Verkstan

Extra kraftuttag?

27 inlägg 12666 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#419211 Har en Belarus 562xl, har en skogsvagn med eget hydraulsystem, pumpen sitter som brukligt på kraftuttaget.
Nu till min fråga, hur funkar det att få till det på traktorn så att man får pumpen fram istället?
Det är ju många som har frontpump.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

rikard_e  
#419216 Har lite svårt att förstå. Vill du flytta fram befintliga pumpen till fronten?

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

halvproffs  
#419230 Ser inga fördelar med att ha pumpen framtill. Traktorn blir längre och i de flesta fall är även tanken där så det behövs rejäla skydd om man kör in i ett träd så det inte blir skador. Sen ska det dras slang hela vägen också. Till din fråga, hur funkar det? Beror på om traktorn har hål i fronten för att få dit en axel till pumpen. Axeln måste även vara urkopplingsbar annars går pumpen hela tiden och oljan blir för varm.
En som vet mycket bättre än mig är @ulfgustav eller @gnisten83.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419232
Bild

Frontpump, ja det kan vara en bra idé.
Den kopplas direkt på vevaxeln remskiva och snurrar då alltid när motorn är igång tyvärr.
Bilden lånad från nätet. men där ser man hur en mer fabriksmässig installation såg ut på 60-talet

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419241 De har varit frontpump på alla traktorer på gården sen första traktorn fick griplastare -80, den 4e nu.
De är bara bm650 som haft urkopplingsbar kardan till pumpen och de var bara ibland vid snöröjning den kopplades ur.
De senaste 3 byggena har haft tanken på taket och så kort byggda i nosen att om du svänger fullt förbi ett hinder så klarar sig pumpenom du får förbi framhjulet men självklart behövs ett skydd för pumpen ändå.

De behöver nog vara en typ av ventil så du dumpar flödet direkt till tank för att slippa att köra stora flöden genom ventilpaketet när du hjular på väg eller nåt annat där du inte använder flödet under längre stunder och du får en extra säkerhet att kranen inte rör sig om du råkat trycka till spakarna.

Har du lika stor tank i volym som pumpen ger i liter är inte varmgång i oljan nåt problem utom möjligen vid fullgas hela dagen när de är 30grader.

Pump på kraftuttaget har fördelen att den kan stängas av dock sitter den ofta trångt vid draget och de är mer än en som knäckt kraftuttagstappen ell pumpens växellåda vid typ dikesövergång

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#419244 Nja varför jag slängde ut frågan var för att det, dels är jäkla trångt mellan draget o pumpen, har haft två missöden innan!
Och dels så skulle man få kraftuttaget bak ledigt. För det går att köra det drivhjulsberoende, och kanske sätta drift på vagnen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

mikael_s  
#419245 Pump och tank fram så kan du sälja frontvikterna! Mycket bra att få undan pumpen från kraftuttaget och få vikten där den gör nytta. Den extra längden (30-40 cm?) stör inte mycket. Och långa slangar/rör fungerar som eljekyl, men de får inte väljas för klena.

Sätt en kardan direkt på vevaxeln/remskivan till pumpen. Weimer säljer medbringare. Att oljan pumpas runt konstant är inte något stort problem, är ju samma i traktorn. Vill man inte ha oljan till ventilpaketet kan man sätta en elstyrd ventil fram vid pumpen så oljan går direkt tillbaka till tank när den inte behövs. Igen, Weimer har.

Eller remdriven pump som i bilden ovan. Se bara till att det blir rätt dimensionerat så remmarna klarar överföra effekten du vill ha ut. Jag har klokoppling till pumpen så kan stänga av systemet helt.

Tänk bara på att du inte kan ta samma pump du har på kraftuttaget och sätta fram. Dels går den åt fel håll och dels är den dimensionerad för lägre varvtal.

Edit: gnisten hann imellan

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419251
Exempel

http://www.mascus.com/agriculture/used- ... k7m5i.html

En intressant lösning vore ju att skaffa en front-pto på riktigt.
De är schwajnigt dyra men kan ju vara intressant i vissa lägen.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419252
mikael_s skrev:Eller remdriven pump som i bilden ovan.

Nej, den drivs av vevaxeln direkt.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

JohannesG  
#419322 Jag har också funderat på att montera pump fram, men vill inte ha tanken där. Jag har kraftuttag fram på traktorn, det var standardutrustning på MB trac :-BD. Och någon extra vikt behövs ju inte där heller då 60% av traktorns vikt ligger på framaxeln.

Men nu till min fundering. Skulle det vara möjligt att montera tanken på vagnen och pumpen fram på traktorn och sedan ha riktigt grova slangar med lika grova snabbkopplingar mellan? Eller finns det inte tillräckligt stora snabbkopplingar? Givetvis kopplas även pumpen till/från samtidigt som vagnen. Vill inte vara med om att man av misstag lägger i främre PTO och där sitter en pump på 120l/min med båda ändar pluggade.

Användarvisningsbild

Re: Extra kraftuttag?

magnusbygg  
#419324 Skulle man inte kunna sätta pumpen vid sidan av motorn, driven med en rem?
Då slapp man problemet med att behöva byta pump, för att den är felvänd!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419327 Tror nog att sugledningen bör vara hel och inte så lång att du har tanken på vagnen, blir svår att få luftfri vid uppstart.

I princip skulle de väl gå att driva pumpen med rem men de blir en betydligtkraftigare grejer än generatorremmen, den måste vara bra spänd för att få ut 90A där och hydrauliken tar ut betydligt högre effekt än de

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

Jim_90  
#419333 Går ju att ändra rotation på din pump

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

mikael_s  
#419364
Slurfi skrev:
mikael_s skrev:Eller remdriven pump som i bilden ovan.

Nej, den drivs av vevaxeln direkt.

Ah, my bad. Ser ju det nu.

Remdriven pump går bra men vid en viss överförd effekt slirar remmarna. Då går de av ganska kvickt. Har jag hört...
Men rätt dimensionerade funkar de fint. De blir ju dessutom som en form av "säkring" ifall pumpen skulle skära fast eller något.

Får man plats att ha pumpen jämte motorn, vänd "bakåt", är det ju fint. Men ofta sitter en massa annat tjafs ivägen, generator, kylare, etc.

Att ha någon koppling mellan tank och sugsidan av pumpen tror jag inte man skall. Dels skall det vara väldigt lätt flöde, gärna med tanken högre än pumpen, och så vill man absolut inte ha in luft i sugledningen. Kavitation i pumpen är obra. Kort, grov och tät sugledning är bra.

Snabbkopplingar skall man nog vara försiktig med överlag, speciellt på returen. De stryper flödet en hel del och fallerar ibland, dåligt för ventilpaketet om den fria returen inte längre är fri.

Så här ser mitt ök ut. Ca 125 l. i tanken, stort returfilter. 52cc pump kopplad 1:1 till vevaxeln med dubbla 13mm remmar på 200mm remskivor (ger alltså teoretiskt 52 l/min vid 1000 rpm på traktorn). Överströmmaren ställd till ca 210 bar.

Bild


Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Extra kraftuttag?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419373 De var en lösning jag inte sett innan på så stor pump

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).