Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 75059 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#409634 36 splines verkar vara ganska vanligt när man letar, men det är inte så många som anger diametermått på axeln men jag tror inte det ska vara hopplöst att finna nåt som passar. Jag ska mäta och räkna på lite överblivna nav jag har ligger i verkstan och se om det styrker min teori att det är någorlunda standardiserat.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409641 Efter att ha googlat på mått och antal verkar det som du säger vara vanligt med 36splines, men diametern var inte lika lätt att hitta. Ett problem med MB är ju att de så långt som möjligt undviker tum, om det är fallet här vet jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#409663 Lite dåligt med passande nav i mina gömmor, de som jag tänkte på har redan fallit offer för modifiering och det övriga var långt ifrån att passa, det var nåt Volvo 240 nav och nåt Saabnav kvar i hyllan.
Alternativ att söka på: Moto-lita, stor sortering på egna nav, dock troligtvis mest tum. Dalhems säljer många av de stora tillverkarna, Luisi, Momo mfl.
Hittade även någon Engelsk sida som sålde gokartgrejor, där fanns både nav och rattstång lämpligt för hemmafixare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#409675 Okej, men tack ändå.

Ringde Signalen idag, de skulle kolla på det och höra av sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#409763 Ytterligare en möjlig lösning. http://www.arodsmek.se/vara-tjanster/splines-kilspar/

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#410004 Har inte hört något från Signalen än.

Funderar på en annan lösning, kan man på ett säkert sätt skarva ratt-axeln utan att behöva svetsa i den? Funderar över att i så fall kanske trä över en hylsa över skarven och ett par genomgående skruvar på varje sida om skarven. Eller finns det något bättre sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#410006 Givetvis kan du skarva axeln, det är ju fingertoppsstyrning på Mercan. Om du kapar och skarvar mitt på stången, bakom nedre panelen så är det ju enkelt att återställa utan att det syns. Det vore väl fiffigt med en tur till en skrot med ett skjutmått i högsta hugg och leta efter någon lämplig donator som är enkelt att få tag på ett nav till. Självklart kan man skarva ovanför översta lagringen också men då kräver det kanske lite mer precision på eventuella skarvbitar, men det är ju inte nåt problem om du har tillgång till en svarv.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#410012 Ja det är klart, med orbitrolstyrning behöver det ju inte vara lika starkt som exempelvis en gammal traktor eller bil med muskel-servo, tänkte faktiskt inte på det. :oops: Om jag skall skarva så tänker jag göra det mellan övre lagringen och knuten vid Orbitrolen, alltså under panelen. Kanske kan leta på skroten, eller så köper jag rundgärn och gör en egen axel och nav, skall ju bara vara 6st skruvhål för att kunna skruva fast ratten.

Har tyvärr inte tillgång till svarv.

Vilket är bäst? Genomgående skruv eller skruv som går in i "gropar" i axeln? Hoppas ni fattar vad jag menar. :???: Vill ju absolut inte få något glapp...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#410023 Om jag skulle välja att montera ett snabbfäste, vad rekommenderar ni? Finns ju allt från 350kr till över 2500kr (kollat lite på http://dalhems.com). Sexkant eller splines?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#412609 Hörde inget från Signalen eller rättare sagt Swedmog, så jag ringde upp dem idag och fick prata med Johan (det är han som har bäst koll på MB trac) Det enda de kunde erbjuda var en begagnad ratt, men för knappt 700kr +moms var det inte så farligt med tanke på att jag får något som är original, och jag behöver inte modifiera traktorns rattstång. Det blir till att kapa rent så jag bara har själva navet kvar och gänga upp några hål för att fästa en ny ratt i. Funderar nu på att till en början göra en enklare variant av den vikbara ratten, där ena halvan skruvas fast/loss med Vingmuttrar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#412613 Angående snabbfäste tror jag att en lite modifierad version av ett kamera-snabbfäste av Arca Swiss typ skulle funka. Är för övrigt inte heller så avancerat att tillverka själv, varken plattan eller hållaren. Har själv gjort några extra plattor till mina kameraprylar.
1476382231_induro-qrt70.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#418787 Till slut blev det en ratt av samma typ som den Ölmsdad smide tillverkar, fast mycket billigare. Det dyraste var rattnavet vilket redan nämnts i tråden.

Har provkört en dag nu, och förutom att jag saknar rattkulan (vilket skall ordnas snarast) så tycker jag den funkar riktigt bra.
Lindade ratten med hockeytejp, får se hur det fungerar. Fastnar det för mycket smuts i får jag hitta på något annat. Håller inte på med sport själv så jag har ingen erfarenhet av sådana produkter, men det var billigt. :wink:

Jag låter bilderna tala för sig själva och avslutar det hela med kort video:
1479410347_jg_170511234.jpg
1479410349_jg_111336173.jpg
1479410350_jg_183257093.jpg
1479410331_jg_161702929.jpg
1479410353_jg_134930835.jpg
1479410361_jg_133003259.jpg
1479410330_jg_105713300.jpg
1479410336_jg_105728313.jpg


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418793 Riktigt fint, extra kul med hemgjort. Inspirerande verkligen.
Vad är ytterdiametern?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#418805
Slurfi skrev:Riktigt fint, extra kul med hemgjort. Inspirerande verkligen.
Vad är ytterdiametern?

Tack! Ja det är något speciellt med det man tillverkat själv. Och skulle problem uppstå är det nära att klaga hos tillverkaren. :lol:
Ytterdiametern blev 41cm, siktade på 40cm när jag började bygga. Blev ganska lagom tycker jag, original i traktorn är 45cm men det är onödigt stort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Storken  
#418826 Mycket elegant ! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).