Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tandemoxen?

21 inlägg 12324 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40891
flisshejk skrev:Det skulle vara mycket intresant om du Dan skriver ifall det skulle bli problem med bandkrängning, jag har själv tidigare haft bandburna mindre maskiner dels en Therri 1020 samt en Farmi Trac finska maskiner och på båda dessa hade jag problem med att banden krängde på masindelen när man krökte lite tvärare. Har faktiskt tittat på tandemoxen men efter tidigare erfarenhet är jag lite försiktig, det verkar vara ganska korta band på maskindelen så det kanske funkar bra.


Har inte upplevt någon som helst tendens till bandkrängning. Har man koll på lufttrycket så borde det inte vara någon risk. Jag har testat att kränga lite med bandsidan mot stubbar och köra över stubbar/stenar med ytterkanterna av banden. Har inte sett någon tendens till bandkrängning.
Kanske är det som du säger, skillnaden i bandlängd reducerar risken (kanske till 0 ?).

flisshejk skrev: När det gäller körning på blöta marker så kan det bli problem att gående följa after en maskin med band om du inte har väldigt stora skor, marktrycket från en människa är betydligt högre per kvadratcentimeter än vad det blir efter en liten bandmaskin det är väl egentligen på såna marker man skall använda den och inte på mycket stenbunden mark.


Jag vet inte om jag förstår dig rätt men marktrycket är väldigt litet med tandemoxen. Har faktiskt kört på gräsmattan med den utan att sabba mattan!
8)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40904
flisshejk skrev:Det skulle vara mycket intresant om du Dan skriver ifall det skulle bli problem med bandkrängning, jag har själv tidigare haft bandburna mindre maskiner dels en Therri 1020 samt en Farmi Trac finska maskiner och på båda dessa hade jag problem med att banden krängde på masindelen när man krökte lite tvärare. Har faktiskt tittat på tandemoxen men efter tidigare erfarenhet är jag lite försiktig, det verkar vara ganska korta band på maskindelen så det kanske funkar bra. När det gäller körning på blöta marker så kan det bli problem att gående följa after en maskin med band om du inte har väldigt stora skor, marktrycket från en människa är betydligt högre per kvadratcentimeter än vad det blir efter en liten bandmaskin det är väl egentligen på såna marker man skall använda den och inte på mycket stenbunden mark.


Har en Järnhäst och har bara en gång råkat ut för att bandet krängt (delvis) av, detta berodde på lite oförsiktigt agerande med tung last i en nerförsbacke.

Största fördelen här i södra Sverige är att kunna köra på mossar under vintertid där marken är lagom frusen för att kunna gå på men där man inte har en chans att ta sig fram med ett hjuldrivet fordon utan att sätta sig fast rejält. Med en Järnhäst (och även en Oxe) så följer man ju inte maskinen utan går före den, och därmed så märker man ju direkt om marken blir lite för mjuk för att gå på.

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen?

flisshejk  
#41921 Dan skrev jag vet inte om jag förstår dig rätt men marktrycket är väldigt litet. Det var pricis det jag menade på blöta merker där små bendburna maskiner tar sig fram så måste man som människa ha stora fötter eller använda snöskor för att kinna följa efter. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen?

Axl  
#41941 Verkar vara en rolig leksak... Vad är det för ventilpaket? finns det vinsch? går inte så fort på väg kan jag tro...

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen?

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42945
Axl skrev:Verkar vara en rolig leksak... Vad är det för ventilpaket? finns det vinsch? går inte så fort på väg kan jag tro...


Nä, inte går det fort inte. Om den skulle gå fortare på väg (framförallt tjälad) borde det säljas njurbälte som tillbehör .. :lol:

Avatar Fallback

Re:

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67769
flisshejk skrev:Det skulle vara mycket intresant om du Dan skriver ifall det skulle bli problem med bandkrängning, jag har själv tidigare haft bandburna mindre maskiner dels en Therri 1020 samt en Farmi Trac finska maskiner och på båda dessa hade jag problem med att banden krängde på masindelen när man krökte lite tvärare. Har faktiskt tittat på tandemoxen men efter tidigare erfarenhet är jag lite försiktig, det verkar vara ganska korta band på maskindelen så det kanske funkar bra. När det gäller körning på blöta marker så kan det bli problem att gående följa after en maskin med band om du inte har väldigt stora skor, marktrycket från en människa är betydligt högre per kvadratcentimeter än vad det blir efter en liten bandmaskin det är väl egentligen på såna marker man skall använda den och inte på mycket stenbunden mark.



Nu har jag kört maskinen i drygt ett år. Flisshejk tyckte jag skulle rapportera om det blev bandkrängning. Flisshejk, jag kan rapportera att det inte blivit någon bandkrängning än iallafall. Precis som du skriver är ju banden ganska korta, det bryter väl inte så farligt då. Har kört på de flesta underlag nu, tycker det funkar bra med band. En dålig kombination är sten och uppför, vill inte gärna ge grepp. Lite ris hjälper i sådana situationer. Körde någon dag på isigt underlag i vintras. Var inte speciellt lyckat i sidlut, den gled gärna på u-profilen. Funderar på att
göra någon form av piggar som man kan skruva på i isföre. Någon som har erfarenhet av det ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).