Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761547 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406883 Kolla kategorin redskap på maskinisten så hittar du inspiration.
De finns en specialcylinder med fäste i mitten o kolv i bägge ändar just för repskapslåsning hos ålö tror jag

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#406887
halvproffs skrev:Utsökt precision som vanligt!! Skruvar du bort gångjärnen sen och klär med panel?


Jag har grubblat fram och tillbaka på hur jag ska göra. Nu är jag inne på att dölja gånggjärnen med panelen, fräsa eller såga spår för dem på baksidan av panelen.
Kaske gör jag fel.? Det dumma med den lösningen förutom extra jobbet är att dörren kommer lite längre ut i dörrhålet....

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Eerik  
#409016 Efter att wireblocket (resterna av det) ifrån kranen legat till sig lite på golvet i traktorn under ett par år kände jag att det var dags att ta tag i problemet. Kopierade väl mer eller mindre designen rakt av men gick upp lite i dimensionerna på materialet. Tror vi tog 4 eller 5mm plåt till sidorna på blocket istället för den gamla som var väl klent dimensionerat med 3mm. Hjulet kunde vi återanvända. Jag ville lacka det svart först som orginalet och som kranen men min bror som är plåtslagare och har möjlighet att galva detaljer övertalade mig om förträffligheten i att galva så mycket man kan. Och så här i efterhand måste jag erkänna att det faktiskt ser helt okej ut även monterat på kranen, det bryter av lite. Plus att det håller bättre än lacken skulle gjort vilket är ett plus :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419203 Jag har länge retat mig på att inte kunna få ut det sista av diskmedlet i flaskan, så ikväll blev det en enkel hållare för diskmedelsflaskan.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallen100  
#419213
Niking skrev:Jag har länge retat mig på att inte kunna få ut det sista av diskmedlet i flaskan, så ikväll blev det en enkel hållare för diskmedelsflaskan.
DSC_0253.JPG

/Niklas

Ett annat knep är att slå i en skvätt vatten och skaka runt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419242
tallen100 skrev:
Niking skrev:Jag har länge retat mig på att inte kunna få ut det sista av diskmedlet i flaskan, så ikväll blev det en enkel hållare för diskmedelsflaskan.
DSC_0253.JPG

/Niklas

Ett annat knep är att slå i en skvätt vatten och skaka runt :wink:

Visst, men jag är van att dosera efter koncentrerat diskmedel och vill göra så fortsättningsvis också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

uffejohan  
#419279 Niklas verkar vara en man av rätta virket, Västgöte måhända?? Har han möjligen något bra tips för en smålänning att klämma ut sista resterna ur kaviartuben???

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Tosca  
#419281 Första biten måste ju mangeln vara idealisk, om man nu råkar ha en sån tillgänglig.
Annars en det nog en skärbräda under, och ett lite rundat handtag eller skaft av något slag att stryka tuben slät med.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

bema  
#419296 Ta brödkaveln istället.....Den brukar ju finnas i köksregionen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419301 Om du inte är en snål smålänning, så finns det en tubupprullare att köpa på t.ex. Ica. Själv använder jag händerna och plattar till tuben mot bordet så gott det går. Brukar gå att klämma fram en del kaviar den vägen.

Och ja, jag är västgöte
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419306 När jag träffade min sambo som är uppvuxen i Falköpingstrakten fick jag hör där säger man : kostar de nåt?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

uffejohan  
#419309 Jo så är det gnisten. smålänningen frågar vad det köster, västgöten undrar om det köster nåt....

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallen100  
#419310 Klipp isär tuben (med en uttjänt sax) och gröp ur det sista.. inte slicka med tungan, vassa kanter :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

bema  
#419316 Brukar klippa itu tandkrämstuben när en del säger det är slut. Räcker till fem omgångar.

Jag är smålänning....... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419405
uffejohan skrev:Niklas verkar vara en man av rätta virket, Västgöte måhända?? Har han möjligen något bra tips för en smålänning att klämma ut sista resterna ur kaviartuben???

En sådan här manik!

/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).