Skogsmiljö och Trädlära

Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

19 inlägg 28860 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Amatörhuggare 62  
#418378 Tack för svaren.
Om jag kör bort riset
Så fort som möjligt.
Höglägger å sätter
Barrot.
Så kan man kanske
Hinna gallra 1 gång.

Men då måste stjärnorna stå rätt.
Och ha tur.
Jag gick å mätte årsringar!
Granarna har växt som sjutton.
2 årsringar från vrak!

Går åt bricka å mutter.
Om dom ska fästa något.
I dom plankorna :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Gustav Axelsson  
#466898
Skogsmästarn skrev:Hej!
Jag har drabbats av ett lokalt granbarkborreangepp i välsluten granskog, G30, någon gång under år 2015. Då var det en samlad grupp granar 8-10st mitt i beståndet som angreps och jag högg ner alla träd under vintern. Nu under sommaren 2016 har jag försökt hålla koll på detta ställe, men tydligen missat att de spridd sig, så för 2 månader sedan upptäckte jag en ny grupp granar, ca 10-14st som angripits och dött precis i anslutning till de jag huggit ner :roll:
Vad är bästa åtgärden att göra i detta läge?

Jag har sökt på intilliggande träd efter ingångshål, men ej funnit några. Är de troligt att barkborrarna övervintrar i marken under mossan? Som ni ser på bilderna så har jag rivit upp mossan runt rothalsarna

mvh
Johan
Y u

Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

Gustav Axelsson  
#466899
Skogsmästarn skrev:Hej!
Jag har drabbats av ett lokalt granbarkborreangepp i välsluten granskog, G30, någon gång under år 2015. Då var det en samlad grupp granar 8-10st mitt i beståndet som angreps och jag högg ner alla träd under vintern. Nu under sommaren 2016 har jag försökt hålla koll på detta ställe, men tydligen missat att de spridd sig, så för 2 månader sedan upptäckte jag en ny grupp granar, ca 10-14st som angripits och dött precis i anslutning till de jag huggit ner :roll:
Vad är bästa åtgärden att göra i detta läge?

Jag har sökt på intilliggande träd efter ingångshål, men ej funnit några. Är de troligt att barkborrarna övervintrar i marken under mossan? Som ni ser på bilderna så har jag rivit upp mossan runt rothalsarna

mvh
Johan
Y u

Användarvisningsbild

Re: Lokalt angrepp av granbarkborre, bästa åtgärd?

halvproffs  
#478091 I somras såg jag en död gran, inte helt ovanligt. Igår när jag kom till huggningen såg jag 5-6 döda granar som jag inte sett tidigare. Misstänker granbarkborre. Området som granarna står på är 2-a gallrat för två år sedan och blandskog tall o gran. Har aldrig sett granbarkborredödade träd förr. Efter att ha läst igenom tråden ska jag kolla träden bättre idag när jag vet hur det ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).