Öppna kategorin

Riksbanken kan införa e-krona

29 inlägg 5175 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

jannee  
#418749 Finns ett gammalt uttryck: Cash is King, detta gäller och kommer alltid att gälla.
Vore det så väl att det endast vore via bank du kunde få kredit skulle skuldfällorna drastiskt minska. Kreditkort = satans påfund 😡
Köp på avbetalning, helt ok eftersom säljaren få stå för krediten och varuvärdet överstiger krediten = helt ok.
Låna på förhoppningar är däremot rena vansinnet och TV 3 visar ofta exempel på vad det då kan ställa till med.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#418750 Helt rätt jannee!

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#418756 Cash is king kommer från en tid då det antingen var kontant (cash) eller lån/kredit. Det gällde då och om man kunde betala kontant ansågs det ge ett mer stabilt intryck. Idag är anses du lite lantligt bakom om du inte låter dina pengar arbeta, vilket de inte gör i madrassen. Köper du mark för pengarna låter du dessa arbeta (tillväxten är inte så hög men risken är som regel väldigt liten), så också om du t ex investerar i företag/aktier/utbildning osv. Att låna till *konsumtion* är en extrem, och det du ser i t ex TV 3. Att aldrig låna till något utan att alltid spara ihop allt innan du investerar är lika mycket en extrem, och lika mycket att slösa med pengar. Cash is king gäller *delvis* bara man inte ser cash som fysiska pengar i handen (som ju per definition inte arbetar) och delvis inte eftersom även lånade pengar är *king* - bara man ser till att hålla koll på balansen I sin lånekvot.

Det verkar som om du o Tallen anser att det är ok att investera på kredit (avbetalning), så där är vi lika. Kreditkort dock kan vara mycket användbara. Min sambo och jag har ett *gemensamt* utan årskostnad som är räntefritt i 65 dagar. Eftersom vi alltid betalar hela beloppet vid varje månadsslut underlättar det vår ekonomi då vi vid varje månadsslut kan föra bok och se hur mycket vi gjort av med *gemensamt* under månaden. Det är en buffert som aldrig kommer riskera bli ett slukhål. De som ser på kreditkort som "gratis" pengar är återigen de som dyker upp i TV 3.

Tittar man på hur lånekvoten ser ut över inkomstlager i Sverige så är det få rika/förmögna som inte har lån, och lika ovanligt att de har en lånenivå som är i närheten av deras tillgångar.
Bland de som har mindre/lite pengar ser det annorlunda ut. De är överrepresenterade bland båda ovanstående grupper. Den gamla tiden Cash is king är inte längre sann, men den gör dig mer immun mot både ekonomisk dumdristighet och möjligheten att tjäna mer pengar (dvs göra pengar av pengar).

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418819 Jag köper inte argumentet att det är pengaformatet som bär skulden för att folk shoppar över sina tillgångar. Det är helt och hållet en personlig inställning till pengar som avgör detta. Men lite sunt förnuft hos folket skulle sms-låneföretagen inte finnas.
Det är länge sen som man fick lönen i ett kuvert och kunde på det sättet se direkt på tjockleken av kuvertet/plånboken när pengarna började tryta. Dessutom var väl lönen så låg då att pengarna tröt ganska direkt efter att de viktigaste räkningarna var betalda...

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#418843
Palms skrev:Jag köper inte argumentet att det är pengaformatet som bär skulden för att folk shoppar över sina tillgångar. Det är helt och hållet en personlig inställning till pengar som avgör detta. Men lite sunt förnuft hos folket skulle sms-låneföretagen inte finnas.
Det är länge sen som man fick lönen i ett kuvert och kunde på det sättet se direkt på tjockleken av kuvertet/plånboken när pengarna började tryta. Dessutom var väl lönen så låg då att pengarna tröt ganska direkt efter att de viktigaste räkningarna var betalda...

Du har rätt till viss del, men många som hamnar i lyxfällan vet knappt hur riktiga pengar ser ut.
En del drar sitt kort tjugo gånger om dagen och plötsligt är det tomt (många bäckar små), det är nog bra att lära sej handla med sedlar och få lite känsla för vad saker kostar och hur mycket som finns kvar i plånboken.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418916 Lättare med swish än med kontanter. Nu skall jag betala mina vänner 340:- var, först in till stan och hitta en bankomat, sen växla till jämna pengar...

Nej, kontanter är bara bäst om det är svarta pengar.

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Pannben  
#419058 Smidigt med kort och swish?? Kontanter behöver ingen kopplingstid utan finns här och nu! På hembygdsdagen tidigare i höstas sågs tydligt detta. Vid korvgrillen blev det ingen fart, då många inte hade kontanter utan skulle betala med de "moderna och smidiga" sätten.
En annan aspekt är betalningssäkerheten när man har med okända kunder att göra för mindre arbeten. Om man redan via telefon säger, kontant betalning eller du får leta efter någon annan som kan göra jobbet är risken mycket mindre att man blir utan blåst.

Det har inget med svarta pengar att göra utan överlevnad som företagare!
Senast redigerad av Pannben tis 03 jan 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

JensSkoog  
#419068 Det där är en bra poäng, "Pannben" :wink:

Har själv genom min korta tid som ägenföretakare lärd mig att säga "cash in hand" till okände kunder. Har vid ett par fall jobbat två-tre timmar med häckklippning och lastning på slepvagn, gett dom faktura och senn inte hörd något. På telefon får man höra att dom ska betala, men det kommer inga pängar, och vem går till fogden för att indriva en mindre summa. :surp:

Nu säger jag cash gentemot kvitto, och att jag lämnar lasset i en
hög mitt i inkörslen om dom inte hämtar fram pängar :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#419069 Fast t ex Swish *är* ju kontant! Det går inte att föra över pengar om dessa inte finns på kontot, lika lite som du kan "överföra* en bunt sedlar om dessa inte finns i handen. Be de Swisha först och sedan gör du arbetet.
För korvgrillen likväl som kassan i matköp finns redan idag tekniska lösningar för att via t ex NFC (near field communication) överföra likvid mycket snabbt från kort till elektronisk kassa. Att dessa inte används är inget argument för fysiska pengar per se, utan bara ett bevis för att den tekniska mognaden hos personer och föreningar inte är där den skulle kunna vara idag.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

jannee  
#419074 Varför ska allt ske så abrupt.
Chemgineer är låst för den nya tidens melodi.
Bättre är att låta alla betalningssystem få leva tills de automatiskt fasas ut, bl.a. p.g.a. användarnas ålder.
Jag varken kan swicha eller ta emot swich, men betala kontant och ta emot kontanter. Ska vi gamlingar återigen åsidosättas?
Eftersom kvitto ändå ska skrivas kan man också betala med papper (pengar).
I mitt tycke bättre skynda långsamt än göra fel :grin:
Fakta är att när jag handlar utomlands får jag LÄGRE (bättre) pris när jag betalar kontant än med kort. Dessa valutapåslag + andra olika avgifter blir en stor kostnad till slut.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#419093 Det räcker t.e.x att batteriet i den smarta fånen lägger av, så blir det ingen betalning, så visst är det smidigt :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#419095 Nä bort med alla klumpiga smartfånar och börja nytillverka Nokia 3310 så får ni plats med en plånbok i fickan.
och man kan åter börja prata med folk utan att dom sitter med näsan i fånen och kollar facebook varannan minut :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

sundelius  
#419161
tallen100 skrev:Nä bort med alla klumpiga smartfånar och börja nytillverka Nokia 3310 så får ni plats med en plånbok i fickan.
och man kan åter börja prata med folk utan att dom sitter med näsan i fånen och kollar facebook varannan minut :roll: :mrgreen:

Eller skogsforum :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#419163
sundelius skrev:
tallen100 skrev:Nä bort med alla klumpiga smartfånar och börja nytillverka Nokia 3310 så får ni plats med en plånbok i fickan.
och man kan åter börja prata med folk utan att dom sitter med näsan i fånen och kollar facebook varannan minut :roll: :mrgreen:

Eller skogsforum :mrgreen:

:lol: Jo.. ja men det är ju en annan sak, det kan ju leda till intressanta samtal om t.e.x motorsågar :wink: .
Fejsbok handlar väl mest om någon som städat eller köpt mjölk på Ica :wink: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).