Sågverk (mindre)

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

33 inlägg 13102 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

Grävan  
#419663 Hej!
Har gått och köpt mig en gård där det finns ett gammalt sågverk och kvarn. Kvarnen har drivit sågverket genom en turbin.

Jag kan börja med att berätta att jag har 0 kunnighet inom detta men tycker det är väldigt intressant och vill lära mig mer!

Nu till saken, jag har då detta sågverk vilket jag förmodar är en hel "linje" om man kan uttrycka sig så.
Har tagit lite bilder som jag laddar upp här:
IMG_1479841744.396748.jpg

IMG_1479841763.379361.jpg

IMG_1479841779.604548.jpg

IMG_1479841793.411574.jpg

IMG_1479841811.147333.jpg

IMG_1479841831.081346.jpg

IMG_1479841849.005702.jpg

IMG_1479841887.710127.jpg


Själva såghuset är i väldigt dåligt skick.
Allt ska funka för övrigt. Det var i drift för ca 3år sen.

Hur bra kapacitet är det med ett sådant här sågverk? Vad är det värt?

Nu är det också såhär att jag har tillgång till ett rullande bandsågverk, woodmizer LT20.
Detta kommer jag så småningom få ta över.

Vilket ska man satsa på att ha kvar? Det befintliga sågverket tar stor plats på gården jämförbar mot vad woodmizern skulle göra.
Men kanske det befintliga är ett guldkorn som är värt att spara?

Tacksam för svar!

Mvh



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#419664
IMG_1479842533.285682.jpg

IMG_1479842558.064051.jpg
IMG_1479842576.439033.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Flax12  
#419683 Hej!
Grattis till köpet!
Du får ta dig en funderare på vad du vill hålla på med.
Klyven är en Ari KL3B vad jag kan se. Har en likadan själv. Den har en hydraulisk tumställare.
Kapacitet? Beror på så mycket.
Pris? som ovan.
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419687 Grattis till köpet. Vore läckert om du kunde få iordning sågverket, men befarar att det kan bli problem med dammen, sedan länsstyrelsen dessvärre bedriver hetsjakt på sådant. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#419694 Flax:
Tackar!
Jag vill såga virke! Men inte dagligen utan ha det som en bisyssla lite då och då.
Frågan är om man gör bort sig om man skulle sälja av det befintliga sågverket och byta ut det mot en wiodmizer bandsåg?


Niklas,
Tack! :)
Gällande länsstyrelsen så har jag förstått detta. Har du erfarenhet av det själv? Det är nämligen frågetecken nr2 gällande gården. Hur gör man om länsstyrelsen skulle ta kontakt med en. Hur går man igenom den processen?

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419698 Ingen egen erfarenhet av det , men det finns en tråd om eländet här på skogsforum, men hittar den inte just nu med mobilen. Har skrivits om det en del i lantbrukspressen.

Dock tror jag att det finns andra deltagare här med egna gamla dammar och personlig erfarenhet av länsstyrelsens hetsjakt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

SvenE  
#419703 Vore det jag skulle jag utan tvekan behålla cirkelsågslinjen.
Har du några gubbar så kör du väldigt

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

plutten  
#419704 Spännande. Detta kan bli riktigt häftigt, jag föreslår att du försöker kontakta någon av dom som arbetat på sågverket ifråga och skaffar lite mer information. Det borde ju gå om det har varit i drift för 3 år sen. Kanske det finns någon typ av hembygdsförening på orten som skulle vara intresserade att rusta upp den. Kan ju bli en turistfälla detta. Men tror nog att det kräver både tid och pengar. Drömma kan man ju, och ibland uppfylls de.

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

SvenE  
#419707 Förlåt fingrarna blev för ivriga. Tryckte iväg för fort.
Jo har du några gubbar så kör ni igenom väldiga mängder på en dag.
Mitt råd sälj iväg bandsågen istället.
Har du en gång sågat i cirkelsågen, med dess prestanda.
Ja då tror jag inte du såga med bandsågen.
Fördelen med bandsågen är att det är enklare vid ensamsågning

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#419710 Plutten, Hela gården var ett dödsbo och vad jag förstått det som så körde gubben där själv. Hade ibland hjälp av sitt barnbarn. Han bor i närheten och kan med sågen.
Det är han som har berättat att det var igång för 3år sen. Allt ska funka och bara vara att dra igång, dom slutade såga för att gubben blev för gammal.

SvenE:
Menar du att klinga är mycket bättre att såga med? Fördelar/ nackdelar?

Tack för era svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

SvenE  
#419718 Jo jag menar det. Är klingorna iordning och ni är 2 vana gubbar vid cirkelsågen/blocksågen och 2 gubbar vid råklyven. Ja då är 200 stockar per dag ingen omöjlighet. Har du en hårdmetallklinga i så kör du flera dagar innan du behöver skärpa upp klingan.
Nackdelen med bandsågen är att det går långsamt, samt att skärpan är relativt känslig för orenheter i stockarna dom helst skulle sågas barkade. Fördelen är som sagt att det går bättre att såga ensam. Med cirkelsågen går det visserligen att såga ensam, om man är van, men då sjunker produktiviteten väsentligt
Jag vill helst ha en hjälpsågare närmast klingan.
Vad som är viktigt med båda sågarna är att klingan/bandet är visst, för sågresultatet.

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Tosca  
#419777 Största skillnaden är nog produktiviteten, bandsågen är betydligt långsammare.
Underhåll hus och tak, så behöver du inte ta några omedelbara beslut.

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Umea  
#419825 Så roligt med fastighetsköpet !

Ta det lugnt, njut och se tiden ann.

Stort Grattis och Lycka till !

Bästa Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419827 Grattis! Kul med egna grejer att pyssla med.
Sågen är väl att anse som ett evighetsprojekt, mkt intressant och värd att spara/använda.
Wood-Mizern är ju kanske den du har mest nytta av direkt och med billiga band samt bättre utbyte
alltså inte så mkt sågspån, så hävdar den sig gott. Det är ingen slump att det sålts över 60000 sågar sen 1982

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Pabene  
#419959 Så fint för er att hamna i ett sånt drömläge, grattis. När det gäller det gamla sågverket, kommer du att kunna driva den med vattenkraft? Om du måste driva den med Elmotor eller dieselmotor bör du väga in effektbehovet. I jämförelserna mellan bandsågen och klingsågen, i svaren du tidigare fått, ges ju bara exempel på hur mycket som kan sågas på en dag. För att såga 100 stockar på en dag i en äldre klingsåg behöver du minst 30 kW elmotor eller 80-100 Hk Dieselmotor. I stockbandsågen sågar du minst 25 stockar på en dag (om en hjälper dig att bära undan), med 10 kW elmotor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).