Skogsmiljö och Trädlära

Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

15 inlägg 4959 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

isteskog  
#418704 Naturen själv sköter om anpassningen till ett varmare klimat! Det har den gjort förr .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Huggar Herman  
#418706 Jo, men inte på så kort tid.....

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

isteskog  
#418708 Tror jag nog. Mätningar har inte gjorts så länge. Man kanske ska sluta plantera och låta självföryngringar bestämma vad som ska komma upp ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418711 Om man tittar på skalan som ett träd upplever, så varierar klimatet (eller snarare vädret) i Sverige rätt så mycket. Från 1860 till 1930-talet så blev det 1,5 grad varmare, och nu är det snart plus 2 grader från 1860. Nu är detta årsmedelvärde, kanske man skulle tittat på vädret under växtsäsong istället.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Huggar Herman  
#418713 Nu måste vi skilja på begreppen väder (Det du ser när du tittar ut genom fönstret.) och klimat. (Det som ger långsiktiga förutsättningar för hur djur och växter lever.) Växterna har ganska god förmåga att klara vädervariationer, men förändras klimatet så förändras förutsättningarna för växtligheten och därmed också landskapet.

Man kan med ganska god noggrannhet rekonstruera historiska temperaturserier genom att studera borrkärnor.
Då kan man se att temperaturförändringen de senaste åren är ungefär 10 gånger snabbare än de naturliga variationer som kan observeras historiskt. Jag har svårt för att tro att naturen ska anpassa sig till det på ett sätt som är omärkligt för oss.
På våra breddgrader så är det ju inte alls säkert att det behöver innebära något negativt med ett varmare klimat på kort sikt. Iaf. om man bara tittar på volymtillväxt. Det uppstår istället andra problem med ökade markskador vid drivning och mer svampangrepp och liknande som vi inte är vana vid.

Att köra med enbart självföryngringar är förstås en lösning, men det kommer garanterat att påverka produktionen.

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418715 Kalla det väder eller kalla det klimat men vad som hände för tusen eller mer år sedan har liten påverkan på träden idag, utan det är i storleksordningen 100 år. Och då kan vi konstatera att det har blivit varmare lika snabbt eller snabbare än det har blivit de senaste 20 åren.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418716 Sedan är det ju frågan om det är varmare klimat som sådant eller enstaka extrema väderhändelser (frostnätter under växtsäsong, stormar, snökanoner etc.) som påverkar träden mest under en livscykel?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 17 nov 2016, 09:54, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418718 Skulle vara intressant om man kunde jämfört förändringarna de senaste 100 åren med 30 och 40-talens väderomslag.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Torbjörn Johnsen  
#418724 Det här var en intressant diskussion. Jag funderar över om växtsäsongens längd har ökat. D v s att skogen börjar växa tidigare och/eller slutar växa senare på året. Enligt den här sajten:
http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla- ... d=313&pl=1
Så har växtsäsongens längd ökat, framför allt i södra Sverige. Det skulle ju då innebära att man får en veckas längre tillväxt vilket i alla fall borde bli några milj kbm mer per år och då kan ju inte all tillväxtökning tillskrivas bättre plantmaterial eller bättre skogsskötsel.

När jag besökte Tönnersjöheden i somras frågade jag Ulf Johansson på SLU om de kan se en ökning av växtsäsongens längd i deras mateorologi-statistik (de har en egen mätstation sen lång tid tillbaka). Han sa tvärs emot informationen i ovanstående länk att de inte kan se någon sådan. Variationen mellan enskilda år kan vara mycket stor men de kan enligt Ulf inte utläsa någon långsiktig trend.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Huggar Herman  
#418727 Kan det i så fall vara ljuset som är den begränsade faktorn och inte temperaturen?
Jag tycker mig uppleva, helt utan några vetenskapliga belägg för det, att där jag bor så får träden blad tidigare på våren och behåller dem längre på hösten än för 30 år sedan. Minst ett par veckor per säsong.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418757 Hade ljuset styrt lövsprickning och lövfällning, hade vi garanterat inte sett någon förändring i dessa tider.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Älgfoderodlare  
#418783 Det man fick lära sig i skolan om mitt landskap Härjedalen var, att det hade ett utpräglat inlandsklimat. Med varma torra somrar o kalla snöfattiga vintrar. Och på 60-talets barndomstid, minns jag inget annat än knastertorra mosshedar med bara tallskog. Och man kunde sitta o pimpla på vårisar till i början på Maj. Men under de senaste 20 åren har detta märkbart förändrats. Brunnar som sinade på 90-talet är idag aldrig torra. Tjälen går ur marken tidigare o jag upplever att det har aldrig varit så grönt i Härjedalen som det är nu. Men med det kommer ju också möjligheten att kunna öka mängden producerad biomassa, då dessa behöver vatten o CO2 som har ökat i andel över året. Men det bör ju även ha påverkat hur den biologiska mångfalden har ökat. Kanske inte i antal arter, men arters utbredning o mängd i regionen. Därför är det ju också lite roligt att det just nu går att öka andelen trädarter som inte skulle ha klarat sig lika bra i tidigare klimat. Men framförallt att kunna öka andel total biomassa / areal av de mest värdefulla trädarterna vi har.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

Älgfoderodlare  
#420860 Nu bör ju snart forskarna börja att enas om vad som är viktigast på kort sikt, för att skapa bäst effekt mot den globala uppvärmningen o CO2 utsläppen. Utsläppsökningen har kulminerat säger man från internationellt håll. för att då göra störst påverkan borde väl det vara viktigast att öka den snabbast växande biomassan vi har i våra skogar, träden. Blåbär o lingon är nog inte utrotningshotat vare sig i Sverige eller globalt. Så då bör väl ärade forskare som mätt påverkan i bärrisbeståndet, ändå instämma i vad som är totalt sett bäst för vår natur på kort sikt. Så när de går ut o påtalar skogsbruksåtgärder som går stick i stäv med vad andra forskare gör. Då blir det svårt för markbrukare att förhålla sig till det som är bäst för våra mål. Att både kunna bidra till en positiv miljöpåverkan men också våra egna tillväxt o därmed ekonomiska mål. Ökad samsyn o råd efterlyses från forskarsverige !

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kräver nya skogsskötselmetoder

jannee  
#420866 Finns knappt någon vuxen i Sverige som inte märkt att vi fått ett mildare klimat, mest märks det på vintrarna. Å andra sidan kan man fundera eller diskutera hur ovanligt detta egentligen är?
När jag gick i skolan på 50 och 60 talet fick jag bl.a. lära mig att det odlats/växt vindruvor så långt norrut som i Luleå.
Om det nu var på sten eller bronsåldern låter jag vara osagt.
Vi kanske är inne i en cykel av milda vintrar, sedan hur lång cykeln är lär man aldrig få veta.
Medeltemperaturen på jorden lär visst stigit, dessutom icke obetydligt, detta i sin tur kan påverka Norden på 2 helt skilda sätt. Antingen blir det varmare/fuktigare eller betydligt kallare. Allt beror till syvende och sist på hur Golfströmmen förändras. En del forskare varnar för att den kan ändra riktning, andra för att den delvis kommer att upphöra. Den som lever få se.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).