Skogsröjning

Röja i stråk?

27 inlägg 12570 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

tallen100  
#417695 Har gått vilse vid hjortronplockning :shock: , blicken i mossen, knallar och plockar, till sist lyfter man blicken och ska gå tillbaka till bilen.... men åt vilket håll, "bara" att försöka lugna sej en stund och inte irra runt så brukar det klarna till sist :mrgreen: Lätt hänt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

machonisti  
#417726 Trattkantareller i skymningsljus, mycket känd plats. Blir ohyggligt snabbt mörkt i november. Börjar bli bråttom hem. Genar genom en sänka med tät granskog. Vart tog vägen vägen. Börjar irra runt. Hittar ett dike som jag inte vågar lämna. Kommer ut till en skogsbilväg. Aldrig förr sett, eller???
Går en bit efter vägen. Kommer till en korsning. Står och betraktar den 15 minuter. Plötsligen går det upp för mig var jag är. Då är det bara att gå till bilen som står 10 minuter bort.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Umea  
#417731 Tack Palms !

Nu har jag fotograferat av dator skärmen med din ritade bild.

Nu finns det hopp om att få bättre struktur på röjandet.

Röjer i bestånd som har nått älg säker höjd vilket gör att man inte direkt känner igen sig efter röjning.

För några veckor sedan gick jag vilse på egen mark när bensinen tog slut vid röjning.

Plockade då fram telefonen med GPS:n och Googel maps.

Då infann sig nästa problem !

En ny uppdatering på telefonen hade gett ett helt nytt utseende på GPS-pilen.

Detta gjorde att det inte var helt självklart i vilket riktning pilen visade.

Jag gick ju naturligt vis i fel pil-riktning till att börja med.


Hoppas Ni alla får en Fin och Trevlig Helg

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Röja i stråk?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418170 Ja man måste ha lite struktur i röjandet om det ska bli bra.
Naturliga hinder som bergsknallar och myrar ska självklart användas som gräns men fram till dessa hinder kan man röja enligt mitt förslag. Lite förenklat kan man säga att jag alltid (100% av gångerna, väldigt viktigt) har det nya slaget mot det gamla så att det inte blir något oröjt nånstans och att jag alltid har ryggsäck/dunk vid gränsen mellan dagens arbetsområde och bilen.
Ungefär som i hockey, man ska vara på rätt sida om pucken :grin:

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

röjjare  
#418269 Kan tillägga att det är superbra att ha en riktig gps som ritar spår där man gått, då missar man inget. Och så kan man ju sätta en flagga i gps:en där man har dunken också.
Jag brukar gå kant till kant om möjligt, bär med mig ca 2 timmar bensin i selen och 1 timme i sågen.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Umea  
#418349 Kan tillägga att det är superbra att ha en riktig gps som ritar spår där man gått, då missar man inget. Och så kan man ju sätta en flagga i gps:en där man har dunken också.
Jag brukar gå kant till kant om möjligt, bär med mig ca 2 timmar bensin i selen och 1 timme i sågen.
Skrev röjjare

Bra Tips !

Hoppas ni alla får en fin kväll !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Jenny  
#420769 Perfekt att ha en flaska xtra bränsle i ryggsäcken när tanken är tom,så slipper man gå tillbaka i "tommen" jag röjer ganska breda stråk 2-5 m.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

BM 35  
#421269 Brukar röja mig till bakändan på trakten och därifrån röja mig tillbaka mot vägen eller vart jag kommer från,,så jag har med mig bakänen fram,,bensin har jag på ryggen,så behöver jag inte gå i nått som är röjt då jag lunschar eller avlutar dagen

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696560 Hur brett röjer ni då? Nu när det är andraröjning så tyckte jag det var lättast att gå ett stråk per plantrad, dvs dryga 2m mellan. Behöver man inte röra sig i sidled. Är det effektivare att slingra sig mellan två rader eller mer?
Senast redigerad av Mangan mån 25 jan 2021, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

jannee  
#696563 Även jag röjer i stråk, men slingrar mig nog lite fram, ibland kommer man bara åt från ett motsatt håll.
Jag har dessutom väldigt stenrikt, med stora blockstenar blandat med bergsknallar.
ibland lite smalare stråk, ibland lite bredare, men försöker så gott det går att justera så det blir så raka stråk som möjligt.
Jag försöker lägga så pass långa och breda stråk att jag lagom kommer tillbaka till utgångspunkten (dunken) innan tanken är tom.

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

isteskog  
#696566 Sällan man har plantrader som syns tydligt! Brukar ta en 3-5 m stråk, men som Jannee säger så strävar man tillbaka till dunken.... 😉

Avatar Fallback

Re: Röja i stråk?

uffejohan  
#696571 Jag brukar börja med att få första stråket så rakt som möjligt genom att välja ut en riktpunkt på andra sidan planteringen. Det brukar alltid finnas nåt högt träd i skogsbrynet på andra sidan. Blir första stråket vingligt så blir det större o större svängar för varje vända och det blir lätt lite oröjda partier här o där. Tankar hellre en halvtom tank när jag passerar dunken än gå tillbaka med tom tank. Dessutom kan det vara gott med en kopp kaffe o en bulle emellanåt. Att bära med sej en extratank med bensin ger bara för långa pass och det är inget för en 70-plussare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).