Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73345 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Processor Vimek g30

rikard_e  
#419345 Har en Vimekprocessor som börjat slira på kopplingen.
Symtomet verkar som så att jag kan köra igenom en stock och kvista utan större problem.
Men att backa eller vinscha så slirar den. Öppnade nedre plåten för att hitta rester av lamell, och vid borttagning av övre plåten ligger lamellen löst mellan tryckplatta och drivplatta.

Gjorde en liten justering så lamellen skulle dra bättre, och visst blev det lite skillnad, men slirar ändå.

Ni som har bättre kunskap, Hur får jag loss tryckplatan? Och var hittar jag ny lamell?

Tack på förhand / Rikard.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#419482 Tog mig tiden att skanna in instruktionsboken: Vimek G30 instruktionsbok (PDF)
Tack vare hjälp från Fredrik ligger nu instruktionsboken här på forumet i stället för på min Google Drive!

Lamellerna är bytta på våran, men jag kommer inte ihåg vem som gjorde det. Vinschen drar riktigt bra, inga problem att dra omkull traktorn om man skulle vilja.

Vi hade nere kopplingen till backen förra hösten, men jag har dessvärre glömt hur vi gjorde. Bifogar lite bilder, men vet inte om de säger så mycket. De var mest till för att se i vilken ordning det satt och hur många shims det skulle vara. Anledningen till att vi skruvade isär den var inte kopplingen utan ett lager innanför som inte mådde så bra. Börjar du skruva så ser du snart hur det sitter ihop, ganska enkelt byggd maskin, men många rörliga delar som kan krångla.

Vad det gäller reservdelar verkar det som att Vimek kan få fram det mesta fortfarande.
Senast redigerad av JohannesG lör 28 jan 2017, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Hema  
#419484 Inlägg som ovan är precis det som gör detta forum så bra! :-BD

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#419500 Helt underbart! Du ska ha ett riktigt stort tack Johannes!
Både för bilderna hur du plockat ner tryckplatta och lamellen och för instruktionsboken!

Fasen vad bra!

Var precis ute och kollade, nedre lamellen är helt borta, förstår inte riktigt vart den tog vägen och att det gått att vinscha ändå, ser inte ut som tryckplattorna går ihop.

Men men, Stort jädra tack! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419540 Finns firmor som kan nita på nya belägg, men hör med Vimek om de har data på dessa eller vad som användes.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Amatörhuggare 62  
#419543 Vi skicka bort tryckplatta.
Så limmade dom fast ny lamell.
Men vad firman hette??
Vi hämtade alltid Delar t våran.
Hos Brorsson i Mariannelund

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Skogsavverkaren  
#420268 Jag har komplett drivrullar bygeln med kedja och all till salu

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#420296
Skogsavverkaren skrev:Jag har komplett drivrullar bygeln med kedja och all till salu

Den vanliga enkla bygeln eller den med dubbla övre rullar?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Skogsavverkaren  
#420456 Den enkla modell , jag har haft en g30 för många år sedan och har lite reservdelar liggandes

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#423609 Jag har problem med att få min G30 att frikoppla ordentligt. Senast använda riktning fortsätter. Och justerar jag så att den frikopplar så slirar lamellen, både fram och back är ordentligt rengjorda. Det verkar som att kolven inte centrerar sig riktigt. Har bytt både fjädrar och tätningar i kolven. Någon som har något råd om vad jag skall göra? Eller är det bara att som med mycket annat på maskinen konstatera att det aldrig varit en riktigt bra eller genomtänkt konstruktion?

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#424144 Den ska absolut inte röra på sig, det är en säkerhetsrisk.

Förstår inte varför den skulle göra det om du justerat ut riktigt. Det är inga kolvar eller något som ska trycka på självmant precis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#424157 Jag hade samma problem som du på vår G30
Jag satte 2 brickor mellan fjädern och huset och då fungerade det bra. Det var inte samma fjäderspänn i de nya fjädrarna så det centrerade inte perfekt
Efter den modifieringen funkade det bra så länge jag hade den

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#424161
rikard_e skrev:Den ska absolut inte röra på sig, det är en säkerhetsrisk.

Nä, det känns inte alls bra att de snurrar av sig själva.

Larsi skrev:Jag hade samma problem som du på vår G30
Jag satte 2 brickor mellan fjädern och huset och då fungerade det bra. Det var inte samma fjäderspänn i de nya fjädrarna så det centrerade inte perfekt
Efter den modifieringen funkade det bra så länge jag hade den

Detta skall provas!
Nu ligger det en bricka i varje ände, och det ser ut att vara original. Är i alla fall med på sprängskissen.
Vet du hur många mm ca de nya brickorna blev tillsammans?

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#424175 Nu är det 20 år sedan men har för mej att det var tjocka brickor 3-4 mm och jag hade dubbla åt ena hållet och 3 åt det andra
Prova det och se om det blir bättre

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#424176 Pappa sa nu att han skickade lamellerna till Bil & Bromsservice i Falköping AB, fast det var flera år sedan. Men du har väl förhoppningsvis redan fått tillbaka och monterat dina?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).