Små skogsmaskiner och övriga maskiner

golf tdi

12 inlägg 4356 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

golf tdi

Axl  
#41835 tar det generellt längre tid för en dieselmotor att bli varm är en bensin?
har nyligen köpt min första diesel bil (en golf 1.9 tdi -98 ). Den går upp till rätt temp men jag tycker det lång tid, är det läge att byta termostat?



   TS
Avatar Fallback
hejmer  
#41839 Dessa tar längre tid på sig att gå upp i normaltemp då verkningsgraden är högre än hos en bensinare. Är de riktigt kallt kan de nog gå ett par mil innan den gått upp ordentligt

Användarvisningsbild

Re: golf tdi

masterchief  
#41885 Har inte golf en elpatron i värmepaketet som ska ge snabbare värme?
Passat har haft det vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: golf tdi

Axl  
#49604 Vissa av dörrarna (framför allt framdörrarna) går inte att öppna när det blir kallare än - 5 grader ute. Det brukar gå fint att öppna dom när man kört ett tag det är aldrig något problem att vrida runt nyckeln. Förslag på åtgärd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: golf tdi

Torparn79  
#49606 ett snabbt ryck i kabelhärvan och tjyvkoppla härdanefter??? :???:

Avatar Fallback

Re: golf tdi

mrlynx  
#49626 Är problemet att centrallåset inte reagerar när du vrider på nyckeln eller att dörren är fastfrusen i listerna när du ska öppna dörrarna?
listerna behandlas lämpligast med siliconstift.
Problemet med centrallåset har jag på förardörren på min Bora-99 och det beror på mikrobrytare i låskistan som är kassa.
Jag har reparerat det en gång när jag nyköpt bilen för 12000 mil sen men det behöver göras igen nu.

Avatar Fallback

Re: golf tdi

Axl  
#49634
Torparn79 skrev:ett snabbt ryck i kabelhärvan och tjyvkoppla härdanefter??? :???:


Menar du att jag ska slita loss låskolven och ta ut sladdarna genom hålet?


mrlynx skrev:Är problemet att centrallåset inte reagerar när du vrider på nyckeln eller att dörren är fastfrusen i listerna när du ska öppna dörrarna?


Det låter men inget händer när man vrider på nyckeln... I morse kunde jag öppna dörren utifrån efter att jag dragit i handtaget på insidan! Vad kostar en brytare och betyder det att man måste plocka isär dörren? Är det inte konstigt att problemet bara uppstår vid ca -10 och kallare?

   TS
Avatar Fallback

Re: golf tdi

mrlynx  
#49659 Märkligt att det inte går att låsa upp förardörren om det går att vrida på nyckeln.
Jag hade tidigare en golf-94 som medbringaren mellan låscylindern och låskistan gick utav.
Men då lossnar hela cylindern så att den går att vrida i det oändliga och följer med ut när man drar ut nyckeln.
Det är inte så enkelt att du har något läkage så det är is i dörren eller i låset?

Avatar Fallback

Re: golf tdi

tomasb  
#49674 Felet är att låskistan fryser. har fått klättrat in ett flertal ggr i min. Ta bort dörrsidan och dränk hela mekanismen i tågon typ av sprayolja ej 5-56 e. dyl. utan något som stannar kvar (Ex. biltemas kedjeolja på aerosol) det hjälper inte att försöka smörja utifrån. Det finns en latmanslösning och det är att borra hål i dörrgaveln strax ovanför låsmekanismen så man kan dränka den i olja.

Avatar Fallback

Re: golf tdi

tomasb  
#50572 Hur har det gått??

Avatar Fallback

Re: golf tdi

Axl  
#50576 Fick ställa in den i ett varmt garage så nu funkar dörrarna fint... Misstänker att problemet kommer återkomma efter nästa blidväder.

   TS
Avatar Fallback

Re: golf tdi

Axl  
#55550 Väcker den här tråden igen... Var på besiktningen idag och fick underkänt på K-värdet. Någon som har något bra tips på vad som kan vara problemet?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).