Motorsåg och handhållet

Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frågor

18 inlägg 12925 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frågor

Stefan_B  
#419319 Det här är en blandning av information, berättelse och frågor, om någon vill läsa.
M in Stihl FS 480 har inte gått bra på flera år. Nu röjer jag bara ca 4 ha per år, men när man har lite om tid så blir man inte så lycklig när sågen strular när man väl ska köra den. Tack och lov att jag har en gammal Jonsered RS44 som reservsåg, den renoverade jag för några år sen med ny vevlagerhållare och nya vevtätningar, fast det är en annan historia.
Nu har jag i alla fall bytt förgasare på Stihlen och sågen låter mycket gladare (har dessutom tidigare borrat bort insatsen i ljuddämparen och svetsat in ett 17 mm utblås). Tidigare hade den uselt bottendrag, kunde stanna om man inte smög upp gasen. Ibland bluddrade den och gick nästan inte alls. Jag såg i en annan tråd här på forumet om att en ventil av gummi, inpressad i ”strypringen” i förgasaren kunde bli dålig, en ventil som man inte kommer åt när man tar isär förgasaren. Så jag beställde en piratförgasare.
Den här nya förgasaren är en piratvariant av Zama C1Q-S34, det verkar vara den variant som satt på FS450. Det är den modellen av Zama-förgasare som inte har låg- och högskruv, utan bara en ställskuv. Och här kommer min fråga: Är det nån som vet vad denna skruv justerar egentligen? Det verkar enbart vara tomgången, eller har den någon annan funktion? Högvarvet verkar den inte påverka iaf.
Vidare måste jag säga att jag är förvånad över hur bra sågen går utan ställskruvar- jag har skruvat i och ställt förgasare på sågar från och till i 30 år och här kommer en piratförgasare från Kina utan ställskruvar och den går perfekt- lugn tomgång, bra bottendrag och en mild fyrtaktning på toppvarv. Det är ju inte utan att man undrar vad som blir haken??
Jag bifogar en bild på förgasarna, den defekta originalförgasaen till FS-480, Zama C1Q-S94 och den nu monterade C1Q-S34.

Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419325 Jamen det är väl klart som korvspad att om förgasaren inte har hög/låg skruvar så kan man inte ställa in annat än tomgång!!???? eller vill du ställa in nåt annat? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419329 Nej, det är inte klart som korvspad, för den enda justerskruven påverkar inte gasspjället mekaniskt som en klassisk tomgångsskruv gör. Den går in i förgasarinsuget och påverkar blandningsförhållandet på något sätt. Skruven är den som syns upptill till höger på den högra förgasaren på bilderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Mats_Orberga  
#419330 Det kan ju vara en lågvarvsskruv också. Den påverkar tomgången en hel del. Går det inte att se om skruven påverkar gasspjället eller ett munstycke?

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419344 Jag bifogar en annan bild som jag tog innan jag monterade förgasaren. Den enda justerskruven går in i förgasarhalsen framför gasspjället, men den öppnar inte spjället på något sätt, det finns ingen mekanisk koppling. Det måste vara någon form av luftskruv som påverkar blandningsförhållandet på tomgång, men det vore intressant att veta mer om den här förgasartypen. Min far hade en liten Stihl motorsåg som han körde slut på, den hette 018 (som idag heter MS170 eller 180). Den hade heller inga justerskruvar på förgasaren, startade alltid, gick som en klocka tills den var utsliten.

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Mats_Orberga  
#419354 Det är skruven till lågvarvsmunstycket. På den bilden syns det tydligt att munstycket sitter innanför gasspjället. Högvarvsmunstycket sitter utanför på luftfiltersidan och är tydligen fast på den här förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419362 Då är det precis som jag tänker mig. Och det gör ju att det egentligen bara finns en möjlig inställning, för tomgång måste ju sågen ha.
Skruven är för övrigt vänstergängad, den går alltså inåt när man skruvar den "utåt". Min teori är att den reglerar luftmängden och inte bränslemängden, för då får den mindre luft= mer bränsle när man drar den motsols.

   TS
Användarvisningsbild

ZAMA C1Q-S36E B50A - årsmodell 1999

traktorz  
#419381 Vår gamla grästrimmer, en Stihl FS200 (36cc & 1.6kW) tillverkad år 1999, har samma typ av förgasare utan justerbara nålar, ZAMA C1Q S36E. Den enda skruv som finns är tomgångsjusteringen (LD), unik med en vänstergängad justerskruv, vars grundinställning är helt inskruvad.

Är funktionen så simpel som att helt inskruvad, så täpps gasspjällets "tomgångsöppning" igen, för att vid utskruvning sålunda öka luftflödet genom förgasaren. Samma effekt som att inkrementellt öppna gasspjället via den annars så vanliga ställskruven för gasspjällets minsta öppnande.

- Vem behöver därför M-Tronic/AutoTune/CarbControl på en grästrimmer, när fasta förgasarmunstycken som på vår FS200 tydligen funkat klanderfritt i hela 17 år, vintertid oprövat!?

Re:
Stihl FS 200 ersättare till gräsröjningen?
Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer
http://www.zamacarb.com/
http://www.zamacarb.com/carburetors/types/1

1479708531_zama_c1q_s36e_b50a.png

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Mats_Orberga  
#419399 Skruven reglerar bränslemängden. Luften kommer bara in genom luftfiltret. Mer bensin - fetare blandning - lägre tomgångsvarv. Mindre bensin - magrare blandning - högre tomgångsvarv.

Det är en vanlig nålventil med en avsatts på så den inte går att stänga helt och man inte ska kunna dra sönder den.

Användarvisningsbild

Carburetor with Balanced Idle System - BIS

traktorz  
#419448 Trådskaparens antagande att den vänstergängade skruven ändrar luftmängden är korrekt, ty LD-skruven är en s.k. "bypass air screw" i ett (Fixed Idle Jet and Air Bypass System).

Förgasartypen är en Stihl-konstruktion med fasta låg- och högvarvsmunstycken, vilket framgår av den länkade presentationen:

Ref:
USA ZAMA Balanced Idle System - BIS
http://slideplayer.com/slide/7100533/

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419460 Ja de känns mer som en luftskruv, en bypass förbi gasspjället, så att man kan ge den mer luft i förhållande till lågvarvsbränslemängden. I så fall tas ju luften ändå genom luftfiltret. Men, jag låter det vara osagt vad som stämmer, vi kan konstatera att man ställer tomgången med skruven och i viss mån bränsleblandningsförhållandet för lågvarv. Men, det gör man ju faktiskt med en vanlig tomgångsskruv som påverkar gasspjället också, även då ges mer luft i förhållande till bränslemängden, så egentligen blir det samma sak, eller sak samma, om nu detta är en luftskruv, luftbypass, det vill säga :geek:
Hursomhaver, jag är precis som Traktorz lite förundrad över den enkla funktionen. Enkla grejor som funkar, det är bra det!
Nu vet jag förvisso inte helt hur det funkar efter en dag i skogen och det blir ingen mer röjning för mig förrän till våren. Röjning i snö och minusgrader har aldrig varit någon höjdare med 480:in, gaswiren fryser och justeranordningen för gaswirehöljet inne i gashandtaget glider efter så att sågen slutar gasa. Det är nån hållare med fina "plasttänder" som inte orkar hålla emot. Då är Jonsereden bättre, när den fryser i gasen är det fullt spjäll mest hela tiden, det är bara att se till att hålla klingan i stam så mycket som möjligt :lol:. Men detta var ännu ett sidospår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419587 Vad var fel på orginal förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419603 Jag skulle tro att det är fel på en inbyggd ventil som sitter mellan reglermembranskammaren och halsringen på förgasaren. Jag har tidigare rengjort förgasaren flera gånger, bytt membran, bränsleslang, tankfilter, primer, allt det där vanliga som brukar ge sig, utan resultat. Men så läste jag den här tråden (vilken jag även kapade in mig på i slutet):
JensSkoog - FS-480 går inte fullt
Tittar man på sprängskissen over C1Q-s34 (eller kanske s36)som Trakrorz har lagt upp tidigare i den här tråden så är ventilen pos nr 6 och 7, fast den sitter lite annorlunda på C1Q-s94.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419625 Det ser ut som en variant av de där accelerations pumparna de envisas med...

Användarvisningsbild

Re: Bytt förgasare på en Stihl FS480, en betraktelse med frå

Stefan_B  
#419631 Enligt signaturen Brumsten i den tråden jag länkade till så ska det vara en backventil som är stängd vid tomgång och öppnar vid gaspådrag. Källan i ventilen är troligen av gummi. Jag hittade en reservdelslista på Zama, men det fanns inget reservdelsnummer på ventilen. Jag antar att den inte är tänkt att kunna bytas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).