ATV och UTV i skogen

Goes ATV 520 test?

54 inlägg 166319 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Jöjje  
#408995 Har som sagt va köpt mig en goes 650 is och är supernöjd

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Kse  
#409448 Svågern köpte en Goes 520 med elservo nu i år.
Maskinen har utrustats med större däck vilket var ett klart misstag, när maskinen fastnar i myren orkar inte däcke snurra!
Detta är ju en modifiering från original, men ändå! Däcken orkar alltså inte snurra.
Jag har fö. gjort exakt samma mod på min Canam 400 utan problem.
Tycker maskinen känns orkeslös och man får nästan ta satts i skogen, även på landsväg var den trött och kom bara upp i ca 50 km/h. Återigen spelar däcken som sagt in.
När vi hämtat första älgen hängde dragkroken i backen, själva infästningen i ram hade vikt sig. Konstruktionen på infästningen visar att det inte är tänkt att dra tungt med dessa maskiner.
image.jpeg
image.jpeg

Noterade även att svängradien inte är den bästa mot vad man är van, blir många omtag och backningar.
Sen är allt väldigt öppet och exponerat, återigen i jämförelse med min egen Canam.
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
För att summera lite så fungerar nog maskinen ypperligt till persontransport på väg eller i terräng om man tar det lite lugnt och ser upp var man kör men är absolut inget att dra tungt med i skogen.
Maskinen är å andra sidan billig och man kanske kan leva med bristerna om man inte ska dra tungt förstås.


Maskinen är fö. till salu, har i skrivande stund ca. 60 km på trippmätaren.
Skicka PM till mig vid intresse.

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Knegas  
#410274 Haha den sålde du in bra.
Kan hålla med dig om att det är idioti att inte ha någon skyddande plast i hjulhuset.
Dragkroken fastnar på stenar. Jag kapade av den så den kom innanför bakhjulen. Blev lite bättre i alla fall.
Egentligen är jag väl en dålig referens för jag har inte haft en "kvalitets maskin".
Folk som har frågat har jag ibland rekommenderat den och ibland inte beroende på var deras körning ser ut.

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419789 Funderar på en GOES 520. Då vi inte använder nuvarande till annat än transport till skogen.
Älgar jagar jag inte eller skotar virke. Det finns de som har riktiga skotare :wink:
Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem. 3 års garanti hjälper väl något.
Har för närvarande en Honda TRX350 som startar när den vill och verkstad hittar inga fel :cry:
Så var det med den märkeskvaliten!
Hondan är till salu för 15000:-

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

stektlök  
#419798 Kort å gott så får man vad man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Knegas  
#419799 Jo, klart man får vad man betalar för. Fast man får väl sätta det i proportion till användningen också???
Till och från skogen fungerar en Goes 520 utmärkt.
Ska man koppla på en timmerkärra hade jag höjt mig i prisklassen.
Ska man köra full fart över stock och sten hade jag valt något annat.
Tar man det lungt så klarar Goesen det.
Min display glappade, det fixades på garanti i samband med service.
Dragkroken sticker ut alldeles för långt bakom bakhjulen men den är lätt att ta av eller kapa.
Största nackdelen med de nyare Goes (2016 tror jag) är att det inte sitter några plastkåpor i hjulhusen fram.

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

axwell  
#419832
Röjkvist skrev:Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem


Den är dessvärre inte från Taiwan, utan från Kina. En CfMoto som den franska Europaimportören dekaltrimmar till Goes.
Om du absolut vill ha en CfMoto, köp en modell med insprutning, inte förgasare.
Dragkrokens läge långt bak är troligen ett tillval, återställs på några sekunder.
Bara fördelar med förlängd dragkrok om den inte skall dra tungt, för det skall den väl inte. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Aayden  
#419979
Röjkvist skrev:Funderar på en GOES 520. Då vi inte använder nuvarande till annat än transport till skogen.
Älgar jagar jag inte eller skotar virke. Det finns de som har riktiga skotare :wink:
Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem. 3 års garanti hjälper väl något.
Har för närvarande en Honda TRX350 som startar när den vill och verkstad hittar inga fel :cry:
Så var det med den märkeskvaliten!
Hondan är till salu för 15000:-


Har varit med om liknande på en atv då var felet att det nya biltema batteriet inte fick full kräm på startmotorn vid kallare väderlek då det var lite trögare.
Samma symptom verkstaden gjorde kompressions tester gick igenom allt och hittade inget fel, för det var inget fel på motorn.

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420062 Batteriet är ett Yuasa och det går att köra starten i 10-15min.
CDI box bytt, tändspole bytt, tändstift bytt.
Förgasare kontrollerad.
Idag startade den på första knapptrycket, imorgon avgör Hondaguden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Aayden  
#420072
Röjkvist skrev:Batteriet är ett Yuasa och det går att köra starten i 10-15min.
CDI box bytt, tändspole bytt, tändstift bytt.
Förgasare kontrollerad.
Idag startade den på första knapptrycket, imorgon avgör Hondaguden :mrgreen:

Det som var på min Suzuki 450 var ett gel batteri på 14ah men när vi bytte till ett annat batteri på 16 ah men med ett värde på cca på 210 amp då var sorgen borta :grin:
Vet inte hur det är med din men om inte ATV:n startade under första minuten å kunde man bara stå och mala för den vart sur.
bara att montera bort tändstift och köra tryckluft i cylindern för att få ut överskotts bränsle sedan börja om igen :cry:
men vissa dagar startade den hur lätt som helst.
Ett test du kan göra om batteriet misstänkt är, att när den inte vill starta avbryt nästan direkt så den inte blir sur sedan serie koppla ditt nuvarande batteri med t:ex ett bilbatteri, det var så vi kom på felet på suzukin.

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

Viltvård  
#422161 Har tre kompisar som kört goes, en av dom har sin maskin kvar. Samtliga tre maskiner har strulat till och från sedan inköp. Han som har sin kvar använder bara maskinen till snöskottning och persontransport. Dom andra två har bytt till japanska märken (honda & Yamaha). Ingen av dom har haft ngt strul med sina japsare sedan bytet. Mina andra kompisar kör mest Honda och Polaris, inte heller dom har haft några problem. Jag anser mig inte ha råd att köpa maskiner som strular, för mig är det viktigt att det funkar när jag ska köra hem ett lass ved eller hämta ett par skjutna vildsvin eller köra stängselstolpar mm. Min första avt var en sportsman 500 som fungerade utan anmärkning. Idag kör jag en yamaha grizzly från 2011 som har visat sig väldigt tålig och oöm. Min används mest till arbete av olika sorter. En del transportkörning också såklart men det sliter ju knappast maskin.

Avatar Fallback

Re: Goes ATV 520 test?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422286 Medveten om Goes bristande kvalité. Men till att frakta ut röjsågen och inspektionsturer till skogen
hoppas jag den håller för.
Köra ut virke finns det andra maskiner till, tror de heter skotare :wink:
Jag återkommer med rapport!

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Aayden  
#422316
Röjkvist skrev:Medveten om Goes bristande kvalité. Men till att frakta ut röjsågen och inspektionsturer till skogen
hoppas jag den håller för.
Köra ut virke finns det andra maskiner till, tror de heter skotare :wink:
Jag återkommer med rapport!


Det kommer den att klara fint, kvalitén på dom har gått fram mycket senaste 5 åren.
Vet om 2 goes som inte krånglat någon från 2014 och dom har gått mycket väldigt mycket.
Medans en från 2010 hittar till verkstaden själv

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Månskensbonne  
#422359 Köpte en Goes 520 steel hösten 2012. Hade den 2,5 år. Urless på allt strul och brister på maskinen. Såg till att sälja den illa kvickt innan garantitiden gick ut (3 år).
Uppgraderade mig i juni förra året till en Honda Rubicon med extra allt. Det kostade en slant men funkar som en klocka. Dessutom mycket bättre bemötande och vilja hos återförsäljaren. Bägge maskinerna har i stort använts dagligen till allt möjligt och det mesta.
För egen del kommer besparingalternativet aldrig att vara ett val i framtida investeringar. För att kunna uppnå glädje och produktivitet är det en förutsättning att saker fungerar när det skall användas.
Har dock full förståelse för dem som gör valet att köpa billigare alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Goes ATV 520 test?

Nalle907  
#422529 Ska du ha en maskin till "hobbykörning", plogning osv tycker jag att du ska kika på TGB, jag har själv en TGB iSE550 (insprutning i stället för förgasare) som jag plågat nu i fem år och det enda "problem" jag haft är att batteriet/laddningen inte hängde med när jag kört mycket med vinschen. Lösningen blev att sätta ett extra batteri på bakre racket och koppla det till originalbatteriet. Sedan satte jag ett par LED arbetsstrålkastare på främre racket för att plogbladet skymmer originalstrålkastarna när jag lyfter den.
När jag använder den i skogen har jag en 1,5 tons vagn (lastar 1200 kg) bakom, och det funkar utmärkt för mina behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).