Skogsröjning

Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

9 inlägg 4963 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

skogsmats  
#41592 Kan en järnhäst funka och lunna hortare bitar, 30 till 60m.
Man går i betråendet och vad som behöver tas bort men lite stamåverkan.
finns det andra ideer???



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41609 Om du skall köra så korta bitar behövs någon form av flak om det skall bli effektivt. Om man kör med den vanliga timmerbanken är nog meterved det kortaste man bör ta. Då kan man stapla ganska bra och lägga veden även över den bakre stången. Två spännband rekommenderas, ett som spänner ner främre delen av knippet mot tandraden och ett som håller ihop den bakre delen av knippet, så att inte vedbitarna kränger omkring när man kör.

Avatar Fallback

Järnhäst.

skogsmats  
#41739 Tack för svar.
Har du egen erfarenhet av detta? Har funderat på den nya JH med hydralkran som omvänd klämbanke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41990
skogsmats skrev:Tack för svar.
Har du egen erfarenhet av detta? Har funderat på den nya JH med hydralkran som omvänd klämbanke.


Jag kör för det mesta massavedslängder (3 m här i sydsverige) och timmer till egen såg men har några gånger kört kortare bitar. Svårigheten om man kör flera (oftast fyra eller fler) stockar är att hindra dem från att "spreta" och därmed riskera att någon stock glider ur spänningen mot timmerbanken och dess tandrad eller spänningen mot andra stockar. Med två stockar är det aldrig problem och inte med tre heller om man lägger den största i mitten eftersom spännbandet då alltid klämmer mot varje stock. Om man även spänner ihop bakdelen av knippet fungerar hela knippet som en jättegrov stock och ingen stock kan glida ur.

Att köra korta bitar med en Järnhäst med hydralkran låter dyrt om man inte lägger stora delar av investeringen på nöjeskontot :grin:

Avatar Fallback

Re: Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

skogsmats  
#42037 Nu har vi missuppfattat varandra. Med kortare bitar menar jag "sträckor" inte korta "stockbitar".
Tanken är att prova helträd ur gallring i stråk till basväg upplag. transport 30 - 60 meter långt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42067 Aj-aj, jag såg nu att du skrivit 30-60m och inte "cm" som jag först snabbläste det :oops:

Ju längre stockar desto effektivare är ju Järnhästen. Sträckan 30 - 60 m är också ganska lagom, blir en eller två minuters körtid beroende på terrängen. Gallrad helstam borde fungera bra, kanske borde testa det själv i vinter.

Helträd är jag däremot mera osäker på. Dels borde man inte kunna packa så många träd på ett lass såvida de inte har stått väldigt tätt, dels blir det större friktion mot marken när det är dags att dra. Dessutom är det ju en fördel att kvista inne i beståndet eftersom grenarna förmultnar och gödslar på plats.

Avatar Fallback

Re: Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

orre  
#42132 Aj-aj, jag såg nu att du skrivit 30-60m och inte "cm" som jag först snabbläste det :oops:

30-60meter långa bitar är ju inte vanligt att man får ut :grin:

Avatar Fallback

Re: Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

skog+ terri  
#63315 hej ja har har hört me jh i 5år i gallring o avverkning de har fungerat bra men använd inte spännband men ska anvaända kejdja o björnare sen är de bara att köra men man ska välja hj men etyre så man kan så på maskin de underlätta mycket på kroppen men o ni ska köra på vinter så se till att få en riktig packad väg så går de mycket lättare

Användarvisningsbild

Re: Alternativ småmaskin im gallrigsröjningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63361 Jag hade kedja och björn (som de äldre generationerna alltid haft) till för några år sedan när jag provade spännband (ett rejält sådant). Tycker att spännbandet håller fast bättre, lättare att spänna ett extra hack (med björnen kan det vara svårt att få till en extra centimeter) och kräver inte så mycket omspänning närman kört ett antal meter och stockarna skakat om och ibland ger lite glapp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).