Öppna kategorin

Riksbanken kan införa e-krona

29 inlägg 5193 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riksbanken kan införa e-krona

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418538 http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-kan ... e-krona-1/

Vad kan det få för konsekvenser inom t.ex. skogsbruket?
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#418574 Inga som jag kan se, i alla fall inga negativa. Det är rimligt att ta det steget nu när användningen av fysisk valuta på allvar minskar i användning. Det kan komma att påverka småbetalningar, men för skog, knappast.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#418580 Det blir ett elände med all elektronisk betalning, inte konstigt att folk förhandlar sej.
Har man en sedelbunt i plånboken då vet man vad man har att röra sej med.
Och dom nya en och tvåkronorna är ett skämt, det blir inte lätt för gammalt folk med dålig syn att skilja på dom.

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#418583 Jag har inte använt fysiska pengar på en handfull år nu, och har inte saknat det heller.

Du skriver som min gamla mor, Tallen. Det finns inget självändamål i fysiska pengar längre, det har blivit en fråga om attityd o personlig preferens, inget mer.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

tallen100  
#418596 Det är behändig många gånger, visst. Men alla som har en stark rygg och orkar bära några hundralappar och vill betala med dom ska ha den möjligheten, men snart finns det inga banker som hanterar riktiga pengar och det är åt helvete. Folk ska ha möjligheten att använda sedlar, särskilt som dom nu är utbytta.

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

totte  
#418598 Så länge vi behöver betala mellan privatpersoner så behövs det kontanter. Alla har inte klösbräda och swish.

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

80-90  
#418602
tallen100 skrev:Det är behändig många gånger, visst. Men alla som har en stark rygg och orkar bära några hundralappar och vill betala med dom ska ha den möjligheten, men snart finns det inga banker som hanterar riktiga pengar och det är åt helvete. Folk ska ha möjligheten att använda sedlar, särskilt som dom nu är utbytta.

Håller med till 100%

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

JensSkoog  
#418603 Det är ochså så att när allt sker elektronisk, så finns det någon som vet vad jag har
köpt eller betalt. Det gillar jag inte, eftersom det blir lite "Big Brother sees you". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418604 Det blir svårt med svarta pengar med en e-valuta.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#418606 JensSkog, du har faktiskt presenterat ett bra argument emot, vilket antagligen från statens sida är lika tungt argument som kostnaden, som också är förknippad med främst fysisk valuta. Det är givetvis inget som skulle erkännas...

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

JensSkoog  
#418610
Chemgineer skrev:JensSkog, du har faktiskt presenterat ett bra argument emot, vilket antagligen från statens sida är lika tungt argument som kostnaden, som också är förknippad med främst fysisk valuta. Det är givetvis inget som skulle erkännas...

Det holler länge för mig att fruntimmeret kollar kontot på netbanken och frågar: "Men,
Jens, vad är det du har köpt hos motorsågsÅF'e som kostade 7250,-kr?" :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

JensSkoog  
#418611 Får lägga till att hon så säger: "Å ja, en ny såg! Men det behövde du säkert - vad
bra att du har skickliga prylar i det du jobbar med!" :lol:

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

jannee  
#418613 Ännu fler människor kommer att hamna i den s.k. skulfällan.
Ta i stället bort möjligheterna till sådana s.k. kortfristiga lån, typ kreditkort, smslån och dylikt.
Betalkort kan var helt ok, men nu kommer snart affärerna vägra ta kontanter, skyller på rånrisken.
Storebror ser dig, ja det gör han redan via mobiltelefonerna, betal/kreditkorten.
Blir e-krona definitivt finns det ingen som kan lägga undan något för framtida behov. Storebror kommer att se detta och självklart beskatta 😡
Myndigheterna har nu hållit på med att byta sedlar titt som tätt och ENDA orsaken har varit att få fram och få undan pengar.
Världens största valuta behöver inte byta sedlar - man kan undra varför :?:

Avatar Fallback

Re: Riksbanken kan införa e-krona

jannee  
#418745 För övrigt är det en befängd tankegång när man lobbar för att ta bort sedlar och mynt.
Man kan tycka att det borde finnas någon förståndig person kvar i maktens korridorer som kan förklara för jubelidioterna vilket vansinne det är att ta bort svenska folkets förmåga att betala - handla.
När det blir ett datahaveri, små har vi lite då och då men när det stora kommer, hur eller vad gör vi då :?:
Varför lägga ned en massa pengar på ett försvar - för mot vad försvarar vi oss :?:
Det räcker med att storebror hackar sig in i några servar och slår ut telenätet, lika lätt kan också storebror slå ut vår elproduktion.
Vad ska vi då med e-valuta
Företagen kanske ska börja med att betala ut lön i s.k. ransoneringskort :grin:

Användarvisningsbild

Re: Riksbanken kan införa e-krona

Chemgineer  
#418747 Janee, vi är redan där och har så varit i ganska många år nu. Det var länge sedan det fanns något fysiskt som motsvarade värdet på vår totala valuta - de ligger redan i väldigt hör grad elektroniskt (aktier, skuldbrev osv, allt). En gång i tiden fanns det ett krav på att det skulle finnas lika mycket guld som "pengar", men det är länge, länge sedan.

Jag förstår heller inte din kommentar om att det kommer leda fler människor in I skuldfälla. Varför då? Vad skulle göra det enklare än idag? Du skriver också om att man med en e-valuta inte kan lägga undan något för framtida behov. Eftersom pengar (fysiska) redan idag inte har något eget värde utan är bundet till hela samhället och vårt nuvarande samhälle skulle de bli helt oanvändbara om en tillräckligt stor cyber-attack på Sverige utförs med lyckat resultat (tänk att någon t ex lyckas slå ut börsen, det är inte helt omöjligt). Det som har värde, varaktigt värde, är inte en valuta utan sådant som t ex land, skog, fastigheter, material och kunnande. Tror att Skogsforums klientel skulle klara sig bättre än gemene man, med råge, om ekonomin slogs ut.

Spara inte i madrassen, spara i mark. Gammal sanning, fortfarande sann.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).