Avverkning (slutavverkning)

Snikna virkesköpare

35 inlägg 19077 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

Chuck Norris  
#419293 Många virkesköpare "fjäskar" för större markägare och konstigt vore det annars. Jag skulle också göra det om jag var virkesköpare, hellre skriva 1 kontrakt på 3 000 fub än att skriva en massa småkontrakt på några hundra fub. Helt logiskt att stor volym skall betala sig mer per fub. Det är klart ett problem för skogsägarföreningen som vill betala lika till alla oavsett storlek.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Vedproducent  
#419302
svampbob skrev:Det är nog inte heller lätt alla gånger att vara virkesköpare. Det är mycket tjafs före, under och efter. Att göra affär med privatpersoner är ofta knepigt och är dom därtill ovana vid att göra affärer så kan det bli drygt till avslut.

Så är det! Jag har ju suttit på båda stolarna tidigare. Det jag kan säga är väl att det är konstigt hur ett grusslass egentligen kan vara så värdefullt för skogsägaren. Men så är det och exemplen på avverkningar genom åren som man egentligen varit stolt att genomfört som virkesinköpare och allt gått bra. Kanske blivit ett netto för markägaren på en två miljoner kr och så kommer snikenheten fram på slutet hos skogsägaren som vill ha ett gruslass för en dryg tusenlapp för det var lite spår i en kurva på skogsvägen. Då blir man bara så trött men oj vad vanligt. Jag anser ju att man ska grusa och laga när man burit sig dumt åt. Men man lär sig mycket hur människor fungerar och snikna skogsägare finns det gott om. Sen 8 år tillbaka är jag bara skogsägare så nu sitter jag bara på en stol.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

svampbob  
#419304 Man måste ge och ta i affärer så att båda parter känner sig nöjda. Jag lät en kund pruta en halv miljon i fredags för att jag ville ha en bra relation med köparen men mitt motkrav var full betalning i alla kommande affärer annars går jag till någon annan nästa gång.
Visst kan jag tänka att 500 kkr är mycket pengar och det hade säkert gått att mötas på vägen men jag ville visa att jag bjöd till.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

T Landström  
#419318 Är det inte så oxå att är man trogen så får man även då bättre bemötande?
Skogen skiljer sig ju inte så mycket mot andra branscher...
Trogna kunder och stora kunder får ju bättre priser...
Men de som alltid ringer runt och jag kronor och ören varje gång dom ska göra något tröttnar man snart på... Det kostar ju pengar att räkna fram ett pris oxå...

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

jannee  
#419320 Virkesinköparna är inte sällan några fula fiskar.
Tvekar inte för en sekund att ljuga skogsägarna (leverantörerna) rakt i ansiktet.
- Du kan få si och så över listan bara för att du har så fin skog - ingen annan som får så bra pris.
Fråga man sedan grannen kan ha ha blivit erbjuden 50 kr/fuben MER för liknade skog.
Låter man 2 - 3 virkesköpare buda över varandra är det inte sällan att man får upp priset 10 % över utgångspriset - som ändå var det absolut högsta virkesinköparen kunde tänka sig.
Detta är ändå på poster som är betydligt under 500 M3fub.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

ananders  
#419336 Om jag förstår Skrivaren rätt så mer eller mindre förväntade han sig att köparen skulle grusat upp stickvägen där virkesupplaget skulle var och det före avverkningen. Varför ska köparen stå för det?

Jag tycker att det är jag som är säljare ska se till att vägar och vändplaner klarar av en avverkning. Blir vägen sönderkörd så har jag helt enkelt underhållit den för dåligt eller inte skrivit in i kontraktet att man inte får köra vid blöt väderlek eller tjällossning.

Vidare anser jag det vara en fördel att ha bra vägar och upplag när man bjuder ut skog till försäljning.
På mina kontrakt går det under benämningen tillgänglighetspremie och det kan bli många lass med grus.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Vedproducent  
#419342
ananders skrev:Om jag förstår Skrivaren rätt så mer eller mindre förväntade han sig att köparen skulle grusat upp stickvägen där virkesupplaget skulle var och det före avverkningen. Varför ska köparen stå för det?

Jag tycker att det är jag som är säljare ska se till att vägar och vändplaner klarar av en avverkning. Blir vägen sönderkörd så har jag helt enkelt underhållit den för dåligt eller inte skrivit in i kontraktet att man inte får köra vid blöt väderlek eller tjällossning.

Vidare anser jag det vara en fördel att ha bra vägar och upplag när man bjuder ut skog till försäljning.
På mina kontrakt går det under benämningen tillgänglighetspremie och det kan bli många lass med grus.

Ja jag skulle då inte känna mig tillfreds som säljare om jag inte har en produkt som är bra nog att bjuda ett pris på utan extra åtgärder före. Ännu värre om det inte ens är på egen mark. Det är väl självklart att säljaren har sånt klart. Grus från skogsbolag ska köras när det inte gått till på ett normalt sätt och det blir skador. I övrigt är det mitt ansvar som skogsägare att ha vägar så man kan bedriva skogsbruk. Men det är så jag resonerar och jag vet hur många snikna skogsägare det finns som förväntar sig att man helst ska bygga väg gratis innan avverkningen ens startar.

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419348 Kan väl bara tillägga att vid senaste slutavverkning så gjorde jag ett 200m instick för att korta ner sträckan vid skotningen.
Vägen har jag nyttan av vid nästa gallring i området brevid

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Göt  
#419349 Blir vägen sönderkörd så är det väl klart att dom ska laga, men annars får man väl stå med grus själv.

Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

isteskog  
#419350 Nu var det väl så att det var en annan skogsägares väg det skulle köras på. Skulle jag vara den skogsägaren så skulle nog jag helst få några lass 0.40-60 påkörd före avverkning om jag skulle släppa till min väg. Bättre att förebygga än att ev få nybygga en väg som är lite dålig från början. Det bästa är väl att avverka när bärigheten på vägen är bra, men i de södra delarna av landet är det ju lite svårt med de vintrar vi har numera. :???:

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419353 @ ananders
Läs en gång till, s a k t a...

   TS
Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

tallen100  
#419357 Jag tycker skrivarn satte snåljåpen på plats på ett förträffligt vis :geek:

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

ananders  
#419358
Skrivarn skrev:@ ananders
Läs en gång till, s a k t a...


Kärna i det hela kanske inte handlar om gruset men varför skriva det överst i inlägget då och göra en sån stor sak av det när du avvisade den snikne köparen. Varför inte vara ärlig mot honom om att du inte tyckte om hans beteende och hans dåliga bud.

Användarvisningsbild

Re: Snikna virkesköpare

Skrivarn  
#419360 @ ananders

Jag skrev ju faktiskt till honom i mejlet, att på grund av mina tidigare erfarenheter av det skogsbolaget han föresträdde, så om deras policy fortfarande var i samma linje, så behövde han inte kontakta mig... Det står faktiskt i texten - tänka sig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Snikna virkesköpare

tallen100  
#419363 Ja bara att han kontaktade dej och betedde sej som han gjorde bevisar ju en hel del.
Hur som helst så är det ju säljarens villkor som gäller, vill någon köpa så är det bara att rätta sej efter det och ev förhandla på rimligt vis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).