Vedmaskiner, flishuggar

Vedband

42 inlägg 29785 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedband

stektlök  
#219494 Bala, nima, faxe, pw, sonnys, bepa ? Vilken ska man välja ? :roll: Kom igen nu gubbar nu kör vi, rangordning av era favoriter eller skriv om den du använder ? Inget klagande på varandras tycke :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedband

vedhandlaren  
#219516 Froliden! bra ban

har tre st som är 50cm breda

Användarvisningsbild

Re: Vedband

stegmaster  
#221449 Då har killen som jag länkade en video til med kellfri band fått nytt 20cm band, så nu verkar det ju funka fint.
Er nåt liknande detta jag kommer göra med min processor ochså.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z_kaSmJIF_c[/youtube]


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mjYpskOzSFk[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vedband

BM 35  
#222793
Slurfi skrev:http://www.nimaab.se/se/art/vedtransportor-hpm130.php

Bild


Vedtransportör HPM130

Vedtransportör HPM130

Transportör i galvaniserad stålplåt. Försedd med transportband av vävarmerat gummi, bredd 130mm alt. 200mm och vulkade medbringare. Medbringarhöjd 40mm. Bandhastighet 0,7m/sek. Levereras i hel längd - stabil konstruktion. HPM-transportören är försedd med tät undersida. Bandet hakar inte i något och det finns möjlighet att lägga transportören på marken eller mot en fönsterkarm. Ställbara stödben ingår. Passar även till tegel, rotfrukter m.m.

130mm 0,37kW.

OBS! FRAKT TILLKOMMER.
6 240:-


Kanske en sån?


Finns det något fler band som har slät undersida som Nimas
Tänkte beställa sådant i dag men det var ganska dyr frakt till och med försäljaren upplyste mig om det innan jag hade gjort beställningen :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#315527 er det noen som har forsøkt å transportere jord med sitt vedband ?
jeg skal grave ut 25kvm kjeller, og trenger å få jorden ut av huset. Hadde vært kjekt kunne bruke vedbåndet., evt to vedbånd siden rommet som skal graves ut ligger midt inni huset. Skal selvsagt bare legge på med spade, og kommer til være forsiktig. Er det noen som har tro på et sånt prosjekt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedband

Ericstrom  
#419542 Jag tänkte också använda ett vedtransportband för att gräva ut en källare. Intresserad av att höra hur det gick för dig?
Den jag har fastnat för är HPM 200 på 5 meter ser ut som den skulle kosta ca 10k jämfört med ett riktigt transportband som skulle gå på drygt 40k
Någon som har andra förslag? hyra är inte ett alternativ då jag tyvärr inte kan jobba effektivt utan behöver göra detta under flera månader.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#419553 det ga jeg opp før jeg hadde begynt.
Jeg kjøpete i stedet et Baron 6000 som jeg brukte. Fungerte veldig godt. Driver med utleie av småmaskiner, og har hatt veldig godt med utleie på disse båndene, og bra er det, for de er dyre. Har idag et 6m og et på 3,3m.

Vedbåndet er for spedt, rett og slett, var redd ødelegge hele stasen. " jeg tror kanskje det går bra " var rett og slett ikke godt nok.
Jeg økte verdien på huset med nærmere 500 000 ved å grave ut den kjelleren selv, og da unnet jeg meg i det minste litt skapelig utstyr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedband

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419682 Lite tveksam om det funkar att använda en vedtransportör vid urgrävning av källare? Känns som de oftast går lite för fort och i regel har dåliga medbringare för det. Har sett att Faxes nu har en uppdaterad modell som är stabilare ihopsatt. Men bandet och hastigheten verkar vara samma som på den äldre modellen som jag har och jag tror inte den funkar för ändamålet. Slät undersida, vad ska det vara bra för?

Användarvisningsbild

Re: Vedband

Ericstrom  
#419721 Ja, har tyvärr ingen erfarenhet av varken vedtransportörer eller transportband. Men det man kan se på bilderna av bpm så ska det påminna om de transportbanden ämnade för grävning. Returen är skyddad så man kan lägga det på marken eller luta mot ett staket/fönsterkarm. Bredden på bandet gör ju också att jag tror att det går fint att lasta jord utan att det ska skapa några problem. Ett annat alternativ som jag lutar åt nu är en minigrävare och helt enkelt gräva bort jorden på utsidan av muren och sedan ta upp ett större hål i muren och försöka grava/dra ut så mycket som man når med grävaren och sedan skotta fram resten av massorna så att grävaren kommer åt att dra ut det med.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#419750 En minigaver tar alt for stor plass innendørs i en vanlig kjeller. Du må uansett grave MYE for hand for å få inn graveren, og da trenger du en plan.

Belive me, det eneste som fungerer er et skikkelig transportbånd. De går å leie også, evt kjøpe og selge videre når prosjektet er avsluttet. Som sagt helt enig i at BPM båndet var fristende, jeg fant dog et brukt Baron transportbånd, og med nytt belte har dette nå fungert både til egen kjeller og til utleie i snart to år, selv om det var brukt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedband

molnia  
#419772 några tankar om transtortör/ vedband
flyttar man mycket kan det nog vara smidigt med denna lösningen på benstativ.
som går att höja och sänka med vev,
http://www.balaagri.se/vedtransport%C3%B6r-64-m

Sen funderar jag på hur det skulle vara om hjulen ute på benstativet hade varit vridna 90 graderer.
det skulle göra att man lättare skulle kunna vrida transportören I sidled. nedre sidan star fast vid vedka/vedmaskin och när högen /vagnen blir full kan man med enkla medel vrida transportören I sidled och fyla på mer.

ska man lasta mycket eller I vagn så bör transportören inte vara för kort. skulle saga att 4 meter är I kortaste laget vid lasting på vagn med höga lämmar. då vill veden fanna ner, välta bakåt då det blir för brant.
Likaså som nämnts så är det en fördel med att täckt underside så att bandet och medbringare inte kan ta I en vagnsläm, eller för den delen en rygg om man går under.. :wink:

jag har inte någon erfarenhet av ett brett band så jag vet inte hur stor skillnad det gör.
Men jag är beredd att påstå att jag hellre väljer en transportör som är 15cm bred och lång, säg 6m-6,5m
än en 4m lång som är bredare.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Hema  
#419823 Ja sådan ställning är trevlig, men för att kunna transportera jord så önskar man väl ett bredd band.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).