitar
till en basväg för att ta upp dem sen när man kör det sortimentet.
Man kanske kan tom ha enstaka bitar i gripen medan man kör fram, och slänga av dem vid liknande bitar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).