Vedmaskiner, flishuggar

Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

57 inlägg 44701 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160959 Skräpar och skräpar? Det finns ju inget spån öht så kanske totalmängden stickor och bös
blir mindre med klipp.
Nog tror jag vätskeurpressningen med klipp måste räknas som en fördel som sågat inte har?

Trejon
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

mobiklur  
#195104 Har byggt automatik till vedmaskinen och kört genom 20 kbm i höst med mycket gott resultat. Den kan köras i tre lägen; manuellt, semi-auto och full-auto beroende på hur vedstocken ser ut. Krokig ved och klenved kan behöva handpåläggning och då passar normalit inte köra i full-auto.
Operatören skyddas med kåpor som bryter alla rörelser vid öppning, alla funtioner kan snabbstoppas och maskinen kan nödstoppas.
Kommer att öka hastigheten på matarbandet för att korta cykeltiden något men i övrigt fungerar maskinen bra.

Tog ett videoklipp när maskinen driftprovades - se klippet + en teknisk spec.

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

skogslasse  
#195107 Snyggt!

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

Boarpan  
#195375 Eftersom din funkar och de andra inte gör detta så är ju din ovärdelig. Snyggt jobbat.

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

stegmaster  
#259374 Estländarna verkar gilla Sami autochopper. Blandat med lite palax.


   TS
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

vedhandlaren  
#259504 intresant

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

loppan  
#259519 Jasså det är så bensinstations veden framställs.
Ganska hög automatiseringsgrad ändå,inte så mycket personalkostnad förutom paketeringen i småsäck.
Är råvarukostnaden högre eller lägre tro?

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419171 Lyfter en gammal tråd.Hur har det gått för Sami blev det en flopp? Någon som provkört maskinen eller äger en Sami,har det kommit några andra vedmaskiner som är automatiserade?

Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

ryared  
#419209
skogslasse skrev:Varför är det inte fler som gör helautomatiska vedmaskiner?
Ta t.ex kisa kubik. Borde det inte med ett ganska enkelt styrsystem gå att göra denna helautomatisk, istället för att en operatör ska stå och hålla i joy-sticken.
Är det av rädsla för att köra sönder maskinerna mekaniskt man inte implementerar detta? Borde ju relativt enkelt gå att sätta in övervakning på t.ex kedje brott och dylikt.
Nu har inte jag någon direkt erfarenhet av vedproduktion men känns som att man borde få upp produktiviteten ordentligt om operatören istället kunde gå runt och sköta logistiken (byta säckar, fylla på inmatningsbord etc.)
Någon som har uppgraderat sin vedmaskin till helautomatisk?


Finns att köpa till Kisa för en ca 90 000 kr.


Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

ryared  
Avatar Fallback

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419466 Funkar det utan strul e det kanon,men 90 tusen tycker jag låter som ett högt pris för ett styrsystemet,passar det på andra vedmaskiner än Kisan?

Användarvisningsbild

Re: Nya vedmaskiner från SAMI (Finland)

kjetilroeste  
#445664 Noen her som har noen erfaringer med autochopper? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).