Verkstan

Extra kraftuttag?

27 inlägg 12661 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

Traktordave  
#419492 Intressant tråd. Har en traktor där vi inte tycker kapaciteten räcker till vagnen/kranen.
Finns det färdiga koncept med pump, tank etc eller är det komponent för komponent som gäller?
Vad pratar man för pengar på ett ungefär inkl installation?
Av ren nyfikenhet, verkar som många bygger detta trots relativt nya/stora traktorer (jämfört med vår i varje fall), är det för att detta ger bättre tryck/flöde?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419501 Paket för frontmontage finns inte många men Hypro har men då är de riktigt saftiga grejer till deras prossesor.
Div pumpar och kardaner finns att hitta.

Jo de är för större flöde o tryck som är de man vill ha oavsett om de är frontpump eller på kraftuttaget bak

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419509 Äldre Ford har en lucka vid kopplingshuset där man kan driva en extra pump direkt från svänghjulet, ungefär som en startmotor fast högre upp.
Har även sett liknande motorluckor fram på äldre motorer.
Nån som gjort nåt hembygge på en sån?

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

mikael_s  
#419512 För min del uppskattar jag att ha bra flöde på låga varv. 800-1000 rpm på traktorn ger 40-50 l/min, mer vill nog inte de flesta 1/2" ventilpaket ha. Sänkt varvtal på traktorn ger mindre stress och lägre bränsleförbrukning.
Men kör man processor eller liknande går det ju att få ut 100-150 l/min om det skulle vara så.

Weimer har paket för hydraulsystem bak på traktorn. Hör du med Urban på Weimer kan han nog plocka ihop ett paket för frontpump med.

http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419516
Slurfi skrev:Äldre Ford har en lucka vid kopplingshuset där man kan driva en extra pump direkt från svänghjulet, ungefär som en startmotor fast högre upp.
Har även sett liknande motorluckor fram på äldre motorer.
Nån som gjort nåt hembygge på en sån?

Det är väl där remskivan monterades för plattremmar.
Settnån super major med pump där

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

halvproffs  
#419551 Min Fergusson 765 var förberedd för frontpump. Hade hål för axeln i fronten bla. Grannen har en gammal traktor med frontmontage och den är minst en halvmeter längre. Såg när han körde ner i ett ganska litet dike då tog det i fram. Men det är kraftigt montage då även gripen placeras där. Har inte Weimer en växellåda som flyttar upp pumpen så det inte tar i ?
Senast redigerad av halvproffs mån 28 nov 2016, 05:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#419764 Jo, det är ju växellådan som får ta smällen! En annan fördel med att ha pump o tank fram är sikten bakåt, just nu sitter min tank på kranpelaren, precis i ögonhöjd. Sen blir det lättare att hänga på kranen på trepunkten om man nu skulle få för sig det nån gång!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420526 Här är några bilder på hur jag löste frontpumps monteringen.
Tank och pump är lätt att demontera sitter på två axlar som man skjuter bakåt om man vill.
Pumpen är på 41 cc parker F1 ,och tanken på 60 liter.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#420550 Det var ju lite klurigt!!
Roligt med bilder, så man ser hur många olika lösningar det finns på ett problem!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420572 Har min tank på taket men frontpumpen ser ut så här

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#420825 Ja, att ha tanken på taket gör ju den lite kortare! Men samtidigt vill jag nog ha lite tyngd i fronten på min! Skoj med bilder!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420831 Visst är de bra med vikt där, den svarta klumpen under nosen är 300kg gjutjärn :wink:
Full tank för mej och tank väger kanske 150kg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).