Logistik, Transport

Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

6 inlägg 10458 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

Mojjemannen  
#418370 Bra, borde alla ha

Avatar Fallback

Re: Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

jannee  
#418372 Bra är bara förnamnet. Alkolås på ALLA lastbilar som trafikerar svenska vägar. Är troligtvis närmare 30 % av chaufförer som är påverkade, antingen av sprit eller annan stimulantia
MYCKET vanligt förekommande att chaufförer intar lite starka drycker när de väntar på körning och har vila.
Tror ingen vill veta, hur vanligt dagen efter fylla är, i alla fall de första timmarna på en körning :mrgreen:
Mycket mycket vanligt bland utländska kollegor att man avslutar dagen med lite hemlagad mat (naturligtvis i hytten) + lite dricka. För att döva hemlängtan eller dämpa tristessen blir det lätt några öl eller lite sprit för mycket.
Jag vet eftersom jag ibland fått ta kollegors bilar och backa till rampen eller bryggan. En del har inte kunnat medan andra inte vågat :!:

Användarvisningsbild

Re: Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

Göt  
#418373 Tragiskt att det är så många som dricker och kör bil

Avatar Fallback

Re: Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

jannee  
#418376 På den gamla goda tiden bjöd rederierna på sprit, vissa rederier var tillgången helt fri medan andra "bara" bjöd på 2 snapsar. Är nog inte mer än 10 - 15 år sedan detta upphörde helt.
Många svenska och finska chaufförer brukade vara rätt bra på lyset när de startade sina körningar i Tyskland, seden var densamma när utländska chaufförer anländer Trelleborg/Ystad och inte minst Malmö. Nordö var det rederi som höll på längst med gratissprit till chaufförer. Många chaufförer har också haft problem med Lidingövägen och Valhallavägen och rondellen vid Roslagstull har under åren tagit sin tribut.

Avatar Fallback

Re: Facket kräver alkotester för lastbilschaufförer

tallen100  
#418381 Ja det är nog tur man inte vet vad man möter efter vägarna för då vete fan om man vågade sej ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).