tis 29 nov 2016, 11:04#420815
Hej intressant disskusion ni har dragit igång.
HVO är som ni skriver ett dieselbränsle som bara bidrar till det korta CO2 krettsloppet.
Intressant att läsa om er som har hinkat i HVO i gamla motorer då en eftertanke med HOV kan vara att gamla motorer kan behöva tillsatsämnen i bränslet för att smörja interna komponenter i bränslesystemet.
HVO är fritt från syre vilket gör att det inte börja växa i tanken. Bränslet har en kortare kolkedja med en högre andel väte vilket göra att det har lägre densitet än MK1 men trots det högre energiinnehåll. Detta bidrar ochså till det höga cetantalet på ca 75 dock inte helt optimalt för bensin vilket ger ett lägre oktantal (har inte koll på det då det inte är relevant).
Bränslet brinner på så vis snabbt ock lätt vilket göra att sot avgaserna minskar vilket ni kan se på filterna som är något mindre sotiga och mindre kleggiga. Däremot så behövs fortfarande AdBlue för att bekämpa NOx.
Det som Gunnar nämner är ren skitsnack då allt som jag redan har skrivit minskar avlagringar inne i motorn men ta det som hans personliga åsikt.
Att köra med HVO som bränsle har ur det enskilda fordonets påverkan nästan enbart positiva effekter.
Det finns biobränslen som man kan lägga till i HVO för att rena avgaserna ytterligare men där finns det inge produktionsapparat på plats ännu, men potential finns.