Motorsåg och handhållet

Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

27 inlägg 9020 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

cruisern  
#418032 Jag gör på samma sätt som ”Göt”. Jag har med min 550 för grövre fällning och för enklare arbete har jag min 536 LiXP med 2 st 4,2 AH batterier. Jag har nu bytt originalsvärdet på batterisågen till ett TechLite svärd, vilket innebär att jag även kan använda batterisågen för fällningen eftersom det svärdet kan användas för instick vilket inte originalsvärdet kan användas till. Att originalsvärdet inte fungerar med instick bekräftades av Hva / Lasse Strandell när jag träffade honom. Jag har även med min Jred ute i skogen som reservsåg

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

cruisern  
#418040 En annan aspekt av att använda en lätt batterisåg tyg 536 LiPX eller motsvarande av andra fabrikat är ju dess smidighet. När man har en mindre sak att avverka i närområdet så är det som om man tar fram en skruvdragare. Tryck på ”on” och kör och efter det är det tyst. Nackdelen är att enkelheten och smidigheten gör att det är lätt att glömma bort att ta på sig skyddsutrustning. Även batterisågen har en kedjehastighet på 20 m/sek

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418141 Hur är batterisågen i kvistning? Skulle gärna vilja pröva, även om jag antagligen kommer vänta en generation till. Sen så är det ju det där med handtagsvärme, antar att det drar för mycket ström.

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

cruisern  
#418186 Batterisågen är ganska lika en mindre bensindriven såg. Båda har sina begränsningar. Att idag använda den proffesionellt en hel dag tror jag inte är något alternativ pga. framförallt batterikapaciteten. Är man ung och stark så tror jag man föredrar en större bensindriven såg även för kvistning. I mitt fall som pensionär där jag inte har någon press på mig så är batterisågen ett bra kompetent till i mitt fall 550. Handtagsvärme till batterisågen finns inte och kommer säkert inte att finnas framöver.

Såg en intressant video på ”Tretoppens” hemsida där han som arborist längst upp i trädet kapar grenar och stam med sin batterisåg T536 LiXP, här han sedan kommer längre ner och det blir grövre så växlar han till en Stihl 201 och ännu längre ner ännu grövre såg.

Detta tycker jag visar att varje typ av såg kan ha sin plats i ”kedjan”. Det finns nog ingen såg som är så allround att den är lämplig för allt. Jag tror var och en kan finna en kombination som passar den egna arbetssättet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Bosse1  
#418279 Två sågar i skogen,hugg med den ena mosa den andra med traktorn :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

JensSkoog  
#418282
Bosse1 skrev:Två sågar i skogen,hugg med den ena mosa den andra med traktorn :oops:

Så man får vara glad man inte har traktor :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

tallen100  
#418293
JensSkoog skrev:
Bosse1 skrev:Två sågar i skogen,hugg med den ena mosa den andra med traktorn :oops:

Så man får vara glad man inte har traktor :mrgreen: :mrgreen:

Det kan gå lika bra att mosa den med ett fallande träd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

axwell  
#418312
tallen100 skrev:Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen
av tallen100 » Idag, 13:45

JensSkoog skrev:

Bosse1 skrev:
Två sågar i skogen,hugg med den ena mosa den andra med traktorn :oops:


Så man får vara glad man inte har traktor :mrgreen: :mrgreen:


Det kan gå lika bra att mosa den med ett fallande träd :mrgreen:


En Suzuki Vitare gör det på en grisblink. :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

anersimyra  
#418447 550 med oregons speedcutsystem ( 15" ) gör att sågen känns lätt som en leksakssåg.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

Sture Andersson  
#418450
anersimyra skrev:550 med oregons speedcutsystem ( 15" ) gör att sågen känns lätt som en leksakssåg.. :smile:

oregons speedcutsystem Vad är det för specielt med den ,är den lättare eller bara bätre

Användarvisningsbild

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

anersimyra  
#418452 Svärdet har en aluminiumkärna.

Avatar Fallback

Re: Vikt av såg och dess påverkan på kroppen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418480
Bosse1 skrev:Två sågar i skogen,hugg med den ena mosa den andra med traktorn :oops:


viss ikkje alt av sager, kanner og "diverse" er flytta så langt vekk at det er heilt umuligt å kjøra øve da så blir da most ja, berre vent til du er 2 da blir det omtrent dobbelt så gale

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).