Traktorer och processorer

Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

18 inlägg 51854 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

jannee  
#418930 Samma sorts olja som till motorsågsbensin duttar jag i dieseltanken, gör ingen skada och smörjer "kanske" spridarna något.
Har gjort så de senaste 5 åren = går åt rätt mycket tvåtaktsolja. :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

Amatöribött  
#419117 Det är nog väldigt individuellt från fall till fall hur 917 funkar men själv har jag bara haft bra resultat. När jag började på allvar få respekt för 917 var när båtmotorn cheva 350 läckte motorolja frekvent från en vevaxeltätning. Behandlade med 917 och än idag efter 10 år är motorn snustorr, sedan dess har 917 legat varmt om hjärtat, detta endast vid ett oljebyte, betydligt mindre skvätt sedan vid varje oljebyte eller inget alls. Omega 909 är värt att testa också, min 3 cylindriga turbomatade deutz motor varvade utan problem 200 varv till vid vägkörning. Helt plötsligt med samma körsätt som tidigare känns motorn betydligt mindre ansträngd.

Avatar Fallback

Re: Oljetillsats typ Omega 917 - bra eller humbug?.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419178
Elfving skrev:
bengt.a skrev:Bara att byta tätningar, är det bakre vevtätningen så är det filttätning och inte packbox

Känner mig hyfsat säker på att det där är årsmodellsberoende. Jag har bytt packbox bak på en dylik. Kolla upp detta så du får rätt grejor, mycket roligare att skruva då!

Väldigt säker på att det är filtring bak på samtliga, men packbox fram, kan ju vara ändrat på de sista. Har skruvat på en tidig och senare 6a, där skiljde det så, tror med bringare där var demonterbar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).